ועדת הבחירות עשויה לפסול את מועמדות טל רוסו בעבודה

זאת כי לא חלפו שלוש שנים מתום כהונתו כמפקד פיקוד העומק במילואים בתנאי קבע • מפלגת העבודה התבקשה להגיב עד 3 במארס • בנוסף, ועדת הבחירות עשויה לפסול את המועמדות של פנחס עידן, מקום 19 ברשימת הליכוד

טל רוסו ואבי גבאי / צילום: רענן כהן
טל רוסו ואבי גבאי / צילום: רענן כהן

ועדת הבחירות עשויה לפסול את מועמדותו של טל רוסו כמספר 2 במפלגת העבודה, כי לא חלפו שלוש שנים מתום כהונתו כמפקד פיקוד העומק, בדרגת אלוף, במילואים בתנאי קבע. בהודעה שהוציא יו"ר ועדת הבחירות הלילה, השופט העליון חנן מלצר, נתבקשה מפלגת העבודה להגיב לבעייתיות שבמועמדותו עד 3 במארס.

לפי חוק סעיף 56 (א1) לחוק הבחירות לכנסת, תקופת הצינון החלה על אלופים ששירותו בשירות קבע הנה שלוש שנים. רוסו, שירת במילואים בתנאי קבע ולכן יתכן שהתקופה הזו חלה גם עליו. אם יקבע כי לא יוכל להתמודד, הדבר יפגע קשות במפלגת העבודה, שכן הצטרפותו אליהם נחשבה להישג משמעותי מאוד של אבי גבאי.

במקביל, גם מועמדותו של מקום 19 בליכוד, יו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה, פנחס עידן נמצאת בסכנה. השופט מלצר ביקש מן הליכוד להגיב עד ליום 3 במארס, בנוגע למועד שבו עידן התפטר מתפקידו ברשות שדות התעופה. לדברי מלצר, עידן עובד בתאגיד שהוקם כחוק, כלומר עובד מדינה, ועד ליום 6 בינואר 2019 הוא היה עובד בדירוג הגבוה ביותר בתאגיד, בסולם הדירוג הצמוד למשרדתו. ביום 6 בינואר 2019, הוא הורד לבקשתו לדרגה החמישית העליונה בסולם הדרגות. "נוכח שינוי זה בדרגה שבוצע לכאורה לצורך הגשת המועמדות בלבד, עידן, הליכוד ורשות שדות התעופה מתבקשים להגיש את עמדתם".

להחלטת השופט מלצר מצורף מכתב מאת סמנכ"ל מנהל ואירגון ברשות שדות התעופהֿ חגי זמיר, הממוען לוועדת הבחירות המרכזית ובו מצויין כי עידן הורד לדרגה 26, מתוך 30 דרגות הקיימות. זמיר מציין כי ההורדה בדרגה בוצעה לבקשתו של עידן.

בחוק הבחירות, סעיף 56 (א1) מצוין כי המונח עובדי מדינה בכירים בסולם הדרגות, כולל עובדי מדינה "בתאגיד שהוקם לפי חוק". עובדים אלה צריכים להתפטר עד עשרה ימים למן היום בו הוכרזה מערכת הבחירות. כלומר, עידן צריך היה להתפטר עד לשבוע הראשון של ינואר. משלא התפטר מעבודתו, מצאו ברשות שדות התעופה התחכמות והודיעו לוועדת הבחירות שהוא הורד בדרגתו לרמת בכירות המדורגת ב-4 מקומות מטה, וזאת כדי לא להיכלל ברשימת הבכירים שצריכים היו להתפטר בשבוע הראשון לחודש ינואר.

תגובת מפלגת העבודה: "האלוף במיל' טל רוסו השתחרר מצה"ל בפברואר 2014 וחזר לשירות מילואים לתפקיד מפקד מפקדת העומק, לבקשתו של הרמטכ"ל אייזנקוט. רוסו, לשעבר אלוף פיקוד דרום וראש אגף מבצעים הוא לוחם עתיר זכויות. אנחנו בטוחים שהדברים יובהרו והוא ייצג את אזרחי ישראל בכבוד בכנסת הבאה".