המנכ"ל הקודם של פריגו מציג: שכר בעלות של 12 מיליון דולר ב-10 חודשים בלבד

דיווח שהעבירה פריגו ל-SEC, רשות ניירות הערך של ארה"ב, מפרט את עלויות השכר של בכירי החברה ב-2018: המנכ"ל שפרש לפני שנה, ג'ון הנדריקסון, קיבל תגמולים בעלות של 4.4 מיליון דולר; מחליפו בתפקיד, אובה רורהוף, קיבל שכר בעלות של 11.9 מיליון דולר; והמנכ"ל הנוכחי, מורי קסלר – בעלות של 4.1 מיליון דולר • המניה עלתה ב-38% מהשפל בסוף 2018

כמדי שנה זה תקופה ארוכה כובשים מנהלי החברות הדואליות בסערה את צמרת דירוג שיאני השכר, והשנה מדובר בבכירי חברת התרופות פריגו, ששילמה אשתקד לשלושת המנכ"לים שניהלו אותה במהלך 2018 סכום כולל של יותר מ-70 מיליון שקל (כ-20 מיליון דולר), ובסך הכול שילמה לשבעת מנהליה הבכירים כ-115 מיליון שקל (כ-32 מיליון דולר).

דיווח שהעבירה פריגו ל-SEC, רשות ניירות ערך של ארה"ב, חושף כי עלות העסקתו של אובה רורהוף מהווה יותר ממחצית הסכום ששולם לשלושת המנכ"לים שעמדו בראש החברה אשתקד. עלות זו התקרבה ל-12 מיליון דולר (כ-43 מיליון שקל), נוסף על 4.4 מיליון דולר (כ-16 מיליון שקל) לג'ון הנדריקסון ו-4.1 מיליון דולר (כ-15 מיליון שקל) למורי קסלר.

שיאני השכר לשנת 2018
 שיאני השכר לשנת 2018

רורהוף, שנכנס לתפקיד בתחילת 2018 ופרש ממנו באוקטובר, נהנה מתגמול הוני של קרוב ל-7 מיליון דולר, והתגמולים שקשורים לסיום העסקתו הצטברו ל-3.4 מיליון דולר, נוסף על שכר בסיס של 425 אלף דולר ובונוס של כ-530 אלף דולר.

היקף התגמולים המצטבר של רורהוף מעמיד אותו בראשות טבלת שיאני השכר בבורסה בתל אביב ל-2018 עד כה, בפער ניכר מיתר עמיתיו בפריגו, שמניותיה נסחרות גם בבורסת ניו יורק.

מי שהתברג אחרי רורהוף לטבלת השיאנים של תל אביב הוא הנדריקסון, שהספיק לעבוד בפריגו כשבועיים בלבד ב-2018, אחרי שנים ארוכות בחברה (מתוכן קצת פחות משנתיים כמנכ"ל), וקיבל בעיקר תגמולים הקשורים לסיום העסקתו, שהצטברו לכ-4 מיליון דולר, נוסף על שכר בסיס של כ-210 אלף דולר ובונוס של כ-145 אלף דולר.

צעד אחריו בטבלה ניצב קסלר, שנכנס לתפקיד באוקטובר, ואשר הוקצו לו אופציות בסכום של 2.5 מיליון דולר, נוסף על בונוס של 950 אלף דולר, שכר בסיס של כ-280 אלף דולר ותגמולים נוספים של 375 אלף דולר.

נוסף על שלושת המנכ"לים המדוברים, פריגו הציגה בדוחותיה עלויות שכר בטווח של כ-9-12 מיליון שקל (2.4-3.4 מיליון דולר) לכל אחד מארבעה בכירים בהנהלתה - מנהל הכספים, היועץ המשפטי, מנהל חטיבת הבריאות לצרכן ומנהל החטיבה הבינלאומית.

בכירי כיל התברגו לצמרת

מנהלי פריגו הותירו מאחור את המנהלים הבכירים של יצרנית הדשנים כיל, שפרסמה בימים האחרונים את הדוחות הכספיים המורחבים שלה, אשר הציבו בראש שיאני השכר של החברה את המנכ"ל רביב צולר, שעלות העסקתו הגיעה ליותר מ-7 מיליון שקל (כ-2 מיליון דולר), סכום הכולל את עלות שכרו, תגמול מנייתי ומענק.

