וואווי תובעת את ארה"ב בגין חוק שאוסר על גופים ממשלתיים לרכוש ציוד מענקית הטכנולוגיה הסינית

החוק אוסר על גופים ממשלתיים לרכוש חומרת טלקום מתוצרתן של ואווי ושל חברה סינית אחרת, ZTE • שתי החברות מוזכרות במפורש בחוק

מייסד ומנכ"ל וואווי, רן ז'נגפיי / צילום: רויטרס
מייסד ומנכ"ל וואווי, רן ז'נגפיי / צילום: רויטרס

וואווי תובעת את ארה"ב בגין חוק שאוסר על גופים ממשלתיים לרכוש ציוד מענקית הטכנולוגיה הסינית. במהלך אגרסיבי שננקט לאחר חודשים של לחץ פוליטי, טוענת וואווי כי החוק מנוגד לחוקה.

התביעה המשפטית שהוגשה היום (ה') מתמקדת בסעיף 889 בחוק, המכונה חוק הרשאת ההגנה הלאומית (National Defense Authorization Act, NDAA), שאוסר על גופים ממשלתיים ביצועיים לרכוש חומרת טלקום מתוצרתן של ואווי ושל חברה סינית אחרת, ZTE. שתי החברות מוזכרות במפורש בחוק.

ממשל טראמפ מפעיל לחץ עז על וואווי, יצרנית ציוד הרשתות הגדולה בעולם במונחי הכנסות, בטענה כי הציוד שלה עלול לשמש את ממשלת סין לצורכי ריגול. משרד המשפטים של ארה"ב הגיש תביעה פלילית נגד וואווי בגין גניבה לכאורה של סודות מסחריים ועקיפת הסנקציות האמריקאיות על איראן. כמו כן מנסה ממשלת ארה"ב להניא את בנות-בריתה משימוש בציוד של וואווי.

בכירים בוואווי, כולל מייסד החברה, הכחישו באופן חוזר ונשנה את הטענה שוואווי מהווה סיכון ביטחוני.

וואווי טוענת כי NDAA, שבו מוזכר שמה במפורש, הוא חוק שלילת זכויות, דהיינו חוק שמציין בפורש את שמו של יחיד או ארגון כאשם בעבירה כלשהי ומעניק אותו ללא הליך משפטי תקין. חוקת ארה"ב אוסרת חקיקת חוקים כאלה. כמו כן טוענים עורכי דינה של וואווי כי סעיף 889 אינו חוקי, מכיוון שהוא מפר את זכותה של וואווי להליך משפטי תקין ושולל ממנה את הזכות לשמוע את הראיות נגדה ולהיאבק נגדן בבית המשפט.

הצוות המשפטי של וואווי טוען למעשה כי הקונגרס פועל למעשה כבית משפט, בהכלילו סעיף זה בחוק ובהטילו איסור על מכירות ציוד וואווי לגופים ממשלתיים פדרליים.

בית המשפט הפדרלי שבו הוגשה תביעתה של וואווי יקבע אם תביעתה של וואווי עונה על הקריטריונים המשפטיים. כל אחד משני הצדדים - וואווי וממשלת ארה"ב - יכול לערער על ההחלטה. לבית משפט יש הסמכות לפסול חלק מחוק מבלי לשלול את החוק כולו, ולפיכך יכולה וואווי באופן תיאורטי להצליח במאמציה לבטל את סעיף 889.

וואווי מקווה שביטול סעיף 889 יפתח את הדלת למו"מ עם ממשלת ארה"ב.

גלן נאגר, העומד בראש הצוות המשפט של וואווי, טען ב-CNBC כי החוק האמריקאי "פוגע בלקוחות וואווי בארה"ב".

"זה פוגע במוניטין של וואווי ומגביל את יכולתה לספק את מוצריה החדשניים, כולל G5, לצרכנים בארה"ב", אמר נאגר. "וואווי מקווה לפתוח במשא-ומתן קונסטרוקטיבי עם הנשיא וממשלו בסוגיה כיצד להביא לארה"ב את הטכנולוגיות החדשניות האלה ואת האלמנט התחרותי שיוצרת וואווי".

וואווי טוענת זה זמן רב כי היעדרה מהשוק האמריקאי יפגע בתחרות בדור הבא של טכנולוגיית הרשתות הניידות, אך מומחים חולקים על טענה זו.

התביעה של וואווי דומה בהיבטים מסוימים לתביעה מ-2018 שבה הייתה מעורבת חברת אבטחת הסייבר הרוסית קספרסקי לאב (Kaspersky Lab). בספטמבר 2017 הורה המשרד לביטחון פנים של ארה"ב לגופי ממשלתיים לחדול משימוש בתוכנה של קספרסקי, בטענה כי היא עלולה לשמש את ממשלת רוסיה לצורכי ריגול. איסור זה עוגן לאחר מכן בחוק.

קספרסקי הגישה שתי תביעות משפטיות נגד ממשלת ארה"ב, שבאחת מהן נטען כי מדובר בחוק שלילת זכויות. במאי דחה בית משפט את שתי התביעות המשפטיות, ולאחר מכן הפסידה קספרסקי גם בערעורה.