מוצרי החלב בפיקוח יתייקרו? תנובה ביקשה מבג"ץ לתת צו מוחלט

(עדכון) - אם בג"ץ יקבל את עתירת תנובה במלואה, צפויה לכחלון אכזבה מרה, כשמחירי מוצרי החלב המפוקחים יעלו דווקא רגע לפני הבחירות • כחלון לפני הדיון: "על הפרק עומדת סכנת התייקרות של 6.7%. הלכתי עד הקצה כדי למנוע אותה"

שר האוצר משה כחלון / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
שר האוצר משה כחלון / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

שעות ספורות לפני הדיון בבג"ץ בנוגע לעתירת תנובה, במשרד האוצר עדיין לא הרימו ידיים והמשיכו בניסיונות לבלום את עליית מחירי מוצרי החלב המפוקחים. אמש (ג') פנו בכירים באוצר לבכירים בתנובה בניסיון אחרון להגיע להסכמות לקראת הדיון בבג"ץ שצפוי להתקיים היום ומניעת מצב שבו בית המשפט נותן לתנובה צו מוחלט - כלומר מקבל את העתירה במלואה עם שיעור ההתייקרות המלא שדרשה תנובה.

הניסיונות להגיע להבנות מול תנובה נמשכו אל תוך שעות הלילה המאוחרות והתמקדו בניסיון לצמצם את שיעור עליית המחירים המפוקחים.

כך או כך, אחרי שנה של מאבקים, היום (ד') בשעה 11:30 בג"ץ צפוי להכריע בעתירה שהגישה תנובה נגד שר האוצר משה כחלון בנוגע למחירי מוצרים החלב המפוקחים. אם בג"ץ אכן יקבל את העתירה במלואה, לבכירי האוצר - ובראשם כחלון שפעל רבות כדי להיתפס כשר חברתי - צפויה אכזבה מרה, כשהמחירים יעלו דווקא רגע לפני הבחירות. תהיה זו הפעם השנייה בתוך מספר שבועות שבה בג"ץ מחייב את שר האוצר לחתום על העלאת מחירים בניגוד לכוונתו.

נזכיר כי תנובה עתרה בקיץ האחרון לבג"ץ על רקע סירובו של כחלון לחתום על ייקור מוצרי החלב שבפיקוח, בהם גבינה צהובה, חלב טרי וחמאה. הסירוב נעשה על אף המלצה של ועדת המחירים - ועדה מקצועית משותפת למשרדי האוצר והחקלאות - לייקר את מוצרי החלב המפוקחים ב-3.4%. מאז הוועדה פרסמה המלצה נוספת, לפיה שיעור ההתייקרות צפוי להגיע לכ-6%. תנובה טענה בדיון בכנסת כי נגרם לה נזק של כ-200 מיליון שקל בשנים 2017-2018 בעקבות הסירוב לייקור. 

עדכון: במהלך הדיון היום תנובה ביקשה מבג"ץ לתת צו מוחלט לשר האוצר לחתום באופן מיידי על צו ההתייקרות של מוצרי החלב שבפיקוח. השופטים הודיעו כי יתנו פסק דין מאוחר יותר, ולפי שעה הדיון הסתיים. 

מתנובה נמסר בתגובה: "תנובה ממתינה להחלטת בג"ץ". 

כחלון: "הלכתי עד הקצה"

שר האוצר כחלון התייחס הבוקר, בפתיחת ועידת השלטון המקומי, למאבק בהעלאת מחירי החלב לקראת הכרעת בג"ץ היום, ואמר: "על הפרק עומדת סכנת התייקרות של 6.7% במוצרי החלב. זה מצב בלתי מתקבל על הדעת. אני הלכתי עד הקצה כדי למנוע אותה. אפילו המדינה סירבה לייצג את עמדתי בבג"ץ".

לדבריו, "חלב הוא מוצר צריכה בסיסי, לא מותרות. עשיתי כל מה שניתן על-מנת למנוע את ההעלאה הבלתי סבירה הזו. אני מקווה מאוד שנצליח למנוע את התערבות בג"ץ, להגיע להסכמות, לצמצם את עליית המחירים באופן חסר תקדים לאזור האחוז וחצי בלבד. זו בשורה חשובה. מנענו התייקרות שערורייתית של 6.7%. תודה למאות אלפי האזרחים שלקחו חלק במאבק הזה. תודה על התמיכה שלכם ועל הלחץ שהפעלתם. לא הייתי מצליח לעשות זאת בלעדיכם".