שפיר הנדסה: חברה-בת נחקרת בחשד להונאה ברומניה

הנציבות האירופית הודיעה לחברה-הבת שפיר מבנים כי נפתחה נגדה חקירה בחשד לביצוע הונאה לכאורה במסגרת פרויקט 18-DN ברומניה, אשר בנק ההשקעות האירופי השתתף במימונו

משאית של שפיר הנדסה / צילום: אתר החברה
משאית של שפיר הנדסה / צילום: אתר החברה

חברה-בת של שפיר הנדסה  נחקרת על-ידי הנציבות האירופית בחשד לביצוע הונאה במסגרת פרויקט DN-18 ברומניה - כך עולה מדיווח של החברה לבורסה אתמול (ד').

מהדיווח של שפיר הנדסה עולה כי התקבלה בחברה-הבת שלה, שפיר מבנים 1991, הודעה בכתב מטעם OLAF (European Anti-Fraud Office), גוף של הנציבות האירופית, לפיה נפתחה נגד החברה חקירה בחשד לביצוע הונאה לכאורה במסגרת פרויקט 18-DN ברומניה, אשר בנק ההשקעות האירופי השתתף במימונו. החשדות סובבים סביב הפרת החוזה לביצוע הפרויקט, עקב הסבה לכאורה של ביצוע העבודות נשוא הפרויקט לשפיר מבנים רומניה בניגוד להוראות החוזה.

לחברה-הבת ניתנה ההזדמנות להגיב בכתב על טענה זו בטרם סיכום מסקנות החקירה.

בדיווח החברה על החקירה צוין כי "כפי שדווח על-ידי החברה בסעיף 15.2.5 לדוח התקופתי של החברה לשנת 2017, אשר פורסם ביום 21 במרס 2018, בנוגע לפרויקט זה התנהלה בוררות בהתאם למנגנון ה-ICC בין החברה-הבת למזמין העבודות, במסגרתה הועלתה הטענה הנחקרת, ונדחתה בפסק הבוררות ביום 8 באוגוסט 2018".

עוד נכתב בהודעה כי "החברה בוחנת את הפנייה שהתקבלה ושוקלת את הצעדים שתנקוט בנושא".

שפיר הנדסה היא מחברות התשתית הגדולות בישראל. החברה, המנוהלת על-ידי הראל שפירא, חולקת את עסקיה ל-4 מגזרים - ייצור ואספקת חומרי גלם שונים לענף הבנייה (תעשייה), הקמת תשתיות ומבנים (תשתיות), הקמת והפעלת פרויקטים רחבי-היקף (זכיינות) וייזום נדל"ן למגורים. לחברה יש גם נכסי נדל"ן להשכרה.

בעלי השליטה בחברת שפיר הנדסה - האחים הראל, ישראל, גיל וחן שפירא - מכרו לאחרונה מחוץ לבורסה מניות החברה למשקיעים מוסדיים תמורת כ-220 מיליון שקל. כל אחד מהאחים מכר כ-4.78 מיליון מניות במחיר של 11.5 שקל למניה, ובסך-הכול הפיצו כ-5.5% ממניות החברה. עסקאות המכירה הורידו את ההחזקה המצרפית של ארבעת האחים שפירא מ-69% ל-63.5%.

בפסק הבוררות אליו מתייחסת החברה בדיווח מאתמול קיבל הבורר את עמדת החברה וקבע כי שפיר תקבל בחזרה את הערבויות הבנקאיות בפרויקט להקמת מבני מגורים מגורים ברומניה בסכום של כ-31 מיליון שקל, ואף פסק לטובתה פיצוי כספי של בגובה של כ-7.5 מיליון שקל. החברה, נזכיר, נתונה בימים אלה תחת חקירה של משטרת ישראל בחשד למעורבות בשוחד ברומניה.

פעילות החברה ברומניה הובילה גם לפשיטה של משטרת ישראל על משרדי שפיר בתחילת פברואר 2018, ולאחריה נחקרו ארבעת האחים שפירא. באותו חודש זומנו ארבעת האחים שפירא, בעלי השליטה בחברה - המשמשים בתפקיד מנכ"ל החברה ומנכ"לי פעילויות החברה, כמו גם סמנכ"ל הכספים של החברה וחשב החברה - לחקירה באזהרה במשטרה בחשד למעורבות במתן שוחד לפקידי ציבור זרים ברומניה. לפי החשד, כספי השוחד הועברו מחברה-בת של שפיר כדי לקדם פרויקטים של החברה במדינה המזרח אירופית.

במקביל הגיעו חוקרי המשטרה הגיעו למשרדי שפיר הנדסה בפתח-תקווה, ביצעו חיפוש והחרימו מסמכים ומחשבים. החברה דיווחה אז על ההתפתחויות לבורסה ומסרה כי "למיטב ידיעת החברה במועד זה, עניינו של החיפוש בפעילות המופסקת של החברה ברומניה".

חשדות מ-2015

ב-20 בפברואר 2017 נחשף לראשונה ב"גלובס" כי הפרקליטות חוקרת פרשת שוחד שבה מעורבת קבוצת שפיר. במרכז החקירה עומד החשד כי אברהם מורגנשטרן, לשעבר מנהל הפעילות של חברת שפיר מבנים רומניה, העביר לכאורה לפוליטיקאי רומני בשם ראדו מזרה, שהיה ראש עיריית העיר קונסטנצה, כספי שוחד  בסך 175 אלף אירו, כדי להבטיח זכייה של החברה בחוזה לבניית פרויקט מגורים בעיר, ששוויו הוערך בכ-10 מיליון אירו.

לפי המידע שבידי "גלובס", כבר ביוני 2015 פנתה המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה לרשויות התביעה ברומניה בבקשה לקבל מסמכים, תכתובות, מסמכי בית משפט וכל מידע אחר על תשלומי שוחד שהועברו לכאורה על-ידי שפיר מבנים רומניה (חברה-בת שאיננה פעילה כיום).

המידע שהגיע לפרקליטות, שהוביל בין היתר לפתיחת החקירה, התייחס לתשלומים שהועברו באמצעות חברה נוספת מקבוצת שפיר, "לרטון יועצים", לחברה בשליטת איש עסקים ישראלי הרשומה בליכטנשטיין, ומשם ב-3 העברות בנקאיות לשני חשבונות בנק - האחד על-שם ראש העיר ראדו מזרה, שלפי החשד הוא המשוחד המרכזי; ולחשבון נוסף על-שם אחיו, אלכסנדרו מזרה, בבנק דיסקונט בישראל.

מורגנשטרן עצמו עמד לדין ברומניה ב-4 השנים האחרונות גם בגין העלמות מס (מע"מ ומס חברות), ולאחרונה הוא הורשע ונשלח ל-12 שנות מאסר. לפני כשבועיים דיווחה על כך חברת שפיר הנדסה לבורסה.

שפיר הנדסה מציינת לאורך כל החקירה כי החברה ובעלי השליטה בחברה משתפים פעולה באופן מלא עם שלטונות החוק, והחברה דיווחה באופן מלא ושוטף על המתרחש ברומניה.