לגעת בשלמות: הגרסה האחרונה בהחלט של גולף GTI מתאימה למבינים

רגע לפני שה-GTI הנוכחית נעלמת מהבמה כדי לחזור "ירוקה" ואוטונומית בשנה הבאה, נוחתת בארץ גרסה אחרונה ומהנה למבינים

אגדות ילדים רבות הן אלגוריה מתוחכמת על החיים. במקרה של "זהבה ושלושת הדובים" מדובר בחיפוש מתמיד אחרי שלמות ובהכרה בכך ש"יותר" הוא לא בהכרח "נכון". משפחת דגמי הביצועים של פולקסווגן גולף שבה נסענו בשנתיים האחרונות, היא מקרה קלאסי של "זהבה והדובים".

ה"גולף R" האימתנית הייתה מכונית מהנה מאוד, אבל בדיעבד מקרה קלאסי של "יותר מדי": יותר מדי כוח לשימוש יום יומי, יותר מדי מעורבות אלקטרונית, יותר מדי אחיזה של ההנעה הכפולה והרבה יותר מדי כסף. לעומתה הגולף GTI "הרגילה" בה פגשנו לאחרונה הייתה משפחתית נעימה וזריזה, אבל בהתחשב במורשת קצת פחות מדי מרגשת, פחות מדי רועשת ופחות מדי מלוטשת.

ואז נתקלנו החודש בגרסת ה-PERFORMANCE והרגשנו בדיוק כמו זהבה, שאחרי כל החיפושים בשיטת "נסה וטעה" פגשה בשלמות. עוד לפני כן, שני משפטי רקע על הנסיבות שהביאו אלינו את הגרסה הזו. תקנות הפליטה החדשות של אירופה, WLTP, אילצו יצרנים רבים לקטוע את מחזור החיים של דגמים, שלא עמדו בתקנות.

במקרה של הגולף, שממילא אמורה להציג דור חדש באמצע השנה הבאה, הוחלט שאין טעם להשקיע בהתאמת ה-GTI הרגילה לתקנות, וייצורה הופסק למעט מלאי אחרון של גרסת הפרפורמנס שהושקה במקור ב-2017 - גרסת ספורטיבית ומשודרגת עבור טהרנים.

בהתחשב בייחוס, ההבדלים החיצוניים בהשוואה ל-GTI הרגילה צנועים יחסית. יש לה כמה פסי קישוט אדומים בפנסים, בפגושים וסביב החישוקים; חישוקי 18 אינץ' מיוחדים שעוטים עליהם גומי ספורטיבי בחתך 40' ובוכנות בלימה בצבע אדום לוהט; וצמד מפלטים גדולים ומצופים כרום. זו חבילה חזותית עם מעט יותר נוכחות וצלמי הפאפארצ'י הצעירים, שאורבים למכוניות כאלה, מזהים אותה מיידית. אבל היא עדיין שומרת על האיפוק המכובד של הסדרה ולא מביכה בפרהסיה נהגים מבוגרים יותר (כמונו).

לא שומרים תחמושת לעתיד

כראוי לגרסאות "סוף ייצור", מצוידת המכונית כסטנדרט בכמעט כל אופציות האבזור הקיימות עבורן גובה החברה בשגרה ערימות כסף. את מקום ריפוד הבד המשובץ "הנוסטלגי" של ה-GTI הרגילה מחליף ריפוד עור, יש מושבי ספורט העמוקים שנשלטים חשמלית, לוח מחוונים דיגיטלי מתוחכם, מערכת מולטימדיה איכותית, גג חשמלי פנורמי, פנסי LED אלקטרוניים בחזית וחבילת בטיחות עדכנית מאוד. חישוב מהיר מגלה שאם תנסו לאבזר גולף 1.5 פשוטה בחבילה הזו תגיעו חיש קל למחיר של ה-GTI הזו, כך שאת המנוע מקבלים בעצם כבונוס.

ואיזה בונוס. 245 כ"ס ו-38 קג"מ, ותאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-6.2 שניות, אולי לא ירשימו את חובבי ליאון "קופרה" ואאודי S למיניהם, אבל נלווה אליהם תכנות ייעודי של מחשב המנוע ותיבת ההילוכים. התוצאה היא יחידת הנעה, שמתפקדת ללא פשרות על כל המנעד בין שיוט רגוע בפקקים עירוניים ועד תאוצות אגרסיביות, שמפעילות עומס פיזי מוחשי על הגוף. הביצועים הללו מלווים בצליל רקע, שאינו בוטה וגס כמו של ליאון קופרה, למשל, אבל גם הרבה יותר מלודי וקולני מזה של ה-GTI "הצמחונית".

בחירה במצב התכנות הספורטיבי דורשת שיקול דעת במיוחד בתנאי מזג אוויר רטובים סוערים כמו ששררו ביום בו לקחנו את המכונית למבחן. למרות הגנות אלקטרוניות מקיפות ודיפרנציאל קדמי ננעל מכאנית לחיצה קצת יותר מדי נלהבת על כביש רטוב עלולה לשלוח הגלגלים האחוריים לסחרור בעת האצה - אפילו בהילוך שני ושלישי - ואת הזנב להפלגה בפניות.

המחיר: כמעט רבע מיליון שקל

כשהשמש זורחת, כך גם שלדת המכונית. מיטב הידיים המיומנות של מחלקת הספורט בקונצרן כיילו את הבולמים, חידדו את ההיגוי ושיחקו עם גיאומטריית השלדה והתוצאה היא היגוי חד, מדויק ומהיר, שמעביר לנהג מידע ברזולוציה גבוהה על מצב הגלגלים והאספלט, אחיזת כביש אימתנית, שינויי כיוון מהירים וחדים, בלימה חדה ומדויקת ושליטה מדויקת בהעברות המשקל בפניות. בקיצור, שלמות. אם תלחצו אותנו נודה שספיגת הזעזועים עשויה להיות קצת נוקשה מדי לטעמם של נהגי שבת ושצריכת הדלק די אגרסיבית. אבל זהו זה.

הגולף GTI פרפורמנס 5 דלתות, עם חבילת האבזור המפוארת, עולה כ-225 אלף שקל - סכום זהה לזה בו נמכרה עד לאחרונה ה-GTI פשוטה ומאובזרת בדלילות. התמחור הזה יגרום לרוכשי ה-GTI הרגילה להרגיש מרומים, אבל לכל השאר זו הזדמנות די נדירה לשים את היד על אגדה מודרנית, שהגיעה לפסגה - רגע לפני שתיצבע בירוק תקבל "אוטונומיה", ותהפוך לתרגיל במיתוג.