ביה"ד כפה פשרה על ועד העובדים והנהלת הרכבת; נהגים החלו להודיעו על מחלות

(עדכון) - שעות לאחר שהודיעו כי הושגה פשרה בין ועד עובדי הרכבת להנהלה לפי פסיקת בית הדין לעבודה, נהגי הרכבת שוב הודיעו על מחלה • לפי הסדר הפשרה, כל נהג יצטרך להפעיל קטר במשך 4 שעות, במקום 3.5 שעות כיום

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

שעות אחרי שבית הדין לעבודה פסק כי סידור העבודה החדש ברכבת ישראל ייכנס לתוקף, ולמרות הבטחת הוועד שיכבדו את הכרעתו, כמה נהגים כבר הודיעו הערב (א') כי הם חולים ולא יגיעו לעבודה מחר. בשלב זה מדובר ב-5 נהגים, אך החשש הוא שנהגים נוספים יודיעו על מחלה, שנדמית כשביתה איטלקית, ולא יגיעו מחר (ב') לעבודה. במקרה כזה ייתכנו שיבושים בתנועת הרכבות. שתי רכבות בקו נהריה-נתב"ג עלולות להתבטל כבר הלילה.

לפני שבועיים התרחש אירוע דומה, בו 35 נהגים הכריזו כי הם חולים, ובשל כך איחרו ובוטלו רכבות רבות. עם התערבותו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, הנהגים "החלימו" במהירות.

בוועד עובדי הרכבת מכחישים בשלב זה כי מדובר במחלות מדומות, ומסרו כי "אלה דיווחים שאינם נכונים ואף שקריים. כפי שהודיע ועד העובדים, ולאחר שבית הדין קיבל כמעט את כל טענותינו, הרי שהעיצומים שתוכננו ליום ג' בוטלו. כל הנהגים עובדים לפי סידור העבודה".

מוקדם יותר הערב פורסם כי הרכבת תוכל להפעיל את סידור העבודה החדש של נהגי הקטרים כבר מחרתיים (ג') - כך לפי פסיקת בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב. השופטת אסנת רובוביץ-ברכש קיבלה את טענות הנהלת רכבת ישראל כי "נוהג" שהתקבע במשך שנים אינו מחייב את החברה.

לפי הסידור החדש יצטרך כל נהג להפעיל קטר במשך 4 שעות המשמרת, במקום 3.5 שעות כיום. תגובת הנהגים הייתה הודעה על "מחלה" של 10% מכלל נהגי החברה, שהביאה לשיבושים קשים בפעילות הרכבות לפני כשבועיים. כאמור, הנהגים "החלימו" במהירות, מיד לאחר שהתערב במשבר יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן.

עם זאת, גם הנהלת הרכבת נדרשה להתפשר. סידור העבודה המוצע הותיר 22 נהגים ללא עבודה שוטפת, כהכנה להרחבת השירות בעתיד, וכך פגע במשכורתם. לפי החלטת בית דין לעבודה, רק 12 נהגים יהיו ב"יתירות" ויעסקו בהדרכה.

בוועד עובדי הרכבת מיהרו להרגיע ולמסור כי הנהגים מקבלים את הכרעת בית הדין ויעבדו לפי הסידור החדש. עם זאת, העיצומים עליהם הכריזו בוועד ביום חמישי יימשכו לעת עתה. העיצומים חלים על כ-1,500 עובדים וכוללים הפסקה של קורסים והכשרות, פגיעה באספקת החלפים ובטיפול בציוד במוסך באר-שבע, שביתה של נהגי מכוניות ושל עובדים בבניין ההנהלה בלוד. הסיבה הרשמית לעיצומים היא לא סידור העבודה החדש - אלא ביטול תקנים ופיטורים ברכבת.

בתום הדיון בבית הדין לעבודה הערב, שני הצדדים הכריזו על ניצחונם. מהנהלת הרכבת נמסר כי "הנהלת רכבת ישראל קוראת לוועד העובדים ולהסתדרות לגלות אחריות לעתידה של הרכבת ולשלב ידיים עם ההנהלה לטובת ציבור הנוסעים אזרחי ישראל". 

מוועד העובדים נמסר: "ניצחון לעובדי הרכבת וההסתדרות בבית הדין. הנהלת הרכבת תוציא סידור עבודה חדש לנהגים. לא פחות ממדהימה היא הודעת ההנהלה המסולפת על החלטת בית הדין. בהחלטה כתוב שחור על גבי לבן שבקשת הוועד התקבלה באופן חלקי. לאור העובדה שהסידור החדש יאפשר עבודה תוך שמירה על בטיחות הנוסעים והנהגים, נהגי הקטר יעבדו לפיו בהתאם להחלטת בית הדין".