חייבים לעצור את רמיסת זכויות החשודים

לעתים קרובות מדי המעצר הופך לאמצעי להפעלת לחץ במהלך החקירות

מעצר / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק
מעצר / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

בשנים האחרונות אנו עדים למספר רב של חקירות פליליות נגד בכירים במשק, אנשי עסקים, שרים וראשי ממשלה. טענות רבות נטענו בדבר אופן התנהלות המשטרה, הפרת זכויות נחקרים, הדלפות לתקשורת ושיבוש הליכי חקירה.

ממשלת ישראל אישרה לאחרונה את יוזמתם של שרת המשפטים, איילת שקד, והשר לביטחון פנים, גלעד ארדן, להקים ועדה לבחינת ההליכים לצורכי חקירה, המכונים "מעצרי ימים". הוועדה הוקמה לנוכח הטענות, לפיהן המשטרה והפרקליטות עושות שימוש יתר במעצרים לצורכי חקירה. השרה שקד אמרה באחרונה כי בשנה שעברה, מתוך יותר מ-60 אלף מעצרים שביצעה המשטרה, רק כ-25 אלף (41%) הסתיימו בכתב אישום.

כאשר אדם מוזמן לתחנת המשטרה, קיימים שני סוגים של עדות: הסוג הראשון - עדות "פתוחה", שתינתן בידי אדם המגיע או מזומן למשטרה למסור את עדותו. הסוג השני - חקירה תחת אזהרה, במסגרתה אדם מוסר את גרסתו בהיותו חשוד בביצוע עבירה.

זכותו של כל אדם המזומן למשטרה לקבל מידע מהחוקר אם הוא נחקר כחשוד או כעד, ומחובת החוקר להודיע לחשוד כי זכותו להיוועץ עם עורך דין, לפרט אם הוא חשוד ומהן העבירות שבהן הוא נחשד. כמו כן, על המשטרה להודיע לנחקר על זכותו לשמור על שתיקה ולא להפליל את עצמו, וליידע אותו כי הדבר עלול להוות חיזוק לראיות נגדו.

ההחלטה בדבר שמירה על זכות השתיקה אינה פשוטה. מחד, היא אמורה להיות "זכות" - ואם היא זכות, הכיצד היא יכולה לשמש נגדך? מאידך, למרבית הצער, במקרים רבים זכות השתיקה פועלת לרעתו של החשוד וכתוספת ראייתית שהוכרה בפסיקה.

שרת המשפטים, איילת שקד, פנתה בתחילת השנה ל"ועדה המייעצת לסדר דין פלילי וראיות", בבקשה לבחון הצעת חוק הקובעת את זכותו של חשוד לדרוש נוכחות עורך דין בעת חקירתו. עקרונות ההצעה מתבססות על הצעת חוק שהוצעה לפני כעשור ולא קודמה.

לצערנו, לא פעם נעשה שימוש חסר פרופורציה במעצרי ימים, וחשודים רבים מוצאים עצמם במעצר תוך הפעלת אמצעי לחץ ו/או החזקתם כ"בני-ערובה" עד שממצאי החקירה יספקו את רצונם של החוקרים.

מטרת "ועדת המעצרים" היא להציע מספר קווים מנחים לממשלה בעניין מדיניות המעצרים ולשיפורה. מטרתה להבנות את שיקול-הדעת של המשטרה בעת קבלת החלטה לבצע מעצר או להאריכו, תוך התחשבות במסוכנות העצור, עברו הפלילי, נסיבות ביצוע העבירה ונסיבותיו האישיות. דרך ביצוע המעצר תוך בחינת נסיבות כדוגמת שעת ביצועו ומידת הכוח שיינקט במידת הצורך. התנאים בהם יוחזק עצור, לרבות אופן פגישתו עם עורך הדין. בנוסף, מדובר בשחרור עצור בידי המשטרה מבלי לקיים דיון והתנאים לכך. במסגרת זו גם בחינת האפשרות לשימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים כאופציה לחלופות מעצר. דרך ניהול דיון בענייני עצורי ימים בבית המשפט לרבות עררים.

מדובר בצעד חשוב לצורך קידום ושמירה על זכויות עצורים. ניתן להניח כי עצם הקמת הוועדה מהווה הסכמה למציאות ימינו - בה זכויות בסיסיות של חשודים נרמסות כמעט באין מפריע. בהינתן שאכן הוועדה תעלה הצעות קונקרטיות אשר ייושמו בידי הממשלה, לרבות נוכחות עורך דין בחקירה, לצד ליווי משפטי הולם של חשוד הנתון תחת מעצר - יהווה הדבר צעד גדול וחשוב לקידום זכויות חשודים, ויהא בכך תרומה כבירה לזכותם להליך הוגן.

הכותב עומד בראש משרד עורכי הדין שרון נהרי