מנפלאות רשות המסים: כך מצטמקת דרישת מס מ-20 מיליון ל-740 אלף שקל בלבד

הסדר פשרה שאושר החודש בין רשות המסים למנהלים המיוחדים של חברת "ס. טנוס בנייה" שקרסה ב-2016, סיים מחלוקת מס: דרישה של עשרות מיליונים הסתיימה בתשלום מס של מאות אלפים בלבד • מה זה אומר על דרישות המס הראשוניות שמציבה רשות המסים?

מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: שלומי יוסף
מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: שלומי יוסף

איך הצטמקה דרישת מס בהיקף של 20 מיליון שקל מחברת בנייה קורסת, לתשלום מס בסך כולל של 740 אלף שקל בלבד - פחות מ-4% מהסכום; ומה זה אומר על דרישות המס הראשוניות שמציבה רשות המסים? השאלה הזאת עולה נוכח הסדר פשרה שאושר החודש בבית המשפט המחוזי בנצרת, בין רשות המסים למנהלים המיוחדים של חברת "ס. טנוס בנייה" שקרסה. ההסדר סיים מחלוקת מס: מול דרישה בסך 20 מיליון שקל - תשלום מס של מאות אלפים בלבד.

החברה הקבלנית ס. טנוס, שהייתה זרוע הביצוע של חברת "ס.ט.ר נדל"ן" שייסד היזם סובחי טנוס, נקלעה להליכי חדלו -פירעון בראשית 2016, בעקבות קשיים תזרימיים וחובות שהוערכו ב-150 מיליון שקל. במסגרת הליכי חדלות הפירעון הגישה רשות המסים, באמצעות משרד מס ערך מוסף (מע"מ) נצרת, תביעת חוב נגד החברה, בהיקף 20 מיליון שקל.

בין החברה לבין מע"מ התגלעו חילוקי דעות שהובילו, עוד קודם לפתיחת הליכי חדלות הפירעון, לנקיטת הליכים משפטיים בגין חיוב החברה במס תשומות, בסך של כ-2.97 מיליון שקל, וכן דרישה בגין פסילת ספרים, בסך של כ-4.45 מיליון שקל, וכן דרישת כפל מס תשומות בסך 2.97 מיליון שקל (הכול בערכים נומינליים).

שני ההליכים התנהלו במאוחד, אך כאשר חברת טנוס בנייה נקלעה להליכי חדלות פירעון, ולבקשת המנהלים המיוחדים, קיבלה החברה את אישורו של בית המשפט, להמשיך בהליכים שבהם נקטה נגד שומות המס שהוצאו לה. זאת, באמצעות עו"ד יעקב (קובי) גולדמן (שייצג את החברה קודם לפתיחת הליכי חדלות הפירעון).

רע למוניטין של מס הכנסה

לאחר שניתן פסק דין חלקי בהליך המס - לפיו בוטלו כפל המס, וכן קנס פסילת הספרים, ונותרה שומת התשומות בסך 2.97 מיליון שקל (בערכים נומינליים), התיישבו הצדדים על שולחן המשא-ומתן בניסיון לסגור את כל דרישות המס של רשות המסים - שנפתחו בסכום-עתק של 20 מיליון שקל. המאמצים נשאו פרי, בדמות הסכם הפשרה שהצניח את דרישת המס ל-740 אלף שקל - 3.7% בלבד מדרישת המס המקורית.

עוד הוסכם כי התשלום ייעשה מקופת ההסדר שאושר במסגרת תיק הפירוק וממקורותיה, ובהתאם להוראות הסדר הנושים בשינויים המחויבים.

"בשים לב לסיכונים ולסיכויים שבניהול הליך המס", התבקש בית המשפט לאשר את הפשרה האמורה - ואכן כך היה.

שופטת בית המשפט המחוזי בנצרת עירית הוד ציינה בשורה אחת בלבד כי "ניתן תוקף של פסק דין להסכם הפשרה שאליו הגיעו הצדדים", ובכך באה מחלוקת המס לסיומה.

עבור נושי החברה שקרסה, מדובר בהסכם מצוין, היות שבקופת הפירוק ייוותר סכום גבוה יותר לחלוקה לנושים; אך מנגד, קשה שלא לתהות מה אומר ההסדר על הדרישות הראשוניות של רשות המסים מהחברה, ומנושים בכלל.

כרוניקה של קריסה ידועה מראש

חברת ס.טנוס בנייה הייתה בשיאה חברה קבלנית פעילה, שהייתה מעורבת בשורה ארוכה של פרויקטים במגוון תחומים, ובהם פרויקט לבניית שלד בניין משרדים וחניון בפארק מת"ם בחיפה; בניית שלד מלון בעיר רעננה; בניין חניון ברעננה; בניית 137 יחידות דיור ביישוב צור-יצחק; בניית 168 יחידות דיור ביקנעם; ובבניית שלד בניין משרדים ברמת-החייל בתל-אביב. כמו כן, הייתה החברה מעורבות בפרויקט תמ"א-38 ברחוב פיכמן בתל-אביב, ובבניית בניין מגורים בעבור קבוצת רכישה ברמת-השרון.

לפני שלוש שנים, בפברואר 2016, הוגשה מטעם החברה בקשה להקפאת הליכים. לפי הבקשה להקפאת ההליכים, שהוגשה על-ידי עו"ד שולי גולדבלט ממשרד גולדבלט-גינדס-יריב, צברה החברה חובות לבנקים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. מדובר בחוב לבנק מזרחי-טפחות בסך 13.7 מיליון שקל; חוב לבנק הפועלים בסך 26.8 מיליון שקל; חוב לבנק לאומי בסך 8.2 מיליון שקל; חוב לבנק דיסקונט בסך 17.7 מיליון שקל, ועוד.

בבקשה נטען בנוסף כי לחברה עוד חובות לספקים, נותני שירות ולקבלני משנה, בהיקף של כ-74 מיליון שקל; ובמקביל התנהלו נגדה 18 תביעות בסך כולל של כ-3.6 מיליון שקל.

החברה החלה את דרכה בשנת 2009, כזרוע קבלנית ביצועית של קבוצת ס.ט.ר נדל"ן. ערב הקריסה, טנוס הייתה מעורבת ב-11 פרויקטים לבנייה, כל פרויקט בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים. החברה טענה כי נקלעה למצוקה תזרימית, שנבעה בין השאר מהפסדים הנגררים מפרויקט לפרויקט. באותה עת, העסיקה החברה 55 עובדים ישירים ועשרות קבלני משנה, שלהם מאות עובדים נוספים.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "מהפנייה עולים אי דיוקים משמעותיים, שמפאת חובת הסודיות לא נוכל לפרט. נציין כי מתקיימים הליכים לגביית סכומים ניכרים נוספים".