החוף בת"א ניצל? המגדלים בכיכר אתרים יוגבלו לגובה 25 קומות

זאת במקום 40 קומות כפי שתוכנן תחילה • עוד הוחלט כי כל בנייה מעבר לגובה 25 קומות ותוספת מגורים תחייב הליך תכנוני מפורט

כיכר אתרים /  צילום: איל יצהר
כיכר אתרים / צילום: איל יצהר

הוועדה לשמירה על הסביבה החופית, בראשות מנהלת מינהל התכנון דלית זילבר, החליטה היום להגביל את גובה הבנייה בכיכר אתרים בתל אביב ל-25 קומות בלבד, במקום 40 קומות כפי שתוכנן תחילה. עוד הוחלט כי כל בנייה מעבר לגובה 25 קומות ותוספת מגורים תחייב הליך תכנוני מפורט.

נזכיר כי בתוכנית המתאר המאושרת, מתחם כיכר אתרים הוחרג מכלל קו הבינוי הראשון של העיר והתאפשרה בו בנייה בגובה עד 40 קומות, התווסף שימוש מגורים. שינוי מהותי זה בתוכנית תא/5000 לא אושר בולחוף בתכנית שהופקדה, ועתה נקבע כי גובה הבינוי במתחם יהיה עד 25 קומות, ולשימושי מלונאות בלבד - בהתאם להוראות המנחות את כלל הבינוי לאורך קו החוף בעיר, אשר נקבעו בתוכנית המתאר של תל אביב תא/5000.

בהחלטתה קבעה הוועדה כי "תוכנית בעלת השפעה ציבורית רחבת היקף, הכוללת שינוי נקודתי ומהותי ביחס לכלל החזית העירונית הראשונה אל החוף, ראוי שתקודם במסגרת הליך סטטוטורי מסודר, שיבחן תחילה על ידי הוועדה המקומית".

עוד החליטה הוועדה היום כי על הוועדה המקומית תל אביב להכין מסמך מדיניות לכלל המרחב החופי, שעליו יתבסס התכנון המפורט. "מסמך המדיניות החופי ייתן מענה לנושאים הבאים: הבטחת תועלת הציבור והנאתו מהסביבה החופית, שמירה על ערכי טבע ונוף, הבטחת מבטים מהעיר לחוף ולים, שמירה על צירים ירוקים ורציפות לאורך החוף, ומתן עדיפות לשימוש קרקע לטובת הציבור בדגש על תכנון החזית העירונית". 

נציין כי באפריל 2018 פורסם באתר Xnet תחקיר שלפיו התוכנית המקורית הוחרגה מתוכנית המתאר של תל-אביב ואושרה ללא אישור הוולחו"ף. בעקבות התחקיר הוגשה עתירה של תושבים נגד התוכנית, ובעקבות החלטת שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, צילה צפת, הועברה התוכנית לדיון חוזר.

מעורכי הדין רמי פרגן, גל אראל וישי קרובי ממשרד פרגן פלס ושות', המייצגים את עמותת "לא למגדלים בכיכר אתרים", נמסר כי יזמי הפרויקט ועיריית תל אביב ספגו ביקורת קשה על האופן בו קודמה התוכנית. "בהחלטתה מימשה למעשה הולחו״ף את המטרה לשמה הוקמה, שהיא שמירה על החוף כמשאב ציבורי והבטחת ניצול של משאב זה".