פה זה לא קוריאה הצפונית

ערוצי החדשות ניצלו את ההזדמנות להחזיר לנתניהו על התנהלות הצפון-קוריאנית

בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי
בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

החלטתו מאתמול (ב') של השופט חנן מלצר, יו"ר ועדת הבחירות, לא להעביר את נאומו של בנימין נתניהו בשידור ישיר בטלוויזיה, עוררה כמובן תגובות רבות במערכת הפוליטית-תקשורתית. ההוראה ניתנה כדי לא לאפשר תעמולת בחירות אסורה עד ליום הבחירות. נתניהו מיד התקרבן וטען שכולם נגדו - השופטים, החוקרים, השמאל כולו, ובראשם התקשורת המסלפת.

לא רק נגד ראש הממשלה

במערכת התקשורתית היו שטענו כי הדבר ישחק לידיו של נתניהו, שיוכל לטעון כי זו הוכחה נוספת שכולם נגדו, אף על-פי שההחלטה של מלצר נועדה לכל הפוליטיקאים מעתה ועד הבחירות באפריל הקרוב. עובדה זו (או כל עובדה אחרת) לא תבלבל את נתניהו בסילוף דברים שאינם משרתים את המרוץ שלו לקדנציה החמישית הנחשקת.

הפרמטרים של נתניהו

נטען גם שבעידן הרשתות החברתיות והאינטרנט אין טעם במניעת שידור ישיר של אישים פוליטיים, גם אם מדובר בתעמולת בחירות שאינה עומדת בקריטריונים המותרים בימים אלה. אלא שבמקרה של נתניהו יש פרמטרים נוספים שצריכים להילקח בחשבון. במשך שנים מסרב נתניהו להתראיין לרשתות המובילות בטלוויזיה. הוא מאשים את התקשורת ברדיפה, בעיקר את הרשתות ה"סמולניות". הוא משתמש ברשתות הללו כדי להעביר את מסריו, בלי לאפשר לכתבים להציג שאלות, הגם שבמדינה דמוקרטית הוא חייב זאת לאזרחים. אנחנו לא חיים בקוריאה הצפונית, שם המנהיג אומר מה שהוא רוצה, ואין מי שישאל או יחלוק על דבריו.

נתניהו, הידוע כמי שרגיש מאוד למה שכותבים ואומרים עליו (מה שמקבל תוקף נוסף בכתב החשדות נגדו), משתמש בתקשורת לצרכיו בדרכו הערמומית - מסדר לעצמו נאומים בשעות השיא באמצעי התקשורת. מערכות הרשתות בדרך-כלל מאפשרות לו את הניצול המחפיר הזה.

האם הוא ילמד?

לא פלא שנתניהו התפלץ כששמע את החלטת השופט מלצר לא להעביר את נאומו בשידור ישיר. הוא לא ראה את זה קורה. האשף, הקוסם, לא זיהה ולא חשב שיש מחיר להתנגדותו הטוטלית להתראיין ולתת תשובות לשאלות שכל אזרח במדינה, אולי למעט הביביסטים המכורים, רוצה לשמוע.

ערוצי החדשות, כך נראה, ניצלו את ההזדמנות להחזיר לנתניהו על התנהלות הצפון-קוריאנית ועל תוקפנותו כלפיהם. קיבלנו סקירה כללית מאוד על הנאום וכ-3 משפטים מפיו, וזה הספיק בהחלט. נראה כי נתניהו מקבל שיעורים על מגבלות הכוח. האם ילמד?

שיעור גם לאיילת שקד

כל האירועים הקשורים בעיוות חוקי הבחירות צריכים ללמד את שרת המשפטים איילת שקד את חשיבותם של שופטי העליון. רק הם מסוגלים לעצור פוליטיקאים פורעי חוק, ומי שמנסה לפגוע בהם - גורם נזק למדינה ואזרחיה.