שר החוץ האיראני מוחמד זריף הודיע על התפטרותו

זריף הודיע בחשבון האינסטגרם שלו כי הוא פורש מתפקידו • הוא מונה בשנת 2013 ע"י הנשיא רוחאני ונחשב לאחד מאדריכלי הסכם הגרעין שנחתם שנתיים לאחר מכן עם המעצמות

מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ האיראני / צילום: shutterstock
מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ האיראני / צילום: shutterstock

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, הודיע היום (ב') על התפטרותו בעמוד האינסטגרם שלו. זריף כיהן בתפקידו מאז 2013, עם תחילת כהונתו הראשונה של הנשיא חסן רוחאני. הוא היה אחד מאדריכלי הסכם הגרעין שנחתם ב-2015 עם המעצמות. בעבר היה שגריר איראן באו"ם.

סיבת התפטרותו של זריף אינה ידועה עוד, אך הוא לא השתתף בפגישות שקיימה ההנהגה האיראנית עם נשיא סוריה בשאר אסד בטהראן. אסד הגיע מוקדם יותר לבירת איראן בפעם הראשונה מאז תחילת מלחמת האזרחים ב-2011, ונפגש בין היתר עם נשיא איראן חסן רוחאני ועם מנהיגה הרוחאני עלי חמינאי.

באחד מראיונותיו האחרונים אמר השר האיראני כי הוא לא שולל אפשרות שתפרוץ מלחמה עם ישראל בשל התקיפות שלה בסוריה. זריף אמר לעיתון הגרמני "סודויטשה צייטונג" כי "אי-אפשר להוציא את זה מכלל אפשרות" והאשים את ישראל כי היא נוקטת ב"הרפתקנות" בסוריה ו"הרפתקנות תמיד מסוכנת".

גם בוועידת מינכן, שבה השתתף ביום ראשון באותו השבוע, הזהיר זריף כי "הסיכון למלחמה עם ישראל הוא גדול". לדבריו, "הסיכון יהיה אפילו גדול יותר אם תמשיכו להעלים עין מהפרות של החוק הבינלאומי". זריף הוסיף כי איראן נמצאת בשטח סוריה בהזמנת ממשל אסד, בעוד ישראל מפרה את החוק הבינלאומי בחדירתה למרחב האווירי בלבנון וסוריה. הוא האשים את ישראל בכך שהיא "מחפשת מלחמה".

הרפובליקה האסלאמית ספגה כמה גורמי מתיחות בשנים האחרונות, בהן המשבר הכלכלי שפוקד אותה והוחרף מאז פרישת ארצות-הברית מהסכם הגרעין והשבת הסנקציות. אצטדיוני הכדורגל ראו בשנה האחרונה כמה מחאות נגד המשטר. מוקדם יותר החודש הכדורגלן האיראני ווריא גהפוורי תקף את מדיניות החוץ של טהראן וגינה את התערבותה בסכסוכים בין ישראל לפלסטינים, בלבנון, בתימן ובסוריה שלדבריו פוגעים באזרחים מהשורה.