ב.מ.וו X4 2019 2 ליטר: מבצר שמספק תחושת ביטחון גבוהה

הדור החדש של ה-X4 עושה צעד גדול ממעמד של סמל סטטוס מוחצן לעבר רכב משפחתי שימושי • אמנם אין לו ביצועים מסעירים, אבל הוא מרווח מקודמו ומאובזר היטב

בשנים האחרונות גוברת בנו ההכרה שסולם הערכים המקובל בעולם לבחינת מכוניות חדשות הופך להיות בלתי רלוונטי לישראל. מציאות הכבישים שלנו התדרדרה דרמטית בעשור הנוכחי ונהג טיפוסי, שיוצא כיום ברכבו למסלול נהיגה טיפוסי, צריך להתמודד עם זחילה מורטת עצבים בפקקים, מאבק אכזרי למציאת מקומות חניה ובריונות כביש, שלעיתים קרובות הופכת לאלימות מילולית ופיזית.

לפיכך, למרות שעדיין יש משקל לערכים קלאסיים כמו ביצועים, התנהגות כביש, הנאה מנהיגה, חיסכון בדלק וכדומה, הרי שבראש הסולם לדירוג רכב חדש בישראל צריך להיות כיום הערך "תחושת הביטחון האישי". כלומר, עד כמה "רכבי הוא מבצרי". עם הזמן אפילו פיתחנו מדד מדעי לנושא, שמשקלל את המרווח הממוצע בסנטימטרים שנהגים אחרים מותירים לך על הכביש ובחנייה; מספר הצפירות שמכוונות אליך; ומספר העקיפות מימין, הקללות ותנועות האיום שאתה מקבל בנסיעה ממוצעת בדגם נתון.

קשה למצוא מתחרים לסדרת רכבי הקרוסאובר-קופה של ב.מ.וו בתחום "שלוות הנפש הציבורית". בלי להיכנס לסטיגמות מקומיות של מגדר ומשלח-יד, יש משהו בעיצוב המוכר של הרכב שגורם לנהגים בסביבה לחשוב פעמיים לפני שהם צופרים או מגלחים לך את הפגוש. מעין כרטיס ביקור יעיל ומרתיע.

נראה שאנשי ב.מ.וו מכירים היטב את הלקוחות שלהם בארץ ובעולם, וכשהגיע הזמן לתכנן מחדש את הדור החדש של ה-X4, המוטו היה "יותר מאותו הדבר". הרכב קיבל תוספת משמעותית לאורך ולרוחב ואיבד כמה סנטימטרים מהגובה, מה שגורם לו להיראות כעת אפילו יותר אגרסיבי משהיה.

הנוכחות החזותית של החרטום שודרגה בסיוע גריל גדול יותר משמעותית וכונסי אוויר אימתניים בפגוש, והזנב עדיין נטוי בזווית חדה לאחור. פנסי הזנב הענקיים נראים למרחוק ואת החלון הצר מאחור מעטרים כעת שני ספויילרים - אחד עילי והשני תחתי. מי שלא מסתפק בכך יכול להוסיף אפילו עוד יותר אגרסיביות-קוסמטית בסיוע חבילת ה- M של ב.מ.וו. אבל אפילו רכב ההדגמה הצנוע שלנו, בגרסה הבסיסית ובצבע לבן, מילא היטב את תפקיד "המרגיע" ויצר סביבו רדיוס נטול הטרדות.

רכב
 רכב

לנסוע ב"קופה" בלי לוותר על הנוחות

מי שמעדיף SUV קופה על פני SUV בתצורה מקובלת, מוכן בדרך כלל לוותר על חלק מהשימושיות המשפחתית לטובת התדמית. אבל ב-X4 החדש הוויתור קטן מבעבר. אמנם מרחב הראש עדיין אינו נדיב כמו בדגם-האח X3, והשמשה האחורית היא חרך צר שדורש שימוש תכוף במראות הצד ובמצלמה האחורית, אבל סף הכניסה ממוקם בגובה אידיאלי, תנוחת הישיבה גבוהה ונוסכת ביטחון, ובסיס הגלגלים צמח ב-5 סנטימטרים ל-2.86 מ' כאשר כל התוספת נוצלה לטובת הגדלת מרחב הרגליים מאחור.

המושב האחורי יכול להכיל שלושה מבוגרים בנוחות של רכב מנהלים, שטח הזכוכיות גדול יותר ומכניס יותר אור לתא ונפח תא המטען עלה בכ-20% לטובת משנעי המטענים למיניהם. כל העסק עטוף בחומרי דיפון, באיכות גימור ובבידוד רעשים ברמה גבוהה כראוי לרכב פרמיום גרמני.

מערך הפיקוד מיישר קו עם ה-X3 החדש וכולל את הנדסת האנוש המוכרת של ב.מ.וו, עם לוח מחוונים דיגיטלי דמוי אנלוגי, מתגים ממוקמים היטב, הגה ספורט נעים לאחיזה ומוט הילוכים מתוחכם, שהיד נחה עליו גם כשאין צורך. האבזור התקני בדגם הבסיס מרחיב דעת וכולל בין השאר ריפוד עור איכותי, מערכת אקלים משוכללת, גג פנורמי, מושבים חשמליים, מערכת קול מרשימה וכמובן מערך בטיחות אקטיבי עדכני. חבל רק שמערכת המולטימדיה התקנית בדגם הבסיס עושה שימוש במסך זעיר וקשה לקריאה, שאפילו משפחתיות כבר לא משתמשות בו כיום.

