איך קורה שחברה ישראלית עושה אקזיט של מעל חצי מיליארד דולר, ואף בעל עניין ישראלי לא נהנה מזה?

מי שהיה עד לאחרונה בעל עניין באטיוניטי הוא בית ההשקעות ילין לפידות, שמכר את רוב מניותיו בחברה במהלך השנה החולפת • לפידות: "יכול להיות שהיו משקיעים בגלגולים הקודמים של החברה שהתייאשו בדרך מהתהליכים שלקחו הרבה זמן"

שמעון אלון/ צילום: איל יצהר
שמעון אלון/ צילום: איל יצהר

בין בעלי המניות של חברת התוכנה הישראלית אטיוניטי, שצפויים ליהנות ממכירת החברה לקליק תמורת 560 מיליון דולר, לא נמצאים כמעט גופים מוסדיים מישראל. בעל המניות הגדול ביותר בחברה הוא היו"ר והמנכ"ל שמעון אלון, שנכון לדיווח האחרון מחזיק ב-8.3% מהון המניות של אטיוניטי, והתמורה הצפויה לו ממכירת החברה מגיעה לכ-41.1 מיליון דולר. מלבדו, לא ידוע כיום על עוד בעל עניין שמחזיק ב-5% או יותר ממניות החברה. אגב, התופעה אינה ייחודית רק למוסדיים מישראל. לפי הדיווחים האחרונים, אין כיום גם אף מוסדי מחו"ל שהוא בעל עניין בחברה. אטיוניטי נסחרת ברשימה המשנית של בורסת נאסד"ק.

מי שהיה עד לאחרונה בעל עניין באטיוניטי  הוא בית ההשקעות ילין לפידות, אך מדיווח שהעביר לאחרונה ל-SEC, רשות ניירות הערך של ארה"ב, עולה כי הוא מכר את רוב מניותיו בחברה במהלך השנה החולפת. בעוד שבתחילת 2018 החזיק ילין לפידות ב-5.7% ממניות החברה, בס וף 2018 הוא החזיק ב-0.84% מהמניות בלבד. בהנחה שלא מכר גם את יתרת מניותיו מאז, הרי ששווי ההחזקה של ילין לפידות באטיוניטי הוא כ-4.2 מיליון דולר בלבד.

ילין לפידות הפך לבעל עניין באטיוניטי במהלך 2017, כשמחיר המניה נע בטווח של 6-8 דולר, ומימש את מניותיו ברווח מכובד. בהתייחסות לכך אמר אלון כי "לילין לפידות מגיעות רק מחמאות: הם נכנסו להשקעה באטיוניטי כשאף אחד לא נכנס. כשמחיר המניה עולה, כל אחד בודק את משוואת הסיכון-סיכוי. הרבה משקיעים ישראלים מכרו בעקבות עליית המניה".

יאיר לפידות, מבעלי ומנהלי ילין לפידות, אמר היום כי "שמעון אלון הוא דוגמה מרשימה למנהל בתחומי הטכנולוגיה הבינלאומיים שידע לגדל ולפתח חברה בצורה מרשימה, ועשה זאת פעמיים (אטיוניטי ולפניה פריסייס, שנמכרה אף היא תמורת יותר מחצי מיליארד דולר, ש'ח'ו')  בלי שמישהו עשה לו הנחות וקיצורי דרך. הוא רץ מרתון שבנה את הביזנס צעד אחר צעד, לא בוגר 8200 שהגיע עם איזה רעיון וממהר למכור".

לגבי הימנעותם של המשקיעים המוסדיים המקומיים מהחזקה בחברה, מעריך לפידות כי "אטיוניטי עברה משבר מתמשך ורק בשנים האחרונות הצליחה לעלות על פסי צמיחה. יכול להיות שהיו משקיעים בגלגולים הקודמים של החברה שהתייאשו בדרך מהתהליכים שלקחו הרבה זמן".

ומה לגבי מוסדיים ישראלים אחרים? לפי נתוני אתר www.stocker.co.il, ההחזקות שלהם באטיוניטי זניחות. נכון לסוף ספטמבר 2018, באפיק החיסכון ארוך הטווח, הראל החזיק בכ-46 אלף מניות שמהוות כ-0.2% מהון המניות, הכשרה ביטוח החזיקה בכ-19 אלף מניות ומחוג - מנהל גמל לעובדי חברת החשמל - ב-18 אלף. בקרנות הנאמנות, נכון לסוף נובמבר, למגדל הייתה החזקה של 9,950 מניות אטיוניטי ולאקסלנס החזקה של כ-6,000 מניות.