כל האופציות על השולחן: נושי אינטרנט זהב נדרשים לבחור בין תספורת של 27% לבין הסדר חוב שיעביר את השליטה בבזק לידיהם

למחזיקי האג"ח של החברה שלוש אפשרויות: אישור הצעת קרן סרצ'לייט לרכוש את מניות ביקום תמורת 387 מיליון שקל; מו"מ עם סרצ'לייט בניסיון לשפר את התנאים או פנייה לביהמ"ש לצורך גיבוש הסדר החוב • הבנקים נושי יורוקום (הפועלים, הבינלאומי ודיסקונט), ששלטה בעבר בחברה, נדרשים להתחייב תוך שבועיים להעביר לחברה 75 מיליון שקל עד סוף החודש, או שנציגות האג"ח תוכל לפעול מיידית לגיבוש הצעת ההסדר

דורון תורג'מן / צילום: שלומי יוסף
דורון תורג'מן / צילום: שלומי יוסף

מחזיקי איגרות החוב של חברת אינטרנט זהב מציבים אולטימטום לבנקים נושי חברת יורוקום, ששלטה בעבר בחברה: להזרים לה סכום שלא יפחת מ-75 מיליון שקל על מנת לאפשר את המשך פעילותה; אם לא יוזרם הסכום, יוכלו המחזיקים להתקדם בהליך הסדר החוב ולפנות לבית המשפט בנושא. כך עולה מזימון לאסיפת מחזיקי האג"ח של אינטרנט זהב .

אינטרנט זהב שולטת בחברת ההחזקות ביקום, בעלת השליטה בחברת התקשורת בזק . החברה הודיעה לפני כחודשיים על עצירת תשלומים למחזיקי האג"ח להם היא חייבת כ-722 מיליון שקל, לאחר שמכרז שערכה למכירת מניותיה בביקום נכשל. עם זאת, קרן סרצ'לייט האמריקאית שהשתתפה במכרז הגישה מאוחר יותר הצעה חדשה לרכישת המניות (כ-52%), שמהוות את גרעין השליטה בבזק, ואף עדכנה את ההצעה לפני מספר ימים.

נזכיר, שמחזיקי אג"ח אינטרנט זהב דרשו מהבנקים נושי יורוקום (הפועלים, הבינלאומי ודיסקונט) להזרים כסף לחברה, וטענו כי בעבר סיכלו הבנקים הצעות מכירה של ביקום במחירים שנעו סביב מיליארד שקל. בבנקים מבינים שלמחזיקי האג"ח יש אפשרות להשתלט בפועל על אינטרנט זהב ובכך להשאיר את נושי יורוקום בידיים ריקות.

מחזיקי האג"ח של אינטרנט זהב נדרשים כעת לבחור בין שלוש חלופות: הראשונה היא אישור הצעת קרן סרצ'לייט לרכוש את מניות ביקום בהן מחזיקה אינטרנט זהב, על בסיס ההצעה המעודכנת שהגישה סרצ'לייט וכוללת מחיר של 20 שקל למניית ביקום ובסך הכל 387 מיליון שקל. בתוספת המזומנים שבקופת החברה מדובר בתספורת של כ-27% על החוב של אינטרנט זהב.

החלופה השנייה היא החלטה לנהל מו"מ עם סרצ'לייט באופן בלעדי למשך 10 ימים, בניסיון לשפר את התנאים שמציעה הקרן מארה"ב. השלישית היא פנייה לבית המשפט לצורך גיבוש הסדר החוב עם החברה; הצעה זו מפרטת למעשה כיצד ייראה הסדר החוב ומה יהיו עקרונותיו, במקרה שעסקת סרצ'לייט תרד מהפרק.

ההצבעה בנושא תתקיים עד יום ראשון הקרוב, וההערכה היא שמחזיקי האג"ח ינסו למצות את המו"מ עם סרצ'לייט ויבחרו בחלופה השנייה. סרצ'לייט אינה מחויבת להצעה זו, והיא אף ציינה שהצעתה היא "סופית ואחרונה". אך ייתכן שלאור רצונה הרב לרכוש את מניות ביקום, שהן גרעין השליטה בקבוצת התקשורת בזק, היא תסכים לדון עם מחזיקי האג"ח ואולי לשפר את הצעתה. לחלופה הראשונה נדרש רוב של 75% בעוד ששתי החלופות האחרות דורשות רוב רגיל.

החלופה השלישית כוללת כאמור את עקרונות הסדר החוב. בזימון לאסיפה נכתב כי הבנקים יוכלו להזרים לחברה עד 31 במארס את הסכום, שלא יפחת מ-75 מיליון שקל (ייתכן שכשהלוואה נחותה לחוב כלפי מחזיקי האג"ח). אם לא תתקבל התחייבות כזאת עד ל-20 במארס, תוכל נציגות האג"ח לפעול מיידית לגיבוש הצעת ההסדר.

העקרונות עליהם מבוסס ההסדר כוללים המרה של לפחות 75 מיליון שקל מהחוב למניות, הנפקת סדרת אג"ח חדשה במקום שתי הסדרות הקיימות, דחיית מועד פירעון החוב לסוף 2022 כאשר הסדרה החדשה שתונפק תישא הפרשי הצמדה וריבית שנתית של 10%.

עוד עקרונות הם שהמזומן הקיים בחברה ומניות ביקום ישועבדו להבטחת פירעון הסדרה החדשה. בעלי המניות הנוכחיים באינטרנט זהב (בראשם יורוקום עם 54.7% ואלטשולר שחם עם 11.3%) ידוללו ל-0%, כאשר 100% ממניות החברה, השולטת כאמור בבזק, יוקצו לנושים והנושא של היתר השליטה בבזק יוסדר מול משרד התקשורת.

עוד נקבע שדירקטוריון והנהלת אינטרנט זהב (בראשותו של דורון תורג'מן) ימשיכו לפעול בתיאום עם מחזיקי האג"ח ולפי תקציב שיוסכם עימם, כאשר החברה עשויה לבחון אפשרות של מחיקת מניותיה ממסחר בחו"ל. מחזיקי האג"ח יסכימו לשמור כספים למימון תקציב החברה ויבחרו עו"ד שימונה, בכפוף לאישור בית המשפט, כמנהל מיוחד לניהול חקירות והגשת תביעות מול כל גורם - לרבות הבנקים והמנהלים המיוחדים.