מה פוטנציאל הצמיחה של תחום הקנאביס בשנים הקרובות

ההשקעה במניות קנאביס הפכה להיות אחד מהטרנדים הלוהטים של תקופה האחרונה • אילו קרנות סל נותנות מענה למשקיעים ואיפה ישראל בסיפור הזה?

גידול קנאביס בקנדה / צילום: רויטרס
גידול קנאביס בקנדה / צילום: רויטרס

מדי כמה שנים מגיע גל חדש לשוק ההון וסוחף איתו את המשקיעים. מגדולים ועד קטנים, מוסדיים או פרטיים, זה לא ממש משנה - כולנו שומעים על הגל התורן בכלי התקשורת, רואים את הגרפים העולים בחדות ומצטערים שלא זיהינו את המגמה בזמן. לרוב, בשלב זה כבר מאוחר מדי להצטרף. הסיכוי להירטב גבוה בהרבה מהסיכוי לזרום עם הגל בהצלחה.

לפני שני עשורים היו אלה מניות האינטרנט. לפני כעשור היו אלה שותפויות הגז המקומיות. לפני כ-5 שנים היו אלה מניות הביומד ולפני שנתיים הגיע זמנם של הביטקוין ושאר המטבעות הווירטואליים, ואיתם שלל חברות שרכבו על הגל הקריפטוגרפי. בשנה האחרונה הגיע תורו של "הגל הירוק" - מניות הקנאביס.

זה התחיל עם הלגליזציה של הקנאביס לשימוש חופשי במדינת קולורדו, המדינה הראשונה בארה"ב שאישרה שימוש כזה בסם שנחשב (בעיני החוק לפחות) במשך שנים למסוכן. מאז אישרו 9 מדינות נוספות בארה"ב את השימוש במריחואנה גם ללא מרשם, זאת מעבר לעשרות מדינות שבהן כבר ניתן היה לרכוש מריחואנה רפואית עם מרשם רופא.

החברות העוסקות בתחום, בין אם בגידול הצמח, בעיבודו או בשיווק למרפאות ולנקודות המכירה, קיימות כבר מספר שנים ונסחרו במשך תקופה ארוכה מתחת לרדאר המשקיעים. חברות אלה, למרות שפעלו באופן חוקי לגמרי, לא הצליחו לקבל אפילו מימון בסיסי מהבנקים בארה"ב בגלל אופי פעילותן, מה שהגביל מאוד את צמיחתן ורווחיותן. פתיחת השוק בארה"ב אפשרה להן לגדול ולגייס כסף ממשקיעים, אבל רק בשנת 2018 קיבלו החברות את הדחיפה שגדולה שלה נזקקו - אישור חוקי לפעילותן.

חברות הקנאביס המקומיות
 חברות הקנאביס המקומיות

נכבוש את קנדה, ואז את העולם

באוקטובר 2018 הפכה קנדה באופן רשמי למקום בו ניתן לצרוך מריחואנה באופן חוקי. הממשלה הקנדית החליטה שמוטב שהאזרחים הקנדיים, שרבים מהם עישנו מריחואנה גם לפני כן בניגוד לחוק, יעשו זאת תחת פיקוח ממשלתי הדוק ושמוצר זה יכניס על הדרך גם מסים נוספים לקופת המדינה.

הצפי לאישור זה הזניק את שוויין של מניות רבות בבורסה בטורונטו כבר במהלך הקיץ וליבה את התעניינות המשקיעים בגל החדש. אישור זה נתן גם לגיטימציה לתעשייה הפיננסית להיפתח לענף הצומח הזה, ובמיוחד לתעשיית קרנות הסל. אחרי הכול, פוטנציאל הצמיחה בענף גבוה מאוד - על פי ההערכות, שוק הקנאביס העולמי צפוי לגדול מ-12.8 מיליארד דולר בשנת 2018 עד ל-31 מיליארד דולרים בשנת 2022. ישנם גם מכוני מחקר המעריכים ששוק זה יגיע למכירות של 75 מיליארד דולר עד שנת 2030.

ה-ETF הראשון שהושק כדי לענות על הצורך הגובר בחשיפה לענף הקנאביס נולד בדצמבר 2017, כאשר קרן הסל LARE של חברת ETFMG שינתה את הסימול שלה ל-MJ ואת נכס המעקב שלה למדד Prime Alternative Harvest Index. לפני כן עקבה הקרן אחר מדד נדל"ן בדרום אמריקה, כך שהשינוי הקיצוני בהחלט הפתיע לא מעט מחזיקים בקרן באותה עת.

מאז ועד היום לא הושקו עוד קרנות סל בארה"ב העוקבות אחר מניות קנאביס, אך בבורסה בטורונטו צמחו שתי קרנות סל של Horizons:Marijuana Life Sciences (סימול: HMMJ) ו-Emerging Marijuana Growers (סימול: HMJR), העוקבות שתיהן אחר מדדי מניות קנאביס הנסחרות בצפון אמריקה (בעיקר בקנדה אבל לא רק).

