אלי ישי טוען שהציבור נגד פונדקאות לזוגות חד-מיניים. מה מראים הסקרים?

השר לשעבר אלי ישי, שמתמודד על מקום בכנסת, אמר כי הוא חושב שפונדקאות לזוגות מאותו מין היא דבר לא ראוי, והוסיף כי "זו דעתם של רוב אזרחי ישראל" • אבל מה אומרים הסקרים? • המשרוקית של גלובס

אלי ישי / צילום: איל יצהר
אלי ישי / צילום: איל יצהר

בראיון לתכנית "מה בוער" בגלי צה"ל, התייחס יו"ר מפלגת יחד, אלי ישי, לסערה סביב המודעה בכיכובו נגד משפחות להורים חד-מיניים, שיוחסה לקמפיין הבחירות שלו. המראיין רזי ברקאי שאל את ישי: "האם מבחינתך אין מצב לפונדקאות בישראל לזוגות חד-מיניים?", וישי השיב: "אני חושב שהדבר הזה ממש ממש לא רצוי ולא ראוי". ברקאי שאל את ישי מדוע, וישי השיב: "כי אנחנו רוצים לנהל את שושלת הדורות בצורה נכונה, וזו דעתי ואגב זו דעתם של רוב אזרחי ישראל אם אני לא טועה ואני מאמין שאני לא טועה".

בשנת 1996 נחקק בישראל חוק הסכמים לנשיאת עוברים, המסדיר את קיומו של הליך הפונדקאות בישראל. ביולי 2018 עבר תיקון לחוק שהוסיף להגדרת ההורים המיועדים, בנוסף ל"איש ואישה שהם בני זוג", גם אמהות יחידניות. הסתייגות לחוק שהגיש ח"כ אמיר אוחנה, שלפיה פונדקאות תתאפשר גם לגברים יחידנים, ומכך גם גם לגברים הומוסקסואליים - לא אושרה. בעקבות כך פרצה מחאה ציבורית בישראל כנגד ההפלייה של קהילת הלהט"ב, במסגרתה גם הוכרזה שביתת מחאה בה תמכו הסתדרות העובדים ורבות מהחברות הגדולות במשק, כמו גם עסקים קטנים רבים.

בשבוע שלאחר ההצבעה פורסמו שני סקרים שונים שבוצעו בקרב כלל האוכלוסייה בישראל, שהצביעו על תמיכה של רוב הציבור במחאה ובזכותם של זוגות חד-מיניים לקיים הליך פונדקאות. בסקר שבוצע בידי "פאנל פוליטיקס" ופורסם באתר וואלה, הביעו 57% מהנסקרים תמיכה בתיקון לחוק שיאפשר גם לזוגות של גברים חד-מיניים לבצע הליך פונדקאות בישראל, 31% הביעו התנגדות ו-12% לא החזיקו בדעה כלשהי. בסקר נוסף, שבוצע בידי מכון "מדגם" בשיתוף "אייפנל", הביעו 56% מהנסקרים תמיכה במחאת הפונדקאות, אל מול 33% שהביעו התנגדות. עוד עולה מסקר זה כי גם בקרב מצביעי הליכוד היה רוב של 51% שתמכו במחאה, ובקרב מצביעי הבית היהודי היה רוב של 58%. מסקר שביצע מכון "סמית" עבור עמותת חדו"ש בקרב האוכלוסייה היהודית כחודש לפני ההצבעה על החוק והמחאה, עולה כי 68% מהציבור תומך בזכותם של זוגות מאותו מין לבצע הליך פונדקאות.

על פי סקר שביצע מכון "דיאלוג" ופורסם ב"הארץ" בסוף שנת 2013, הביעו 70% מהנשאלים תמיכה בשוויון זכויות מלא לזוגות חד־מיניים, כאשר 64% הביעו תמיכה ספציפית בזכות של זוגות חד-מיניים לקיים הליך פונדקאות.

שורה תחתונה: אמירתו של ישי אינה נכונה. כך עולה, כאמור, מסקרי דעת קהל שהתפרסמו בשנים האחרונות ומראים כי רוב הציבור בישראל תומך בזכותם של זוגות חד-מיניים לקיים הליך פונדקאות.