3 הבורסות הגדולות בארה"ב נגד רשות ני"ע האמריקאית: תובעות ביטול יוזמה להגבלת עמלותיהן

נאסד"ק ו-Cboe שווקים עולמיים תבעו בשבוע שעבר את רשות ניירות הערך הפדרלית האמריקאית, SEC, בבית משפט פדרלי לערעורים כדי למנוע ממנה להוציא לפועל את התוכנית להגביל את העמלות, יום אחרי שבורסת ניו-יורק הגישה תביעה דומה

הבורסה של ניו יורק. עימות חסר תקדים / צילום: רויטרס
הבורסה של ניו יורק. עימות חסר תקדים / צילום: רויטרס

בעימות משפטי חסר תקדים, שלוש הבורסות המובילות בארה"ב תובעות את הגוף המפקח עליהן כדי לחסום יוזמה להגבלת העמלות שהן יכולות לגבות על מסחר.

נאסד"ק ו-Cboe שווקים עולמיים תבעו בשבוע שעבר את רשות ניירות הערך הפדרלית האמריקאית, SEC, בבית משפט פדרלי לערעורים כדי למנוע ממנה להוציא לפועל את התוכנית להגביל את העמלות, יום אחרי שבורסת ניו-יורק הגישה תביעה דומה.

סלע המחלוקת הוא ניסוי ה-Transaction Fee (עמלות ההעברה), שה-SEC אישרה פה אחד בדצמבר. הניסוי (pilot) הזה, שאמור להתחיל לקראת סוף השנה, קומם עליו את הבורסות מאחר שהוא יערער חלק מפתח בעסקיהן: מערכת העמלות וההחזרים שנקראת maker taker, שבה הבורסות משלמות החזרים לברוקרים ולסוחרים עבור כמה הזמנות מסחר, וגובות עמלות עבור הזמנות אחרות.

"זו החלטה קשה מאוד לקחת את הרגולטור הראשי שלך לבית משפט", אמר מייקל בלאוגרונד, האחראי על העברות הכספים ב-NYSE לכתבים ביום ו'. "זו החלטה רצינית מאוד לחצות את הרוביקון". ה-SEC בחרה שלא להגיב.

מבקרי ה-maker-taker אומרים שהיא פוגעת במשקיעים כי היא מעודדת את הברוקרים לשגר את ההוראות של הלקוחות אל הבורסה שמבטיחה להם את ההחזר הגדול ביותר, במקום לבורסה שנותנת ללקוח את התוצאה הטובה ביותר (מחיר נייר הערך הנמוך ביותר).

הניסוי, שעשוי להימשך עד שנתיים, יפחית את העמלות שהבורסות יכולות לגבות על מסחר במאות מניות - מה שיאלץ אותן גם להפחית את ההחזרים על המניות הללו. מניות אחרות לא יושפעו, וה-SEC תעקוב אחרי המסחר היומיומי כדי לראות איך הניסוי מתנהל.

תומכי הניסוי, כולל כמה חברות ניהול נכסים כמו קבוצת קרנות ונגארד וקבוצת T. Rowe Price, משבחים אותו כצעד לקראת הפחתת ההחזרים לברוקרים או ביטול המוחלט שלהם.

נאסד"ק, NYSE ו-Cboe טוענות שהוא יפגע במשקיעים ובחברות הרשומות למסחר על ידי הרחבת מרווחי מחירי הקנייה והמכירה המבוקשים - ההפרשים בין המחיר שבו אפשר לקנות את המניה למחיר שבו אפשר למכור אותה.

הבורסות גם מביעות חשש שהניסוי יגרום להעברת מסחר ל"מאגרים שחורים" חוץ-בורסאיים, כלומר פלטפורמות מסחר שמנהלים בנקים, למשל. כך ייפגעו השקיפות של מחירי מניות, והרווחיות של הבורסות.

כמעט 40% ממחזורי המסחר במניות מתרחשים מחוץ לבורסות, לפי נתונים של Cboe.

יש שרואים בתביעה של הבורסות ניסיון נואש להגן על הרווחים שלהן. "אם לא יהיו להן החזרים, המודל העסקי שלהן יתפרק", אמר ג'ו סאלוזי, שותף בחברת הברוקרים Themis Trading, ומבקר קבוע של שלוש הבורסות הגדולות. "עצוב לראות שהבורסות ירדו עד לרמה הזו".

בורסת ניו-יורק כינתה את הניסוי של SEC "שרירותי וקפריזי" ואמרה שהוא "חורג מסמכות הרשות הזו". היא מבקשת מבית המשפט צו שימנע מה-SEC לבצע את הניסוי.

ההחלטה לתבוע את ה-SEC היא מהלך חריג של חברות שפעילותן נבדקת בקביעות על ידי הרשות הזו, אמר אדם פריצ'רד, פרופסור למשפטים באוניברסיטת מישיגן שעבד בעבר ב-SEC.

"בדרך כלל הבורסות מתכופפות ומבצעות את מה שה-SEC אומרת", אמר פריצ'רד. "זו יכולה להיות פגיעה גדול במודל העסקי שלהן, וזו הסיבה שהן החליטו לתבוע".