הוועד משבית את הרכבת: "ממליצים לציבור שלא לנסוע כלל בכל קווי הרכבת ברחבי הארץ"

הסלמה ביחסי העבודה ברכבת: בפעם הראשונה מאז 2012, יושבתו רכבות נוסעים באופן רשמי • החל מיום ראשון בצהריים תופסק תנועת הרכבות מכרמיאל ומתחנת הראשונים בראשל"צ

 פסי רכבת עכו-כרמיאל / קרדיט: חברת נתיבי ישראל
פסי רכבת עכו-כרמיאל / קרדיט: חברת נתיבי ישראל

יחסי העבודה המתוחים ברכבת עומדים לפגוע בנוסעים. החל מיום ראשון ב-14:00 ישבית הוועד את קווי הרכבת בין כרמיאל לחיפה ובין תחנת הראשונים בראשל"צ ללוד. הסיבה היא סידור העבודה החדש שפרסמה הרכבת, שאמור להיכנס לתוקפו מחר, אותו מכנים בוועד "מסוכן בטיחותית". העובדים טוענים כי סידור העבודה החדש לא כולל הפסקות מספקות והנהגים לא מוכנים לקחת אחריות על הסעת נוסעים רבים כל כך כשהם עייפים, לדבריהם.

העיצומים לא יחלו בבוקר, כדי שלא לפגוע בחיילים ובנוסעים האחרים בשעות השיא. בוועד פרסמו הודעה חריגה בחריפותה כי "מתוך דאגה לשלומם ולבטיחותם של הנוסעים, אנו ממליצים לציבור שלא לנסוע כלל בכל קוי הרכבת בכל רחבי הארץ". הנהלת הרכבת צפויה לעתור לבית הדין לעבודה נגד השביתה הצפויה.

ועד העובדים מוחה נגד סידור העבודה הקודם שפרסמה הרכבת, בטענה כי נהגים רבים לא מפעילים רכבות באופן שוטף ונמצאים ב"יתירות" (כלומר, בעתודה), ולכן משתכרים פחות. הנהגים עצמם החלו לטעון כי הם חולים לפני כשבועיים, וכך נגרמו שיבושים רבים בתנועת הרכבות.

אחרי עתירה של הוועד לבית הדין לעבודה נכפתה פשרה על ההנהלה ועל העובדים, לפיה חויבה את ההנהלה להקטין את מספר הנהגים הנמצאים ב"יתירות". ועד העובדים קיבל את ההחלטה, אך כעת מתברר כי גם סידור העבודה החדש אינו מקובל עליהם, והפעם בטענה להפסקות קצרות מדי.

בתוך כך, תקלה נוספת וביטולי נסיעות בקו ירושלים נתב"ג. הרכבת שיצאה ב-17:00 מירושלים עצרה במשמר איילון בשל תקלה בלחץ האוויר בבלמים. אחרי חצי שעה הצליחו ברכבת לתקן את התקלה והרכבת המשיכה בדרכה. הרכבת של 17:31 מנתב"ג ושל השעה 18:00 מירושלים בוטלו בשל האירוע.

מהנהלת הרכבת נמסר בתגובה: "הנהלת רכבת ישראל קוראת לראשי ההסתדרות ולוועד העובדים בראשותה של הגברת גילה אדרעי, להתעשת, לנהוג בשיקול דעת ולגלות אחריות כלפיי מחויבותם לאזרחי מדינת ישראל נוסעי הרכבת. הפגיעה המתוכננת בנוסעים, בסטודנטים ובחיילי צה"ל שחוזרים לבסיסם ביום ראשון - היא צעד כוחני, פרוע ונטול שיקול דעת. כזכור, בית המשפט אישר להנהלת הרכבת להוסיף כחצי שעת נהיגה ביום לנהגי הקטרים באופן שזמן הנהיגה יעמוד על 3 שעות ו-50 דקות ביום (במקום 6 שעות מותרות) ביום וזאת תמורת תוספת שכר. מהלך זה הוא קריטי על מנת לעמוד באתגר הרכבת הפועלת ב- 180% תפוסה הנהלת הרכבת הכורעת תחת עומס בלתי סביר והנאנקת תחת תוכניות התיעלות הכרחית מצפה מהעובדים להיות שותפים באופן חיובי בתהליכים המשמעותיים הנעשים ברכבת ישראל, ולהימנע מפגיעה במאות אלפי הנוסעים".