העלייה במספר המדינות שאישור שימוש חוקי במריחואנה, יחד עם הזינוק בשערי מניות הקנאביס בבורסות, הביאו לרישום של מספר קרנות סל נוספות עם התמקדות בענף זה. נכון להיום, ישנן 3 קרנות סל הממתינות לאישור ה-SEC לרישום למסחר, אך בגלל השבתת הממשל האמריקני רישום זה מתעכב.

קרנות סל גלובליות על מניות קנאביס
 קרנות סל גלובליות על מניות קנאביס

הזווית הישראלית - אינטרקיור וכל השאר

כפי שאתם ודאי יודעים, גם בבורסה המקומית צמח לו בשנה החולפת ענף קנאביס שהולך וגדל. נכון לכתיבת שורות אלו ישנן 21 חברות מקומיות עם קשר כלשהו לתחום. אינטרקיור היא הגדולה והמוכרת בהן, והיא גם היחידה שנסחרת במדדי הבורסה הראשיים, אך היא ממש לא היחידה.

אם היינו צריכים להשיק כעת מדד מניות קנאביס ישראלי, הוא ככל הנראה היה מורכב מהחברות המופיעות בטבלה, עם דרישת מינימום של 20 מיליון שקל בשווי החזקות ציבור.

כדאי לשים לב שמרבית החברות ברשימה זו נסחרות בשווי נמוך מאוד, וזאת למרות עלייה של עשרות ומאות אחוזים בשווין בתקופה האחרונה. 5 חברות מהרשימה הזו נסחרות עדיין ברשימת השימור, וכל החברות ברשימה מאוד תנודתיות ולא מתאימות להשקעה למשקיעים מהשורה.

איך להיחשף למניות קנאביס?

לצד ההתלהבות הרבה מניחוחות האינדיקה והסאטיבה בבורסה המקומית, משקיעים רבים ודאי תוהים לאן כל זה הולך. כמו בכל בועה בעבר, גם כאן נראה חברות צומחות לשוויי לא רציונלי ומתרסקות כאשר האוויר יצא לבסוף מהבועה. עם זאת, בניגוד לבועות אחרות (כמו המטבעות הקריפטוגרפיים למשל), לענף הקנאביס בהחלט יש מקום בעולם ההשקעות, והוא ככל הנראה ימשיך לצמוח עוד שנים קדימה.

ענף זה נמצא כיום בשלב דומה לזה של ענף הביומד בעבר הלא רחוק. בסופו של דבר מדובר במוצר שיכול לשמש במגוון טיפולים רפואיים, מעבר להיותו סם לצריכה אישית. הביקוש למוצר קיים ברחבי העולם ועתיד עוד לגדול, הרווחיות הנוכחית גבוהה מאוד בהשוואה לתעשיות אחרות (ואפילו בהשוואה לתעשיית התרופות) ולכן לא פלא שהמשקיעים מוכנים לשלם לא מעט כסף עבור החברות העוסקות בתחום.

אך כאן נגמר הדימיון לתעשיית התרופות. תעשיית הקנאביס מתאפיינת בחסמי כניסה נמוכים מאוד (למעט החסם הרגולטורי). כל אדם שרוצה בכך יכול לקנות זרעים, לשתול ולגדל תפרחות לשימוש אישי. לא נדרש לשם כך ידע מקצועי רב או תארים מתקדמים, ואפילו לא הון רב להשקעה ראשונית. למעשה, ההשקעה המשמעותית ביותר נדרשת בעת רכישה או חכירת קרקע לגידול. נראה גם שבענף זה לא קיים יתרון לגודל, בדיוק כמו שלמגדלי הדרים, פרחים או כל סוג אחר של חקלאות אין יתרון על פני מתחריהם מפאת גודלם.

זה מוביל אותנו לשאלה המתבקשת - האם עדיף לנסות ולאתר את החברה שתנצח במרוץ ותהיה זו שתשלוט בשוק הקנאביס המקומי (או העולמי), או שאולי עדיף להשקיע בסל של חברות מהתחום, בידיעה שכמו בכל ענף צומח כ-30% מהחברות לא ישרדו בסופו של דבר?

התשובה לשאלה זו אינה חד משמעית, והיא תלויה בהעדפות המשקיע. חובבי סיכון יעדיפו לבחור בפינצטה את החברות שלדעתם ישרדו את הבועה ויצליחו להצדיק את שווי השוק הנוכחי שלהן, ואילו משקיעים שמרנים יותר שמעוניינים לקבל חשיפה לענף, בכל זאת יכולים לעשות זאת באמצעות אחת מקרנות הסל הקיימות, באמצעות קרנות נאמנות מסורתיות העוקבות אחר הענף או באמצעות קניית סל מפוזר של מניות אלה.  

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל אינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צרכי השקעה. לכותב יש אינטרס אישי באמור לעיל וכן, יובהר כי חלק מהמוצרים המצוינים לעיל מנוהלים על ידי לקוחות החברה. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול-דעתו של הקורא, ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ני"ע או מוצר פיננסי כלשהו.