מתכווצת: ג'נרל אלקטריק מצמצמת את המטה שלה בבוסטון

החברה עברה ב-2016 לבוסטון מתוך מטרה להרחיב את המטה שלה, אך בעקבות הידרדרות במצבה הפיננסי הודיעה על צמצומים • ג'נרל אלקטריק תחזיר לממשל במסצ'וסטס 87 מיליון דולר שקיבלה כהטבות

ג'נרל אלקטריק / צילום: רויטרס, Stephane Mahe
ג'נרל אלקטריק / צילום: רויטרס, Stephane Mahe

ג'נרל אלקטריק מצמצמת את המטה המתוכנן שלה בבוסטון, ובין היתר מוכרת נכסים ומבטלת תוכניות להוספת מאות משרות, מכיוון שהקונגלומרט המתכווץ כבר אינו זקוק למבנים הללו.

החברה הגיעה עם ממשלת במסצ'וסטס להסכם שלפיו תשיב 87 מיליון דולר שקיבלה כתמריצים, ולפיו הן ימכרו במשותף את האתר על החוף. החברה מתכננת לחכור חזרה חלק מהמבנים כדי לשכן בהם את מנהליה הבכירים וכ־250 עובדים. התוכנית המקורית הייתה להוסיף 800 עובדים.

החברה עברה לבוסטון ב־2016 מפיירפילד שבקונטיקט, לאחר שבחנה 40 אתרים אחרים בהליך מתוקשר מאוד. הפרויקט, בהיקף של 200 מיליון דולר, כלל שיפוץ שני בנייני לבנים קיימים ובניית מגדל משרדים חדש מזכוכית. ב־2017 השעתה החברה את התוכניות למגדל המשרדים בעקבות ההידרדרות במצבה הפיננסי.

"השינויים בתיק החברה ובמודל העסקי שלה יובילו למטה קטן יותר, אך אנו מחויבים לבוסטון באופן מלא", אמרה אן קלי, סגנית הנשיא לפיתוח ופעילות בבוסטון בג'נרל אלקטריק.

ב־18 החודשים האחרונים קיצצה החברה את הדיבידנד שלה ל־1 פני ברבעון, ומכרה פעילויות כדי לגייס מזומנים לצמצום חובותיה, שמסתכמים ביותר מ־100 מיליון דולר. המנכ"ל החדש לארי קאלפ רוצה לצמצם את פעילות המטה של ג'נרל אלקטריק, ולהעביר את תחומי האחריות האלה לידיהן של יחידות עסקיות ספציפיות. האסטרטגיה היא להעניק למובילי היחידות אחריות רבה יותר בביצוע הוצאות ובעשיית רווחים, ובמקביל לצמצם את מספר העובדים בפונקציות תקורה.

שומם זמן רב

מסצ'וסטס מחזיקה בבעלות על בנייני הלבנים, ששימשו בעבר את יצרנית הממתקים Necco, ושנמצאים כעת בשיפוץ. ג'נרל אלקטריק מחזיקה בבעלות על הנכס שבו תוכננה בניית מגדל המשרדים החדש. התוכניות וההיתרים למבנה החדש יועברו במסגרת עסקת מכירה, לדברי החברה. ג'נרל אלקטריק והממשלה יחלקו ביניהן את כל התקבולים מהמכירה, שיעלו על הסכום שהוציאו הצדדים על הפרויקט. 

ג'נרל אלקטריק מוותרת גם על חבילת הטבות במסי נדל"ן שקיבלה מבוסטון, ושנאמדת ב־25 מיליון דולר, לדברי ג'ון בארוס, מנהל הפיתוח הכלכלי בעיריית בוסטון. סכום זה, שחושב על בסיס עמידת החברה ביעדי תעסוקה ופיתוח נכסי נדל"ן, עדיין לא שולם.

ביתו של הקונגלומרט התעשייתי בבוסטון נמצא סמוך לאזור הפיננסי ובקצה השכונה האופנתית סיפורט, שבה משגשגת פעילות הבנייה זה שנים. אתר ג'נרל אלקטריק היה שומם זמן רב, מכיוון שהבעלים הקודמים לא עשה דבר עם הנכס, אך בארונס מאמין שמדובר בנדל"ן בעל ערך גבוה בעיר שרושמת גאות נמשכת בפיתוח הנדל"ן.

"בהינתן שוק הנדל"ן בבוסטון, הנכס יפותח", אמר בארונס, "אני באמת מרגיש שהמעבר של ג'נרל אלקטריק לבוסטון פתח חלק חשוב של העיר שלנו לפיתוח. אנחנו עוד נקבל מקומות עבודה חדשים באתר הזה".

ג'נרל אלקטריק חגגה בקול ששון ושמחה את תחילת פיתוח האתר ב־2017 בטקס שבו השתתפו המנכ"ל הקודם ג'ף אימלט, מושל מסצ'וסטס צ'רלי בייקר וראש עיריית בוסטון מרטי וולש. התוכנית הייתה לשכן במקום 800 עובדים, בהם 600 "מנהלי מוצרים תעשייתיים דיגיטליים, מעצבים ומפתחים", לפי הודעת החברה.

צמצום פעילות דיגיטלית

כשאימלט פרש ב־2017, דחתה החברה את בניית מגדל הזכוכית מכיוון שהחלה לארגן מחדש את פעילותה העסקית ולצמצם את פעילותה הדיגיטלית.

הקונגלומרט עבר למטה בבוסטון לפני שלוש שנים, ועקר את עצמו מיערות קונטיקט לאחר יותר מארבעים שנה, כדי לפעול בסביבה עירונית שבה יוכל לגייס את העובדים הדרושים לפיתוח פעילויות הטכנולוגיה שלו.

באותה עת הודיעה החברה כי למעבר לא תהיה השפעה פיננסית משמעותית הודות לחבילת התמריצים ולמכירת האתר שלה בקונטיקט, בנוסף למכירת הנכס ברוקפלר פלאזה 30 בניו-יורק. החברה, שהוקמה לפני 126 שנים, פעלה בעבר מצפון מדינת ניו-יורק וכן ממידטאון מנהטן. היא עברה לקונטיקט ב־1974.