אחרי צולר התברג לצמרת שיאני השכר יו"ר כיל, יוחנן לוקר, עם עלות העסקה של כ-6.5 מיליון שקל (1.8 מיליון דולר), ואילו עלות העסקה של כ-6 מיליון שקל (1.7 מיליון דולר) שהציג מנהל התפעול הראשי של כיל, צ'רלס ווידהאס, סימנה את רף הכניסה החדש לעשיריית שיאני השכר ל-2018 עד כה.

בסך הכול נהנו אשתקד חמשת שיאני השכר של כיל מתגמולים בהיקף מצרפי של כ-30 מיליון שקל (כ-8 מיליון דולר), ומלבד המנכ"ל, היו"ר ומנהל התפעול, נהנו אשר גרינבאום וקובי אלטמן מתגמולים של כ-5 מיליון שקל (כ-1.4 מיליון דולר) כל אחד.

המצטרף החדש לצמרת שיאני השכר ל-2018 בין החברות "המקומיות" הוא רון פאינרו, מנכ"ל לאומי קארד, עם עלות העסקה של 3 מיליון שקל, הכוללת שכר של 1.3 מיליון שקל ומענק של 1.1 מיליון שקל, ואילו יתר ארבעת שיאני השכר בלאומי קארד הסתפקו בתגמולים בהיקפים של כ-1.7-2 מיליון שקל לכל אחד.

עוד בפיננסים, חברת האשראי החוץ-בנקאית אורשי (הנסחרת בבורסה באמצעות אג"ח) שילמה 3.1 מיליון שקל ליו"ר שלה, שי לביא, הנמנה עם בעלי השליטה בה, ועיקר הסכום (כ-2 מיליון שקל) הוא תשלומי ריבית עבור הלוואה שהעניק לחברה. מדובר בהלוואה בהיקף של 25 מיליון שקל שהעניק לביא לאורשי בריבית שנתית של 8%, המחולקת לריבית שוטפת שנתית של 3.5% ולריבית נדחית של 4.5%.

עלות העסקת אביו, יצחק לביא, מייסד אורשי, הסתכמה בכ-630 אלף שקל בתפקידו כמנהל פיתוח עסקי של החברה, ועלות העסקת המנכ"ל גלעד אלגור, השותף בהחזקות בחברה, הגיעה ל-1 מיליון שקל.

עוד מהדוחות האחרונים, חברת הנדל"ן רג'נסי, הנסחרת גם היא באמצעות אג"ח, שילמה לבעלת השליטה בה, קבוצת חג'ג' של האחים צחי ועידו חג'ג', תגמולים בסכום כולל של כ-8.8 מיליון שקל.

תגמולים אלה, המשולמים עבור שירותי מנכ"ל, סמנכ"ל כספים, חשבות, הנדסה וניהול פרויקטים, שירותי משרד ועוד, כללו דמי ניהול של 3.9 מיליון שקל, בונוס של 2 מיליון שקל בגין שירותי מנכ"ל, השתתפות בהוצאות של כ-1.5 מיליון שקל ותשלומי ריבית והצמדה בסכום דומה (כ-1.4 מיליון שקל).

האישה הראשונה: בסוף העשירייה השנייה

שותפות חיפושי הנפט והגז רציו פטרוליום שילמה לשותף הכללי שלה 480 אלף דולר (כ-1.7 מיליון שקל).

עם הצטרפותם של מנהלי פריגו לטבלת שיאני השכר, מצטברת עלות ההעסקה המצרפית של עשרת שיאני השכר ל-2018 עד כה לסכום של כ-136 מיליון שקל - המשקף עלות העסקה ממוצעת של קרוב ל-14 מיליון שקל לכל מנהל.

עשיריית שיאני השכר נעדרת נוכחות נשית, והנציגה הראשונה של המגזר הנשי בטבלה היא ליאורה עופר, בעלת השליטה בענקית הנדל"ן המניב מליסרון, שבתפקידה כיו"רית קיבלה 3.4 מיליון שקל - סכום הממקם אותה בשיפולי העשירייה השנייה בטבלת השיאנים.

בסיכום 2017, עלות ההעסקה המצרפית של 100 שיאני השכר בחברות הנסחרות בבורסה בת"א הצטברה ל-830 מיליון שקל - סכום ששיקף עלות העסקה שנתית ממוצעת של יותר מ-8 מיליון שקל לכל מנהל במאייה הראשונה, ועלות העסקה חודשית ממוצעת של כ-690 אלף שקל.