יו"ר הפד לשעבר, ג'נט ילן: "טראמפ לא מבין במאקרו-כלכלה"

בראיון ל"מרקט פלייס", התוכנית הכלכלית של הרדיו הציבורי בארה"ב, אמרה ילן: "יש לי ספק אם טראמפ בכלל מסוגל לומר שמטרות הפד הן הבטחת תעסוקה מרבית ושמירה על יציבות המחירים" • טראמפ לא האריך את כהונתה של ילן מפני שסבר, עפ"י "וושינגטון פוסט", שהיא נמוכה מדי

ג'נט ילן, יו"ר הפדרל ריזרב לשעבר / צילום: רויטרס, Yuri Gripas
ג'נט ילן, יו"ר הפדרל ריזרב לשעבר / צילום: רויטרס, Yuri Gripas

יו"ר הפדרל ריזרב לשעבר, ג'נט ילן, אמרה אתמול (ב'), כי נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אינו מבין במאקרו-כלכלה.

בראיון ל"מרקט פלייס", תוכנית הכלכלה של שירות הרדיו הציבורי בארה"ב, נשאלה ילן: "האם את חושבת שהנשיא מבין מה זו מדיניות מאקרו-כלכלית?". היא השיבה בארבע מילים: "לא, אינני חושבת כך".

היא הוסיפה: "יש לי ספק האם הוא בכלל מסוגל לומר שמטרות הפד הן לדאוג להבטחת תעסוקה מרבית ולשמור על יציבות המחירים, המטרות שהקונגרס הציב לפד. טראמפ אמר פעם שהפד מופקד על שער החליפין (של הדולר) כדי לתמוך בתכניות הסחר שלו ואולי לשמור על מאזן הסחר של ארה"ב". 

"נראה לי שהתבטאויות כאלה מצביעות על חוסר הבנה לגבי השפעת הפדרל ריזרב על הכלכלה ומטרות המדיניות שלו", אמרה ילן. "אני חושבת שחוסר ההבנה של טראמפ (לגבי ההשפעה של המכסים שמוטלים על סחורות יבוא) יוצרת מידה רבה של אי-ודאות בקרב הקהילה העסקית, והשקפתי היא שלכל התמורות האלה תהיה השפעה שלילית על הכלכלה האמריקאית".

עוד אמרה יו"ר הפד לשעבר: "כאשר אני שומעת ללא הרף שהנשיא וכמה מיועציו מתמקדים במאמץ לצמצם את הגירעונות של ארה"ב עם שותפות הסחר שלה, אני חושבת שכמעט כל כלכלן יאמר לך שאין שום משמעות לגירעונות בסחר בין שתי מדינות, ומאבק בגירעון כזה אינו צריך לשמש בכלל יעד של מדיניות כלכלית כלשהי".

ילן אף הביעה דאגה מכך שטראמפ כנראה אינו מבין שפדרל ריזרב הוא ישות עצמאית שאינה נתונה למרותו של הבית הלבן, ושהוא פוגע בביטחון הציבור בבנק המרכזי כאשר הוא תוקף תדיר את מחליפה של ילן, ג'רום פאואל, ואת הפד בכלל. כך, למשל, אמר טראמפ פעם כי "הקרביים" שלו מבינים בכלכלה יותר מאשר מוחו של פאואל. ובהזדמנות אחרת: "הפד השתגע על כל הראש".

"דברי טראמפ על פאואל ועל הפד מדאיגים אותי", אמרה ילן. "אם התבטאויות כאלה תהיינה מכוונות, תהיה לך השפעה, במיוחד אם התנאים (הכלכליים) בארה"ב יידרדרו מכל סיבה שהיא. התבטאויות כאלה עלולות לערער את אמון הציבור בפד, ולדעתי זה יהיה רע".

ככל שזכור, לא השמיע שום יו"ר לשעבר של פדרל ריזרב ביקורת על הנשיא שבתקופתו הוא כיהן, ובוודאי לא ביקורת נוקבת כזו. בס לווין, בעל בלוג כלכלי ב"וואניטי פייר", הציגה את הדברים כך: "כאשר ילן כיהנה כיו"ר הפד תחת טראמפ, מעולם לא שמענו מפיה אמירות כגון, 'אני מאמינה באמת ובתמים שהשנאוצר שלי היה עושה עבודה יותר טובה מטראמפ'. אבל מאז פברואר הקודם, היא שוב אינה עובדת בממשל טראמפ, והיא מרגישה עצמה קצת יותר חופשית להתבטא נגדו, ולמה היא הפסיקה לעבוד? כי טראמפ חשב שהיא נמוכת קומה מדי לשמש בתפקיד כזה".

והתבטאות זו אינה פרי דמיון פרוע. בכתבה מ-27 בנובמבר אשתקד דיווח "וושינגטון פוסט" כי לטראמפ הייתה בעיה עם גובהה של ילן (1.6 מ'). הוא האמין שאדם בגובה כזה אינו יכול לשמש כראש הבנק המרכזי. הוא חזר ושאל את חברי המועצה הכלכלית בבית הלבן מה דעתם על כך. בסופו של דבר הוא בחר בפאואל כמחליפה (וזה לא הפריע לטראמפ למתוח עליו ביקורת פומבית בשלב מאוחר יותר). לזכותו של טראמפ ייאמר כי גובהה של ילן לא היה הסיבה היחידה להחלפתה. יועציו אמרו לו גם שעליו למנות אדם משלו לתפקיד.