משפרי דיור - איך לקחת משכנתא?

מהו שוק משפרי הדיור? • כיצד לרכוש דירה חדשה לפני מכירת הקודמת? • איזו הקלת מיסוי ניתנת למשפרי דיור? • כיצד לממן רכישת נכס יקר יותר מהקודם?

מחירי הדיור / תמונה: שאטרסטוק
מחירי הדיור / תמונה: שאטרסטוק

60-70 אלף משפחות בשנה מחליפות את הדירה הקיימת בדירה משודרגת. הקבוצה הזו, הנקראת - משפרי דיור, לא נהנית ממבצעים כמו מחיר למשתכן, אלא צריכה להביא את הכסף מהבית, ומהבנק - משכנתא. הקבוצה הזו קונה במחיר מלא (כאן, על עסקאות אחרונות לרכישת דירה).

לרוב, רכישת הדירה המשודרגת מגיעה עם הגדלת משכנתא. משמע - ההחזרים השוטפים יגדלו, אלא שזה חלק מהחישוב הכולל של משפרי הדיור. הבעיה שיש תקופת מעבר שעלולה להיות יקרה מאוד - מה קורה אם המשפחה קונה את הדירה שאליה היא מתכוונת לעבור, לפני שהיא מוכרת את הדירה הישנה?

ראשית, מבחינת מיסוי, למרות שיש לכם שני נכסים רשות המס מודעת לעניין והיא מספקת לכם דחייה - 18 חודשים לפני שהיא רואה בכם כמחזיקי שתי דירות ובהתאמה גם לשלם מס רכישה מופחת.

שנית, יש כאן עניין מימוני. רכשתם דירה ולא מכרתם את שלכם - יש לכם משכנתא ראשונה וגם תשלום על הדירה החדשה איך עושים את זה?

הלוואת גישור - יקרה וקצרה

הלוואות גישור היא הלוואה לטווח קצר ובינוני שנועדה לתקופת המעבר - עד שתמכרו את הדירה הנוכחית. זו הלוואה נוחה ומהירה יחסית, אבל - יקרה.

על הסיכון שבהלוואת גישור תוכלו לקרוא - כאן.

ומה קורה אחרי שמחזירים את הלוואת הגישור? המשכנתא כאמור עולה, אבל איך זה קורה בפועל - יש לכם שתי משכנתאות (הקודמת והחדשה) או שמאחדים את המשכנתאות? איך בעצם עושים את זה?

גרירת משכנתא - מה זה?

אפשרות מקובלת היא גרירת משכנתא. מדובר על העברת המשכנתא הקיימת לנכס החדש. הגרירה כלכלית לכם בהנחה שתנאי השוק בתקופה בה לקחתם את המשכנתא המקורית (ריבית, מסלולים) עדיפה על התנאים היום. אחרת, עדיף לכם להחזיר את המשכנתא הקודמת ולקחת משכנתא חדשה על כל הסכום בתנאים טובים יותר. סוג של מיחזור משכנתא.

אפשרות נוספת למשפרי דיור היא - גרייס במשכנתא (דחייה בתשלומי המשכנתא).

גרייס - האם כדאי?

במצב שבו רכשתם דירה ולא מכרתם את הדירה הנוכחית, אתם "מלאים" במשכנתא (הקודמת והחדשה). ואז - החזרי המשכנתא שלכם גדלים. מה עושים? מבקשים דחייה בתשלומים/ גרייס. הדחייה נועדה לתת לכם "אוויר" בתקופת הביניים, עד שתמכרו את הדירה הקודמת.

וזה עוד לא הכל - בראש וראשונה בעת לקיחת משכנתא צריך לבדוק - כמה אתם יכולים לקחת (לא לקפוץ מעל הפופיק)? מה ההחזר שתוכלו לעמוד בו? באיזו ריבית לקחת - קבועה או משתנה? מה תמהיל המשכנתא? ועוד

להרחבה:

מדריך משכנתא

נתונים מעודכנים על ריבית המשכנתא (ככה תדעו מה הריבית שלכם ביחס לאחרים)

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.