הפיקוח על שוק הקריפטו שווה הון: סולידוס לאבס גייסה 3 מיליון דולר

קרן ההון סיכון הישראלית Hanaco Ventures הובילה סבב גיוס ראשוני לסטארט-אפ, שפיתח מערכת המזהה בזמן אמת מניפולציות במסחר במטבעות דיגיטליים • הקונגרס האמריקאי מקדם כיום חקיקה בתחום

אסף מאיר, מייסד ומנכ"ל סולידוס לאבס / צילום: Ken Pao Photography
אסף מאיר, מייסד ומנכ"ל סולידוס לאבס / צילום: Ken Pao Photography

סבב השקעות ראשוני (seed) של 3 מיליון דולר בחברת Solidus Labs (סולידוס לאבס), שפיתחה תוכנה המשתמשת בלמידת מכונה ובינה מלאכותית כדי לשפר את אמינותו של שוק המטבעות הדיגיטליים, הושלם בשבוע שעבר בהובלת קרן ההון סיכון Hanaco Ventures של אלון ליפשיץ, ליאור פרושאור ופשה רומנובסקי.

סולידוס לאבס, המספקת פתרונות פיקוח וזיהוי מניפולציות במטבעות דיגיטליים, הוקמה בניו יורק על ידי הישראלי אסף מאיר. לצד הנקו ונצ'רס השתתפו בסבב הגיוס קרן ההשקעות Global Founders Capital והאנג'לים דייויד קרל ונורמן סורנסן, שניהם פעילים ותיקים בוול סטריט.

מאיר הקים את סולידוס לאבס בדצמבר 2017, לאחר שלוש שנות עבודה בבנק ההשקעות גולדמן זאקס, שם שימש אנליסט ומהנדס תוכנה. הסטארט-אפ, שבו הוא מכהן כמנכ"ל, נועד לתת מענה לגופים פיננסיים, שרבים מהם נמנעים מכניסה לשוק הקריפטו בגלל הרגישות של זירות המסחר הפעילות בו למניפולציות - כלומר, השפעה פסולה על שערי המטבעות ועל מחזורי המסחר בהם. זאת גם אחת הסיבות לכך שרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) דחתה לא מעט בקשות להשקת קרן סל (ET) מבוססת ביטקוין, שהוגשו לה בשנה האחרונה.

הרגולטורים הפיננסיים בארה"ב הבהירו באחרונה כי בשנה הקרובה תתמקד פעילותם בתחום הנכסים הדיגיטליים, לאחר שבמחצית השנייה של 2018 נפתחו מאות חקירות נגד חברות העוסקות בתחום ומכמה מהן נגבו קנסות בהיקף של יותר מ-2 מיליון דולר על הפרת חוקי ניירות ערך. נוסף על כך, בימים אלה הקונגרס האמריקאי מקדם חקיקה למניעת מניפולציות במסחר דיגיטלי.

"תגובה בזמן אמת ולא רק רטרואקטיבית"

ככל שגובר הפיקוח הרגולטורי על השוק, החברות הפועלות בו נדרשות להיערך בהתאם, ופתרונות כמו של סולידוס לאבס עשויים לסייע להן בכך. רשימת הלקוחות של סולידוס לאבס כוללת בורסות, ברוקרים, קרנות גידור ועושי שוק בארה"ב, באירופה ובישראל. לדברי החברה, היא תשתמש בהשקעות שגייסה להרחבת צוותי הפיתוח ולמידת המכונה שלה, לצד צוותי השיווק, המכירות ושירות הלקוחות.

לדברי מאיר, "נכסים דיגיטליים מבוססי בלוקצ'יין מביאים עמם פוטנציאל עצום לשיפור וייעול שוקי הון, אבל במקביל מוסיפים שכבות חדשות של מורכבות לתהליכי מסחר. המסחר המורכב יותר, שבמקרה הזה כולל סוגי מידע חדשים, דרישות אופרטיביות שונות, דפוסי מניפולציה חדשים וסביבה רגולטורית דינמית, מציב בעיות שמערכות פיקוח ותיקות, המבוססות על טכנולוגיה ישנה, לא מסוגלות לתת להן מענה אפקטיבי".

כדי לפתור זאת, מאיר מדגיש את החשיבות של שימוש בלמידת מכונה ובינה מלאכותית, כפי שעושה סולידוס, כדי להגדיל את הדיוק של זיהוי מניפולציות. המערכת של סולידוס כוללת גם ניהול התרעות יעיל, מערכת גמישה המאפשרת התאמות לצורכי הלקוח, כלי מחקר מתקדמים ומאפיינים שמקלים על הליך הדיווח לרגולטורים. "המניפולציות במסחר במטבעות דיגיטליים יתפתחו ויילכו עם הזמן, וכנראה ייראו אחרת לגמרי בעוד שנתיים או חמש שנים. מערכת אפקטיבית חייבת להיות מסוגלת ללמוד כל הזמן ולזהות דפוסים חדשים של מניפולציות תוך כדי שהם מופיעים. זה מאפשר תגובה בזמן אמת ולא רק רטרואקטיבית", אומר מאיר.

לדברי פרושאור מהנקו ונצ'רס, "הצורך הכי גדול כיום של תחום הנכסים הדיגיטליים הוא כלי עבודה תשתיתיים, ולאו דווקא אפליקציות נוספות. אנחנו מאמינים שרגולציה וביטחון מידע הם האלמנטים הקריטיים שיאפשרו לתחום להמשיך לצמוח, ושפיקוח על שווקים שמונעים על ידי טכנולוגיה חדשנית דורש תשתית חדשנית. לסולידוס יש את הניסיון הדרוש מוול סטריט ואת החזון הנכון לעולם הנכסים הדיגיטליים כדי לגשר בין עולם הפיננסים המסורתי לבין הכלכלה הדיגיטלית החדשה".