אחיזת הכביש עברה שידרוג משמעותי

מנוע ארבעה צילינדרים בנפח 2 ליטר עם 184 כ"ס, שרתום למשקל עצמי של כמעט 1.7 טון, אינו מבטיח ריגושים. אבל בגרסה החדשה המנוע מייצר מומנט של 29 קג"מ, תוספת של כמעט 20% למנוע הקודם, והוא מעביר את הכוח לארבעת הגלגלים דרך אחת מתיבות ההילוכים האוטומטיות הטובות בשוק ודרך תמסורת מתוחכמת.

התוצאה תענה על הציפיות של נהגים רגועים שאינם מחפשים בעיטות כוח או ריגושי תאוצה. הזינוק מאפס ל-100 קמ"ש אורך 8.3 שניות, ובמצב הספורטיבי תיבת ההילוכים מורידה בהרף עין שניים ושלושה הילוכים, מבין השמונה, לבקשת הנהג, ומתרגמת את המומנט לדחף מכובד בעליות. שיוט במהירויות "גרמניות" על הכביש הפתוח מתבצע ללא תחושת מאמץ וצריכת הדלק הריאלית נעה סביב 10 קילומטרים לליטר - תוצאה לא רעה בפלח הזה. צליל המנוע סתמי, גם במצב ספורט.

על הפוטנציאל הגלום בפלטפורמת ה-X4 החדש יכולה להעיד העובדה שלאחרונה השיקה אותה החברה עם מנוע V6 טורבו של 510 כ"ס. מטבע הדברים, מנוע של 186 כ"ס אפילו לא מגרד את המגבלות ההנדסיות. אחיזת הכביש בפניות הדוקות איתנה ואדישה לפרובוקציות, למרות צמיגים מתונים יחסית בגרסת הבסיס. ההיגוי נעים ומדויק למדי, במיוחד במצב התכנות הספורטיבית שמוסיף לו יותר "משקל", נטיית הגוף בפניות מזערית והנמכת מרכז הכובד מעניקה תחושת ביטחון במהירויות גבוהות. בקיצור זה רכב, שגם בעלי שלט "נהג חדש" ירגישו עמו כמו בבית.

שיפור משמעותי מאוד לעומת הדור הקודם נרשם בסעיף נוחות הנסיעה. הרכב החדש מגהץ בקלילות פגמי אספלט משמעותיים, שהדור הקודם נטה לקפץ ולהתרסק עליהם - וזה חשוב מאוד על כבישי ארץ הקודש. בב.מ.וו מספרים גדולות ונצורות על פוטנציאל עבירות השטח של הרכב, אבל האמת שמעולם לא נתקלנו ב-X4 מחוץ לאספלט. עם מרווח גחון של מעט יותר מ-20 ס"מ, וחישוקים מהודרים ורגישים לשריטות, קרוב לוודאי שגם לא ניתקל.

ב.מ.וו X4 בגרסת ה-2 ליטר ההתחלתית, עם חבילת אבזור נדיבה למדי, עולה 369 אלף שקל, שהם כמעט 35 אלף שקל יותר מהגרסה המקבילה של X3 "המשפחתית" ומעט יותר מגרסת ה-2 ליטר החזקה (245 כ"ס) והמהירה יותר משמעותית של ה- X3. זה לא מעט כסף לשלם עבור עיצוב, תדמית ופחות מרחב אבל אם מכניסים לנוסחה את הערך המוסף הלא מוחשי של "שקט נפשי על כבישי ישראל", מקבלים תמורה ראויה לכל שקל.

חלק מהמתחרות

מרצדס GLC קופה 250

410 אלף שקלים עולה גרסת ה-250 של מרצדס GLC קופה. הממדים די דומים ל- X4 , תא הנוסעים מרווח ואיכותי, ויש גם הנעה כפולה נשלטת אלקטרונית ומתלי אוויר. המנוע הוא 2 ליטר טורבו בנזין, שמייצר 211 כ"ס ו-36 קג"מ, התיבה האוטומטית בת 9 מהירויות והתאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 7.3 שניות

פורשה מקאן GT

גרסת הבסיס של פורשה מקאן עולה 485 אלף שקל ברמת אבזור תקנית גבוהה. הרכב מכויל לביצועים עם היגוי חד ושלדה ספורטיבית שכוללת גם יכולת שטח "רדומה". המנוע הוא 2 ליטר טורבו-בנזין עם 252 כ"ס ו-38 קג"מ והרכב מאיץ ל-100 קמ"ש ב-6.9 שניות וסוגר 230 קמ"ש

אלפא סטלביו מילאני

320 אלף שקל עולה אלפא "סטלביו" גרסת הבסיס "מילאנו". לרכב יש הנעה כפולה, עיצוב ספורטיבי, תא נוסעים מרווח ותא מטען מכובד. מנוע 2 ליטר טורבו-בנזין עם 200 כ"ס ו-34 קג"מ מאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.2 שניות. גרסה יותר מאובזרת, עם 280 כ"ס, עולה 385 אלף