תתגאה לך, גנץ

מגיע שחקן חדש ומשגר פגז אחרי פצצה בביבי, שכל מה שנותר לו לעשות זה לבכות

בני גנץ /צילום: שלומי יוסף
בני גנץ /צילום: שלומי יוסף

"תתבייש לך" - שתי המילים הללו שהשמיע בנימין נתניהו כלפי גנץ מלמדות יותר מכול עד כמה ביקורתו של יריבו עליו ערערה אותו. זה משהו שהוא פשוט לא רגיל אליו. איך גנץ מעז לומר על נתניהו דברים לא נכונים (לטענתו)? נתניהו פועל כבר כמה שנים על סמך ההנחה שפייק ניוז תעמולתי הוא נחלתו הבלעדית. והנה מגיע שחקן חדש, שכנראה לא מכיר את חוקי המשחק שנתניהו קבע - ומשגר פגז אחרי פצצה בביבי, שכל מה שנותר לו לעשות זה לבכות: "הגננת, גנץ מרביץ לי". והוא חוזר הביתה חבול ומושפל, ושוטח את עלבונו גם בפני יועצו הבכיר, בנו יאיר נתניהו, שללא דיחוי משגר אל הפייסבוק את דף הנאצות והנהי היומי של המשפחה.

תולדות בן ניתאי

לגנץ אין כמובן במה להתבייש. כל מילה שאמר היא אמת. ביבי אכן ירד לארה"ב, הייתה לו אזרחות אמריקאית, שעליה נאלץ לוותר כשהחוק דרש זאת. ביבי נכנס שם לעסקים, הוא החליף את שמו למתאים יותר לאמריקה: בן ניתאי. אתם מתארים לעצמכם מה ביבי היה עושה ליריב עם מידע כזה? אבל משום מה, הנקודה הזאת בחייו הציבוריים והפרטיים של ביבי לא עלתה כמעט במערכות בחירות. אבל עכשיו משעלתה, חייבים להעצימה ולא להרפות. שיידעו תומכיו שראש ממשלתם הנערץ היה יורד למשך תקופה של כמה שנים. כדאי לזכור זאת במיוחד כאשר נתניהו מדבר על ארץ ישראל במושגים כמעט משיחיים. חשוב לזכור שהוא היה מוכן לעזוב את הארץ הנפלאה שהוא לא מוכן לוותר על אף שעל ממנה.

ביבי והתרופה שלו

ממש מרענן לראות את נתניהו מתפתל עם הסברים כדי להשיב למתקפה רבתי של גנץ. הוא רגיל, והרגיל את כולנו, שהוא זה שמתקיף וכל השאר מגמגמים הסברים כאלה ואחרים, גם לדברים שמעולם לא היו, חוץ מאשר אצל נתניהו, שהמציא אותם יש מאין. והנה, הוא נאלץ לשמוע מגנץ כי"שכבתי עם חייליי בבוץ בזמן שנתניהו למד אנגלית במסיבות קוקטיילים" בארה"ב. נתניהו נמלא חימה: "בני גנץ, תתבייש לך. כחייל וכקצין בסיירת מטכ״ל סיכנתי את חיי פעם אחר פעם למען המדינה". אז מה אתה אומר, ביבי? שדברי גנץ אינם נכונים? לא, את זה אתה לא אומר מכיוון שאתה יודע שהם מדויקים. וגם פופוליסטיים, ודאי. אבל קשה להאמין שלך יש טענות על טיעונים דמגוגיים, במיוחד כאשר הם נכונים עובדתית. צריך לקוות שגנץ ימשיך בקו הזה, שהוא היחיד שיכול לפגוע בסיכוייו של נתניהו.