למרות התחזיות המוקדמות, עובדי המגזר הפיננסי לא נוטשים את לונדון

בניגוד לציפיות הרווחות שלונדון תאבד עשרות אלפי משרות, ואולי גם מאות אלפים, יש עד כה מעט מאוד סימנים לבריחה המונית מבירת בריטניה

סוחר בבורסת לונדון  אירופה/ צילום: רויטרס
סוחר בבורסת לונדון אירופה/ צילום: רויטרס

בריטניה אמורה לפרוש מהאיחוד האירופי בעוד חודש בלבד, אך תרחיש האימים של נטישה מסיבית של עובדי מגזר השירותים הפיננסיים עדיין לא התממש.

בנקים וחברות ניהול נכסים בנו בשנים האחרונות בסיסים ביבשת אירופה כדי להבטיח לעצמם גישה לאיחוד האירופי גם במקרה של פרישת בריטניה. אך בניגוד לציפיות הרווחות שלונדון תאבד עשרות אלפי משרות, ואולי גם מאות אלפים, יש עד כה מעט מאוד סימנים לבריחה המונית מבירת בריטניה.

במקום זאת ממשיכות חברות השירותים הפיננסיים לקיים נוכחות מסיבית בלונדון, ולדבריהן הדבר נובע ממעמדה העולמי של העיר ומהמערכת הפיננסית המפותחת שלה. כדי לבנות את פעילויותיהן באיחוד האירופי, שוכרות רבות מהן עובדים באירופה היבשתית, או מעבירות לאירופה קומץ קטן בלבד של משרות, לדברי חברות ומומחים לתעשייה.

"אף אחד לא נוטש את לונדון", אמר ג'ון ליבר, שותף בחברת השירותים הפיננסיים ארנסט אנד יאנג. "באופן כללי, כולם עדיין מתייחסים ללונדון כאל המרכז הפיננסי העולמי שלהם באזור זמן זה".

"לונדון היא עדיין המקום להיות בו", אמר פטריק ספנסר, בכיר בחברת ההשקעות האמריקאית Baird.

לאחר משאל העם בבריטניה על הברקזיט ב-2016, פתחו חברות פיננסיות משרדים בערים אירופיות כמו פריז, פרנקפורט ודבלין, כדי להבטיח שיוכלו לשרת לקוחות באיחוד האירופי אם סניפיהן בלונדון יאבדו את הזכות לפעול ברחבי האיחוד האירופי - זכות שמכונה "דרכון פיננסי" - לאחר פרישת בריטניה. אך התחזיות המוקדמות למעבר בקנה מידה גדול של חברות פיננסיות ליבשת הונמכו.

בדוח מ-2016 שצוטט באופן נרחב, העריכה חברת הייעוץ אוליבר וויימן שלונדון עלולה לאבד 75,000 משרות. כעת מעריכה החברה כי ייקחו שנים לפני שצפי זה יתממש, ושאם בריטניה תמשיך ליהנות מרמת גישה גבוהה לשווקים האירופיים, מספר המשרות האבודות יהיה 4,000 בלבד.

אשתקד הנמיך הבנק המרכזי של בריטניה מ-10,000 ל-5,000 את הצפי שלו למספר מקומות העבודה שמגזר השירותים הפיננסיים הלונדוני יאבד - כ-1% מסך מקומות העבודה במגזר זה.

חברות רבות מאמינות כי הסיכויים שלונדון תשמור על מעמדה גבוהים. זוהי הסיבה שבמקום להעביר משרות אל מחוץ ללונדון, רבות מהן בונות את פעילויותיהן באירופה היבשתית באמצעות שכירת עובדים מקומיים. מאז משאל העם נוצרו כ-2,000 משרות חדשות במדינות האיחוד האירופי באירופה היבשתית בתגובה להצבעת הברקזיט, לדברי ארנסט אנד יאנג.