הביטקוין טיפס בפברואר ב-12% ושבר רצף שלילי של 6 חודשים

המטבע המוביל בשוק הקריפטו סיכם את פברואר, כמו בכל 4 השנים הקודמות, עם עלייה חודשית במחירו • התעלומה הגדולה של בורסת Quadriga עדיין מחכה לפתרון, ולמי שיסייע בכך מוצע פרס של עד 100 אלף דולר • בבלוקצ'יין של את'ריום הושלמו שני "מזלגות קשים" שיקטינו את תגמולי הכרייה שלו

ביטקוין / צילום: רויטרס
ביטקוין / צילום: רויטרס

האם החורף בשוק הקריפטו מתקרב אל קצו? לא בטוח, אבל הוא בהחלט מראה סימני התמתנות. בחודש שעבר עלה מחירו של הביטקוין, המטבע המוביל בשוק המטבעות הדיגיטליים, בשיעור של 12% - עלייה ששברה רצף של 6 חודשים של ירידות. ועדיין, מחיר הביטקוין נמוך ב-80% מהשיא של כ-20 אלף דולר, שאליו נסק לפני 14 חודשים.

הביטקוין (BTC ) פתח את פברואר במחיר ממוצע של כ-3,460 דולר, וסיים את החודש ביום חמישי האחרון במחיר של כ-3,855 דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. העלייה של הביטקוין בחודש שעבר לא מפתיעה בהתחשב ב-4 השנים האחרונות (2018-2015), שבכולן נהנה מחודש פברואר חיובי. בכל השנה שעברה, פברואר היה אחד משלושת החודשים היחידים שבהם מחיר הביטקוין עלה.

5 מטבעות הקריפטו המובילים על פי שווי השוק
 5 מטבעות הקריפטו המובילים על פי שווי השוק

כעת נכנס המטבע הדיגיטלי המוביל אל חודש "דובי" במונחים היסטוריים: הביטקוין ירד בחודש מארס בכל 5 השנים האחרונות (2018-2014), ואת מארס האחרון הוא סיכם עם נפילה של 32%. הביטקוין נסחר הבוקר (יום א') במחיר של כ-3,860 דולר, בדומה למחירו בתחילת 2019, המשקף לו שווי שוק הקרוב ל-68 מיליארד דולר.

שוויו הכולל של שוק המטבעות הדיגיטליים, המונה כ-2,100 מטבעות בהובלת הביטקוין, עלה בחודש שעבר בכ-14% לסכום של כ-130 מיליארד דולר, על פי נתוני CoinMarketCap. זוהי העלייה החודשית הראשונה בשווי השוק מאז יולי 2018.

ה"מזלג" שמקפיץ את שווי את'ריום

אף שהביטקוין, ששוויו תופס נתח של יותר מ-50% משוק הקריפטו, הרים בחודש שעבר את שוויו של כלל השוק, מטבעות דיגיטליים בולטים אחרים נהנו בפברואר מעליות מחירים גדולות יותר. במקום השני בשווי השוק ניצב את'ר (ETH), המטבע של פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום, שמחירו עלה בפברואר ב-27%. מתחילת 2019 ירד מחיר האת'ר בכ-5%, והבוקר הוא נסחר במחיר של כ-135 דולר ליחידה, המשקף לו שווי שוק של כ-14 מיליארד דולר.

ביום חמישי האחרון פלטפורמת את'ריום הוציאה לפועל שני "מזלגות קשים" - עדכוני תוכנה משמעותיים, שהוסיפו לתוכנה כללים חדשים, שאינם תואמים גרסאות קודמות שלה. העדכונים הוצאו לפועל אחרי דחייה של יותר מחודש, לאחר "באג" קריטי שהתגלה בהם ברגע האחרון. אף שקהילת את'ריום מקווה שהעדכונים יוטמעו ברשת ללא תקלות, אי-אפשר להיות בטוחים בכך כשמדובר ב"מזלגות קשים". בעדכונים קודמים של הפלטפורמה, היו קבוצות של משתמשים שהמשיכו להשתמש בגרסאות קודמות של התוכנה - מה שבמקרים מסוימים הוביל לפיצול הבלוקצ'יין של את'ריום וליצירת גרסאות אחרות של המטבע.

התוכנה החדשה של את'ריום מפחיתה, בין השאר, את תגמולי הכרייה בבלוקצ'יין של את'ריום, מ-3 מטבעות את'ר ל-2 את'ר לבלוק. זה חלק ממהלך אסטרטגי של את'ריום, שנועד להקטין את התמריצים לכורים, לקראת שינוי עתידי גדול יותר, שבו הקונצנזוס ברשת את'ריום יוסב משיטת "הוכחת עבודה" (proof-of-work) לשיטת "הוכחת בעלות" (proof-of-stake). בינתיים, "המזלגות הקשים" שהוצאו לפועל יקטינו את מחזורי מטבעות האת'ר החדשים, כך שאם יגדל הביקוש למטבעות, התוצאה עשויה להיות עלייה במחיר האת'ר בחודשים הקרובים.

פרס אטרקטיבי לפתרון תעלומת הבלוקצ'יין

ביום חמישי האחרון הכריזה בורסת הקריפטו האמריקאית Kraken כי היא מציעה פרס כספי של עד 100 אלף דולר לכל מי שיסייע בפתרון התעלומה הגדולה של שוק הבלוקצ'יין - אובדן מטבעות דיגיטליים בשווי 137 מיליון דולר של לקוחות בורסת הקריפטו הקנדית QuadrigaCX, לאחר מותו של מייסדה. קראקן הודיעה כי תשלם את הפרס לכל מי שיסייע במציאת הכספים האבודים וכי תשתף את רשויות החוק בכל מידע חיוני שיגיע לידיה.

כפי שפרסמנו ב"גלובס", ב-5 בפברואר קבע בית המשפט העליון בקנדה צו הקפאת הליכים, שמגן על Quadriga מפני תביעות של נושיה למשך 30 יום, ומינה את פירמת ארנסט אנד יאנג (EY) כנאמן לנכסיה. בורסת הקריפטו, שהיתה הגדולה ביותר בקנדה עד לאחרונה, ביקשה את הצו בעקבות מותו של מייסדה, ג'ראלד קוטן, שלטענתה היתה לו גישה בלעדית למפתחות הפרטיים של ארנקי הקריפטו שלה.

Quadriga חייבת לכ-115 אלף לקוחות סכום כולל של כ-190 מיליון דולר, לאחר שאיבדה את הגישה להחזקות של מטבעות קריפטו בשווי כ-137 מיליון דולר ושל מטבעות פיאט (דולרים ואחרים) בשווי 53 מיליון דולר. עד כה הצליח הצוות של EY להשיג גישה אל חלק גדול מכספי הפיאט של הלקוחות, שהוחזקו בחשבונות של חברות שונות שפעלו כצד שלישי בעסקאות של Quadriga.

ביום שישי האחרון דיווחה EY לראשונה כי זיהתה 6 ארנקי קריפטו "קרים", שאינם מחוברים לאינטרנט, שבהם החזיקה Quadriga במטבעות הדיגיטליים של לקוחותיה, ולדברי EY, כל ששת הארנקים האלה נמצאו ריקים. עוד דיווחה פירמת רואי החשבון כי ל-Quadriga היו חשבונות ב-14 בורסות קריפטו אחרות.