תקלה בחללית הישראלית, מנעה תמרון חשוב בדרך לירח: "לא מצב סימפטי – אבל לא מודאגים"

התמרון שהחללית הייתה צריכה לבצע הלילה במסגרת כניסתה למסלולים שיובילו אותה אל הירח לא נעשה בשל אתחול לא רצוני • "היו רגעי מתח גדולים בחדר הבקרה", אומרים ב-SpaceIL • נכון לעכשיו חודש הקשר עם החללית

שיגור החללית "בראשית" / צילום מסך מ-SpaceX
שיגור החללית "בראשית" / צילום מסך מ-SpaceX

"אני לא מודאג אבל זה בהחלט לא מצב סימפטי", כך אמר הבוקר (ג') מנהל מפעל חלל של התעשייה האווירית, עופר דורון, בהתייחס לתקלה בחללית הישראלית "בראשית" שמאז סוף השבוע עושה בחלל תמרונים בדרכה אל הירח.

התמרון שהחללית הייתה צריכה לבצע הלילה במסגרת כניסתה למסלולים אליפטיים שיובילו אותה אל הירח, לא נעשה בשל אתחול לא רצוני שעשה מחשב הפעולה שלה ובמהלכו נותק הקשר איתה לזמן קצר עד שחודש: "המחשב של החללית עשה אתחול בצורה עצמאית, שביטל למעשה את התמרון המתוכנן ובאותם רגעים לא הייתה תקשורת בין החללית לבין תחנת הקרקע. כשהתקשורת שבה, זיהינו שהתמרון לא נעשה בשל האתחול שקרה בשלב מוקדם מדי לתהליך המתוכנן", אמר בשיחה עם כתבים מנכ"ל עמותת SpaceIL, ד"ר עידו ענתבי.

בשל התקלה, ב-SpaceIL ובתעשייה האווירית אמרו כי במהלך הלילה האחרון ניכרו דריכות ומתח בחדר הבקרה ביהוד: "היו רגעי מתח גדולים בחדר הבקרה", אמר ענתבי וציין כי "כעת נשמר הקשר עם החללית וזאת, לצד בדיקות מקיפות אודות הסיבות לתקלה שהובילה לביצוע האתחול במחשב החללית".

התמרון המתוכנן היה אמור להתבצע בזמן שהחללית נמצאת בנקודה קרובה יחסית לכדור הארץ - במרחק של 600 קילומטר ובה הייתה צריכה להניע את עצמה לעבר נקודה מרוחקת שממנה היא תרחיב את המסלול האליפטי שאמור להוביל אותה בעוד כ-6 שבועות אל הירח - לקראת נחיתה עליו: "אנחנו עדיין לא יודעים כמה התקלה הזאת מסכנת את המשימה של 'בראשית'", אמר דורון במענה על שאלת "גלובס" והוסיף: "זה לא סימפטי - אבל אני לא מודאג. יש כל מיני תופעות שלא מקלות על המשימה - ואנחנו מנסים להבין מאיפה הן נובעות. אנחנו מנתחים את האירוע ובשעות הקרובות נדע להעריך טוב יותר את המצב".

בתע"א אמרו עוד כי מדי 24 שעות נפתח חלון הזדמנויות שמאפשר את ביצוע התמרון המדובר אך עדיין לא ברור אם הוא יעשה בלילה הקרוב או בלילה הבא. חרף התקלה, בתע"א וב-SpaceIL אמרו כי בשלב זה אין לה השפעה על מועד הנחיתה המתוכנן של "בראשית" על הירח, שמתוכנן ל-11 באפריל וזאת במידה שהמשימה תושלם בהצלחה.

יוזכר כי זמן קצר לאחר השיגור של החללית בסוף השבוע שעבר התגלתה בה בעיה בעוקב הכוכבים שבאמצעותו החללית מנווטת את דרכה. זאת, לאחר שהתברר כי החיישן המשמש אותה למטרה זו - מסונוור מקרני השמש: "בעיקרון אנחנו לומדים לחיות עם הסנוור הזה ומתאימים את התמרון שלנו בהתאם. אנחנו מעריכים שזה לא יגביל אותנו בהמשך המשימה", אמר דורון.