בפרו נלחמים בשחיתות, מסתבר שזה טוב לכלכלה

בשנה שעברה התפטר נשיא פרו בגלל שנחשד בשחיתות, צעד שעבר ללא אלימות, בניגוד לדימוי הנפוץ של מדינות אמריקה הלטינית • שינויי עומק במדינה צפויים לאפשר את המשך הצמיחה, והמשקיעים לא נותרים אדישים • וגם: איזו תשואה השיא מי שהחזיק בניירות ערך בפרו בהם עסק טור זה לפני כ-4 שנים?

עיבוד פולי קפה בפרו. הכלכלה נסמכת על סחורות וכפועל יוצא על מחירי סחורות / צילום: Shutterstock
עיבוד פולי קפה בפרו. הכלכלה נסמכת על סחורות וכפועל יוצא על מחירי סחורות / צילום: Shutterstock

אחד מטוריי הראשונים ב"גלובס" עסק בכדאיות החשיפה לפרו, מאז חלפו כמעט ארבע שנים. בטוריי אני קורא למשקיעים לבצע השקעות לטווח ארוך, כך שנשאלות שתי שאלות - הראשונה היא מה השיאו אותם משקיעים שהמשיכו להיחשף למדינה עד היום. השנייה היא האם המשך חשיפה לפרו כדאית גם עתה, לאחר שבשנה שעברה הוחלף נשיא מכהן בגין מעורבות בפרשת שחיתות.

הריבית בפרו עומדת כיום על 2.75% ושער החליפין של הדולר מול המטבע המקומי של פרו, הסול, עומד על 3.31. המדינה מושפעת מהמתרחש באמריקה הלטינית, כאשר שני הגורמים המושכים את מרב תשומת הלב כרגע הם הסיכוי להפיכה אזרחית בוונצואלה, שתחזיר את הדמוקרטיה למדינה, והבחירות שצפויות להתקיים בעוד כחצי שנה בארגנטינה.

כאמור, באוגוסט 2015, תחת הכותרת "ערי הזהב הנסתרות", עסקתי בכדאיות הסטת חלק מתיק ההשקעות לפרו והפניתי זרקור למספר איגרות חוב ומניות במדינה. מי שהחזיק בניירות לאורך זמן השיא תשואה נאה לכל הדעות (ראו טבלה), אבל מי שראה את הירידות של שלהי 2015 ותחילת 2016 ומכר את החזקותיו, יצא בהפסד.

שיעור האוכלוסייה מתחת לגיל 15 בפרו
 שיעור האוכלוסייה מתחת לגיל 15 בפרו

נלחמים בשחיתות לא מאמצים אותה

"החוק הוא טכניקה א-מוסרית המשרתת את הציני שמיטיב לשלוט בה יותר מכל", כתב הסופר הפרואני חתן פרס נובל מריו ורגס יוסה בספרו "המחברות של דון ריגוברטו". יוסה ביקר בחריפות את צורת המשטר באמריקה הלטינית ובשנת 1990 אף ניסה את מזלו בפוליטיקה, כשהתמודד לבחירות לנשיאות פרו - והפסיד. יוסה, שבסוף החודש ימלאו לו 83, ראה את התהפוכות שעברה היבשת בכלל ופרו בפרט. בחינת ההתנהלות בשנים האחרונות מצביעה על שינויי עומק שמתחילים להיות מיושמים במדינה וצפויים לאפשר להמשך צמיחה של המדינהצפויים לאפשר להמשך צמיחה של המדינה.

בספרו "העיר והכלבים", מתאר יוסה את חוויותיו מהפנימייה הצבאית - עוני ומצוקה, סביבה אלימה ומושחתת שבה הפשע הכי גדול הוא "להלשין". העונש למלשנים היה מוות. הספר פורסם בשנת 1962 וראו איזה שינוי חל כאשר בשנת 2018 התפטר הנשיא פדרו פבלו קוצ'ינסקי לאור מעורבתו בפרשת שחיתות, יום לפני ההצבעה על הדחתו. הדחה של נשיא, ללא אלימות וללא מעצרים המוניים - ב-1962 זה לא היה עובר בשקט. התהליכים הללו הם התהליכים המעניינים העוברים על פרו, והמשקיעים לא נשארים אדישים אליהם. הרי בסופו של דבר, משקיעים לא מחפשים רכבת הרים, אלא יציבות ושלטון חוק ברור - ולשם פרו שואפת להגיע.

