איתנות פיננסית ומנועי צמיחה חזקים: תנו קרדיט לחברת ויזה

מובילת שוק האשראי העולמי נהנית מהשימוש הגובר בכרטיסי אשראי ובתשלומים דיגיטליים, וייתכן שתחזיותיה שמרניות ומותירות מקום להפתעה חיובית

כרטיסי האשראי של חברת ויזה / צילום: shutterstock
כרטיסי האשראי של חברת ויזה / צילום: shutterstock

חברת Visa Inc (סימול: V) היא חברת כרטיסי האשראי המובילה בעולם והיא מחזיקה בנתח שוק עולמי של כ-50% (למעט סין). ויזה נמנית עם החברות הגדולות בארה"ב ונסחרת בבורסת ניו יורק בשווי שוק של כ-328 מיליארד דולר. החברה נהנית מיתרונות משמעותיים לגודל בזכות פלטפורמה עולמית מובילה, המאפשרת העברה וסליקה של תשלומים בכרטיסי אשראי ובכרטיסי דביט - כאשר אינה נוטלת סיכוני אשראי של לקוחות קצה (הנותרים על הבנקים המנפיקים את הכרטיסים עבור לקוחותיהם).

החברה הנפיקה למעלה מ-3 מיליארד כרטיסים ברחבי העולם, ועובדת מול כ-13,000 גופים המנפיקים את הכרטיסים ומול כ-30 מיליון בתי עסק, כאשר היקף הטרנזאקציות בכרטיסים אלה מסתכם במעל ל-2 טריליון דולר ברבעון. שוק התשלומים בכרטיסי אשראי צומח בעקביות בשיעור דו-ספרתי, הודות למעבר משימוש במזומנים לשימוש גובר בכרטיסי אשראי ובתשלומים דיגיטליים (כגון ApplePay) המשתמשים גם הם בכרטיסי ויזה.

צפי הכנסות של 29 מיליארד דולר ב-2019

בשנת 2019 הפיסקלית (המסתיימת בספטמבר) צפויה להערכתנו ויזה להציג הכנסות של כ-29 מיליארד דולר ברוטו, צמיחה של כ-11%, עם צמיחה בקצב שנתי של כ-15% ברווח למניה. בשנה שעברה הציגה החברה צמיחה של כ-14% בהכנסות, אך נהנתה מצמיחה בקצב כפול ברווחיות, של כ-30%. ייתכן כי תחזיותיה לשנה הקרובה הן שמרניות ומותירות מקום להפתעה חיובית, כפי שקרה גם בשנים הקודמות.

ברבעון האחרון, הראשון לשנת 2019 הפיסקלית, הציגה ויזה הכנסות של כ-5.5 מיליארד דולר, צמיחה שנתית של 13%, עם רווח נקי של 1.3 דולר למניה (צמיחה של 21%). אלו היו מעל הצפי של 5.4 מיליארד דולר ו-1.25 דולר למניה, והחברה שמרה על תחזית לצמיחה דו-ספרתית נמוכה בהכנסות לשנת 2019 כולה. ויזה ייצרה הרבעון תזרים מזומנים חופשי (Free cash Flow) בסך 3.1 מיליארד דולר, רכשה כ-17 מיליון מניותיה תמורת 2.3 מיליארד דולר (בנוסף לדיבידנד של כ-0.6 מיליארד דולר) ואישרה תכנית רכישת מניות נוספת בסך 8.5 מיליארד דולר.

הכנסות ויזה מתחלקות לשלושה סגמנטים עיקריים באופן כמעט שווה:

הראשון הוא הכנסות מדמי שירות (כ-33% מסך ההכנסות) - דמי שירות שמתקבלים מהבנקים עבור השימוש במותג, ומהווים נגזרת של נפח הנפקת כרטיסים. הגברת השימוש בכרטיסי אשראי בעולם, על חשבון עסקאות במזומן, מובילה לצמיחה בסגמנט זה - שעמדה ברבעון האחרון על כ-9%.

השני הוא הכנסות מסליקת תשלומים (כ-36% מסך ההכנסות) - עמלות סליקה על ביצוע עסקאות בכרטיסי אשראי, אימות נתוני טרנזאקציות והעברת תשלומים בין הבנקים לבתי העסק, הכנסות המבוססות על היקף הטרנזאקציות. ברבעון האחרון הציגה פעילות זו צמיחה של כ-15%, עם צמיחה של כ-13% במחזור הטרנזאקציות בנוסף לעליית עמלות סליקה.

השלישי והאחרון הוא הכנסות בגין טרנזאקציות בינלאומיות (כ-31% מסך ההכנסות) - עמלות בגין סליקת טרנזאקציות בהן הבנק המנפיק ובית העסק נמצאים במדינות שונות, לדוגמה ברכישות על ידי תיירים בחו"ל. פעילות זו מתאפיינת ברווחיות גבוהה יחסית עבור ויזה, המגנה על עצמה מפני תנודתיות בשערי חליפין, והציגה ברבעון האחרון צמיחה של כ-11%.

שיפור משמעותי בשיעורי הרווחיות באירופה

הצמיחה והרווחיות של ויזה נהנות בשנים האחרונות מסינרגיות של רכישת פעילות Visa Europe, מידי קבוצת הבנקים האירופיים, תוך שיפור משמעותי בשיעורי הרווחיות של הפעילות האירופית. הטרנזאקציות של ויזה באירופה מהוות כרבע מסך פעילות החברה, וצפויות להמשיך להציג שיפור ברווחיות. מעבר לכך, פעילות ויזה נהנית ממנועי צמיחה ארוכי טווח של מעבר הצרכנים מתשלומים במזומן לכרטיסי אשראי (פוטנציאל לטרנזאקציות חדשות של עד 17 טריליון דולר) וממעבר גובר לסחר מקוון, המגדיל הזדמנות שוק, הן מבחינת אמצעי התשלום (לדוגמה, ApplePay או PayPal) והן מבחינת חדירה לתחומים חדשים, כאשר כל טרנזאקציה באינטרנט מתאפיינת ברווחיות גבוהה עבור ויזה בהשוואה לעסקאות רגילות בכרטיסי אשראי וכרטיסי דביט.

ויזה נהנית משילוב מנצח של מובילות שוק עולמית, מנועי צמיחה חזקים במגוון שווקים, מנוף תפעולי משמעותי לאור יתרונות לגודל וסינרגיות עסקיות, איתנות פיננסית גבוהה ותזרים מזומנים חזק. החברה נהנית מצמיחה דו-ספרתית עקבית בהכנסותיה (הצפויה להמשיך, לפי תחזית ההנהלה, גם בשנה הקרובה) ומצמיחה גבוהה עוד יותר ברווח הנקי וברווח למניה, וכן משיעורי רווחיות גבוהים משמעותית (שיעור  רווח לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות (EBITDA) של כ-70% ושיעור רווח תפעולי של כ-67%), המאפשרים מנוף תפעולי רב ופוטנציאל להפתעה חיובית בתוצאותיה. מניית ויזה מדורגת באופנהיימר בהמלצת Outperform עם מחיר יעד של 162 דולר, בהתבסס על מכפיל 25 לתחזית 2020. 

הכותב הוא אנליסט האקוויטי הבכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.