בג"ץ איפשר לקדם את ותמ"ל תל-השומר להקמת 3,050 דירות

מדובר בתוכנית שמשתרעת על 558 דונם בדרום תל-השומר • בערעורים נטען כי הוקצו רק 64 דונם לשטחי ציבור, במקום 100 דונם • כעת רמ"י ועיריית ר"ג יידרשו להגדיל את שטחי הציבור בתוכנית

אזור בית החולים שיבא תל-השומר / צילום: תמר מצפי
אזור בית החולים שיבא תל-השומר / צילום: תמר מצפי

רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) והוועדה לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) יוכלו לקדם את תוכנית דרום תל-השומר. במקביל, עיריית רמת-גן ורמ"י יפעלו להגשת תוכנית להגדלת הבנייה בשטחים המיועדים למבני ציבור - כך קבעו שופטי בג"ץ, שדנו בערעור שהגישו מוסדות המדינה על החלטת בית המשפט המחוזי לפסול הסכמות תכנוניות שנערכו בין הגופים השונים, וזאת על רקע אי-סמכותה של הותמ"ל להיכנס לעסקות תכנוניות.

התוכנית המדוברת היא תמל/1023 לדרום תל-השומר, והיא עוסקת במתחם המכונה "מתחם 5", בן 558 דונם מצפון לכביש 461, מדרום למרכז הרפואי שיבא תל-השומר וממערב לדרך מוטה גור. התוכנית כוללת 3,050 דירות, 67 דונם שיועדו למבני ציבור +23 דונם שיועדו כרזרבה, 104 דונם שטחים פתוחים ו-360 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר. מתחמי המגורים והתעסוקה מתוכננים להבנות לאורך ציר 461.

בעתירה שהגישה בשנה שעברה האגודה השיתופית כפר אז"ר, שהתוכנית תגרום לה לאבד את מרבית השטחים החקלאיים שלה, נטען כי הותמ"ל ורמ"י נכנעו לדרישות עיריית רמת-גן והוסיפו באופן בלתי חוקי כמות נכבדה של שטחי ציבור ושטחי תעסוקה, שלא נועדו לשרת את יחידות הדיור שבתוכנית - כנדרש בחוק הותמ"ל, אלא לפתור בעיות תכנוניות ברמת-גן.

בעתירה אחרת, עיריית רמת-גן ביקשה לפסול את האישור בטענה הפוכה מזו של כפר אז"ר. לטענת העירייה, הותמ"ל הבטיחה לה כי במסכת התוכנית יוקצו 100 דונם לצורכי ציבור. בפועל, נטען בעתירת העירייה, הותמ"ל הקצתה 64 דונם בלבד לשטחי ציבור במסגרת התוכנית.

השופט חגי ברנר, שדן בעתירות הללו בבית המשפט המחוזי תל-אביב, אבחן שחלק מהתהליכים שנכללו במסגרת קידום התוכנית, חרגו מעקרונות חוקיים: "דומה שהמשיבות ויזמי התוכנית גם יחד (ותמ"ל, רמ"י ומינהל תכנון; א"מ), תחת לחץ פעיל של העירייה, ביקשו להעביר פיל בקוף של מחט, שלא בהתאם למנדט שניתן להן לפי החוק", כתב השופט ברנר בפסק הדין.

השופט ציין עוד כי הותמ"ל היא גוף תכנוני, שצריך להימנע מהסכמות נסתרות עם רשויות שונות. "הותמ"ל מחויבת להימנע מסיכומים מוקדמים כלשהם בכל הנוגע לתוכניות שהיא אמורה לדון ולהכריע בהן על יסוד הליך סדור, פומבי ושקוף". כתב בפסק דינו.

הותמ"ל, ועדת המשנה להתנגדויות של הותמ"ל, קבינט הדיור, מינהל הדיור באוצר ורמ"י הגישו ערעור על הפסיקה, ובג"ץ דן בערעור בהרכב השופטים נעם סולברג, ג'ורג' קרא ויוסף אלרון.

בג"ץ נזהר מלדון בקביעותיו של השופט ברנר על התנהגות הותמ"ל לגופן, והעדיף להביא להסכמות בין רשויות המדינה לעיריית רמת-גן. בסופו של דבר הגיעו הצדדים להסכמות, לפיהן עיריית רמת-גן ורמ"י יפעלו להגשת תוכנית להגדלת נפח הבנייה בשטחי הציבור, בהתאם לעקרונות תוכנית מבני ציבור של עיריית רמת-גן, אולם ככל הנראה במסגרת תוכנית חדשה ולא במסגרת של תוכנית הותמ"ל, מה שישחרר את תמל/1023 לדרך.

על רקע זה סוכם בין הצדדים, באישור בג"ץ, כי פסק הדין בבית המשפט המחוזי יבוטל.