תשואת ניירות ערך נבחרים בפרו
 תשואת ניירות ערך נבחרים בפרו

בשנים האחרונות נשמר דירוג האשראי לחוב במטבע המקומי על ידי חברות הדירוג הבינלאומיות ברמה של A3 על ידי Moody's ו-A מינוס ב-Fitch ו-S&P. יחס החוב-תוצר עומד על 25.5% בלבד, שיעור האבטלה על 6.5% והצמיחה ב-12 החודשים האחרונים עמדה על 4.8% - צמיחה מהירה בהינתן מדינות במערב שנאבקות על כל שבריר אחוז של צמיחה. התוצר לנפש במונחי כוח קנייה ממשיך לצמוח ונמצא היום ברמה של 14,252 דולר, עלייה של כ- 20% ביחס לנתונים הממוצים של שנת 2014.

במבחני פיז"ה, המודדים את הכישורים בתחומי השפה והמתמטיקה, דורגה פרו בשנת 2012 במקום האחרון מקרב 65 המדינות שנמדדו. ההשקעה בחינוך במדינה מתחילה לתת את אותותיה, עם עלייה של שלושה מקומות למקום ה-62 בשקלול (הפעם מתוך 70 מדינות שנמדדו).

על פניו מדובר בהתקדמות בצעדים מדודים, אך השיפור בהשכלה בא לידי ביטוי גם במבנה הדמוגרפי של החברה. בשנת 1982 למעלה מ-40% מאוכלוסיית פרו היו מתחת לגיל 15, בשנת 2014 הנתון ירד לכ-27% ואילו כיום השיעור יורד לפחות מ-26%, נתון שהוא תוצאה של עלייה בהשכלת הנשים ותהליכי העיור במדינה. ילדים זו אכן שמחה, אך ילדים משכילים ומצליחים זו שמחה גדולה אף יותר.

התוצר לנפש בפרו
 התוצר לנפש בפרו

למה אנחנו חסרי סבלנות?

קטונתי מלהיכנס לפסיכולוגיה של התנהגות משקיעים, אבל הסטטיסטיקה מלמדת שבשוק ההון מרוויחים אלו שמשקיעים לאורך זמן ולא אלו שמגיעים בשביל הריגוש. מי שנחשף לשוק ההון לתקופות קצרות, מגדיל את אלמנט המזל והאקראיות שבהשקעותיו. אז מדובר בפעולה שלא שונה מהותית מלהשקיע את כל הכסף ברולטה על אדום. מי שמשקיע לאורך זמן נחשף למעשה לחברה, למדד או למדינה אליה הוא רצה להיחשף ומכיוון שבטווח הארוך העולם צומח - גם ההשקעות אמורות לצמוח.

לעתיד לבוא, פרו היא עדיין מדינה אשר כלכלתה נסמכת על סחורות וכפועל יוצא על מחירי הסחורות. הפערים החברתיים עדיין ברמה גבוהה במונחים אבסולוטיים ובפני המדינה ניצבת דרך ארוכה על מנת לממש את מלוא הפוטנציאל שלה. אך ההתנהלות בשנים האחרונות, בעיקר בהיבט של אחריות פיננסית, ניהול תקציבי ושקיפות מצביעה על כך שפרו היא מדינה מעניינת להשקעה גם בשנים הקרובות. כמובן תוך הבנה שככל מדינה באמריקה הלטינית, לא מדובר בהשקעה נטולת סטיית תקן.

בהערת סיום - טוב עשתה הבורסה בישראל שיצאה לאחרונה בפרסום לציבור הרחב אודות העובדה שהשקעה בבורסה נמדדת בטווחים ארוכים וטוב יעשו המשקיעים אם יאמצו את המסר הזה. בהצלחה לפרו במאבקה על טוהר המידות, ובהצלחה למשקיעים. 

הכותב הוא מנכ"ל OXTP INVESTMENTS ומשמש כמנהל תחום החוב בחברת Oscar Gruss&Son . הכותב ו/או חברות קשורות עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.