בנק לאומי | בלעדי

לאומי יוצא מתחום תפעול קרנות הנאמנות; פסגות והראל יעברו למתפעל חדש

הבנק ממשיך לצמצם פעילויות: לאחר שבתחילת החודש חשפנו כי סגר את הפריסה הארצית של הייעוץ הפנסיוני, עתה מתברר שהבנק יפסיק לתפעל את הקרנות של שני בתי ההשקעות שבהן מנוהלים עשרות מיליארדי שקלים • בנק הפועלים יחזק את פעילותו בתחום וצפוי לקלוט את לקוחות לאומי

מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח, היום בבית המשפט / צילום: כדיה לוי
מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח, היום בבית המשפט / צילום: כדיה לוי

זמן קצר לאחר שהפחית בשיעור מהותי את פעילותו בתחום הייעוץ הפנסיוני, בנק לאומי ממשיך בצמצום פעילויות במסגרת תוכנית שמובילה המנכ"לית, רקפת רוסק עמינח. ל"גלובס" נודע כי בנק לאומי יוצא מתחום התפעול לקרנות נאמנות.

כיום נותן לאומי שירותי תפעול קרנות נאמנות שבהן מנוהלים עשרות מיליארדי שקלים על ידי שני גופים מובילים - בתי ההשקעות הראל פיננסים ופסגות. עוד נודע ל"גלובס" כי מי שמרוויח מהוויתור של בנק לאומי על הפעילות בתחום זה הוא בנק הפועלים. הפועלים צפוי לקלוט לתוכו את קרנות הראל פיננסים ויתכן שגם את אלו של פסגות, שטרם הכריע בנושא.

בתי ההשקעות פסגות והראל פיננסים נמנים על רשימת גופי ניהול קרנות הנאמנות הגדולים בשוק, והם מחזיקים בנתחי שוק של כ-15% ושל כ-11% בהתאמה. מדובר במכשירי השקעה לטווח קצר, שמנוהלים עבור ציבור רחב. רוב הפעילות בתחום מופנה לקרן זו או אחרת על ידי מערך הייעוץ בבנקים. הקרנות מקבלות במסגרת שירותי התפעול, שירותים להקמה ולהסבה של קרנות, לפתיחת חשבונות ולהטמעת מערכות תפעול ומסחר כמו גם ניהול מרשמים ודיווחים.

תחום תפעול קרנות הנאמנות כשלעצמו רחוק מלהיות משמעותי עבור בנק לאומי. לפי גורמים הבקיאים בנושא סביר שההכנסה בגין התפעול של קרנות הנאמנות של כל אחד משני הגופים לא עולה בהרבה על מיליון שקל לשנה. ואולם, החשיבות במתן שירותי התפעול לקרנות הנאמנות טמונה לדעת גורמים בשוק לא בתשלום הישיר אלא בכך שנלווים אליה שירותים נוספים, רווחיים יותר, שהבנק עלול לאבד עתה. מדובר בראש ובראשונה בשירותי הברוקראז' לקרנות אלה כמו גם שירותי השאלות של ניירות ערך.
מנגד, מי שיקלוט את הלקוחות שיעזבו עתה את לאומי הוא בנק הפועלים. בנק זה, שבניהולו של אריק פינטו, מספק שירותי תפעול לקרנות נאמנות ליותר לקוחות מאשר בנק לאומי, והוא ככל הידוע נערך לשינוי מערכת התפעול שלו, ממערכת ישנה לחדשה. צירוף שני לקוחות תפעול משמעותיים כמו פסגות והראל פיננסים יהיה משנה כוח עבור הבנק בהקשר זה.

בתחום ניהול גמל והשתלמות היה ההליך ההפוך, כשבנק הפועלים יצא מתחום זה, בעוד שבנק לאומי נשאר עם פעילות בתחום זה. את המערכת של בנק הפועלים לתפעול גמל רכשה מלם, שעשתה זאת במטרה להסב אותה למערכת שלה. אגב, תחום פעילות אחר שנוגע לקרנות הנאמנות, שאינו קשור לתפעול ושהינו רווחי ומשמעותי בהרבה מבחינת הבנקים, הנו תחום ייעוץ ההשקעות. תחום זה נותר ללא שינוי בפעילות לאומי, בדומה ליתר הבנקים.

סגירת הפעילות בתחום תפעול קרנות הנאמנות היא מהלך אחד מני כמה, של צמצום פעילויות שהבנק לא רואה בהן כרווחיות בראייה אסטרטגית. כך, מוקדם יותר החודש חשפנו כי לאומי סוגר את הפריסה הארצית של הייעוץ הפנסיוני הפרונטלי שלו בסניפים ושולח עשרות יועצים לתפקיד אחר בבנק, כמו שהוא גם מפחית את מספר עובדי הבק-אופיס בתחום זה.

מדובר בהקטנת הפריסה הארצית של הייעוץ ללקוחות מ-9 אתרי ייעוץ ברחבי הארץ, לשניים בלבד - בשני מטות: ברמת-גן ובחיפה. עוד חשפנו אז כי במסגרת השינוי בנק לאומי מצמצם משמעותית את מספר היועצים הפנסיוניים שייפגשו בפועל עם לקוחות מפחות מ-30 לפחות מ-10 יועצים.