טראמפ פתח הרבה חזיתות במלחמת הסחר, אבל בינתיים בלי הרבה הצלחה

הדיונים בין ארה"ב לסין התחדשו היום על רקע הדדליין המתקרב להשגת הסכם • הממשל האמריקאי מעוניין בעסקה שתניב רפורמות מבניות, שיוכיחו כי מכסים הם כלי ניגוח אפקטיבי לפתיחת שווקים בעולם, אבל נכון לעכשיו הפערים עדיין גדולים • גם ההסכמים עם מדינות אחרות תקועים ברובם

דונלד טראמפ, שי גינפינג / צילום: רויטרס  kevin lamarque
דונלד טראמפ, שי גינפינג / צילום: רויטרס kevin lamarque

כשדיוני הסחר עם סין מתחדשים השבוע, ממשל טראמפ נערך לסגור עסקה שתניב רפורמות לטווח הארוך, כדי להוכיח שמכסים הם כלי ניגוח אפקטיבי לפתיחת שווקים בכל רחבי העולם.

הנשיא דוחף אג'נדה שאפתנית של עיצוב מחדש של הקשרים המסחריים של ארה"ב באסיה, אירופה וצפון אמריקה, עם הסכמים חדשים השנה, שמכסים 40% מהכלכלה העולמית. אבל כל יוזמה ניצבת בפני מכשולים רציניים לפני שתניב תוצאות, כולל התנגדות של שותפות סחר, התנגדות פוליטית פנימית ואי הסכמות בתוך הממשל.

"טראמפ התחיל ערימה של דברים. הוא תפס את המערכת בדש הבגד וטלטל אותה. הוא שינה את השיח", אמר וויליאם ריינש, מומחה לסחר במרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים בוושינגטון, שמקדם סחר חופשי. "אבל הוא עדיין לא התקדם בדרך הזו במונחים של הישגים כלשהם. עדיין אין לו הרבה הצלחה". ריינש עבד על מדיניות סחר בממשל קלינטון.

העדיפות העליונה

סין היא כעת העדיפות העליונה של צוות המו"מ של הממשל, שקבע לבייג'ין את 1 במארס כתאריך יעד להתחייבות לשינויים כלכליים קונקרטיים רחבים. ללא שינויים כאלו, הממשל הודיע שהמס הנוכחי של 10% על יבוא סיני בשווי 200 מיליארד דולר יעלה ל-25% - אם כי טראמפ הודיע שהוא יהיה מוכן להאריך את תאריך היעד אם תושג התקדמות בדיונים.

"התקדמות גדולה נעשית בהמון חזיתות שונות!", צייץ טראמפ שלשום (א'), אחרי התייעצויות עם צוות הנושאים ונותנים שלו בסוף השבוע באחוזתו במאר א-לאגו בפלורידה.

אחרי פגישות בסין בשבוע שעבר, שני הצדדים חידשו את המו"מ בוושינגטון היום. אנשים שתודרכו על הדיונים מסרו שעדיין קיימים חילוקי דעות גדולים.

סין אינה החזית היחידה של הממשל בנושאי הסחר. ביום א' קיבל הנשיא דוח של משרד המסחר שפירט אופציות לחסימת יבוא כלי רכב לארה"ב בנימוק של ביטחון לאומי - אמצעי שישפיע מאוד על בעלות הברית של ארה"ב באירופה, יפן ודרום קוריאה.

הממשל לא פרסם את פרטי הדוח, ולא ברור אם טראמפ יחליט להטיל מכסים על רכב מיובא, או רק ימשיך להשתמש באיום הה כדי לסחוט ויתורים חדשים מעמיתות הסחר. לפי חוק הביטחון הלאומי, החלטה על מכסים כאלו תצטרך להתקבל עד מחצית מאי.

משפטנים ומחוקקים משתי המפלגות אמרו שקשה לטעון שיבוא כלי רכב מהווה איום ממשי על הביטחון הלאומי האמריקאי, וכי כל מהלך כזה יצית התנגדות פוליטית חריפה.

אישור בספק

בו זמנית, הממשל מגביר את מאמציו לזכות באישור הנחוץ של הקונגרס החצוי להסכם הסחר הצפון אמריקאי החדש, שהחליף את נאפט"א, ונקרא "הסכם ארה"ב-מקסיקו-קנדה". חברי קונגרס רבים משתי המפלגות הודיעו שלא יאשרו את ההסכם ללא שינויים בטקסט, או שינויים רחבים יותר במדיניות המסחר של טראמפ, במה שמעמיד בספק את סיכויי האישור של ההסכם הזה.

טראמפ לוחץ גם על יפן ועל האיחוד האירופי לקדם עסקאות דו-צדדיות נפרדות עם ארה"ב, אבל הצדדים נותרו חלוקים מאוד בדעותיהם אפילו על טווח הדיונים הבסיסי. מקורות רשמיים בטוקיו ובבריסל אומרים גם שאין להם איתות ברור מהאמריקאים, שממוקדים יותר בסין ובהסכם הסחר הצפון אמריקאי, אפילו על המועד שבו אפשר יהיה להשיק דיונים מפורטים.

יכולתו של טראמפ לנופף בהסכמי סחר חתומים במרוץ המחודש שלו לנשיאות בשנת 2020 תלויה גם באסטרטגיית הסחר שלו, שעדיין לא התגבשה סופית.

אחת השאלות הגדולות היא האם הוא רואה את המכסים כאמצעי להשגת מטרה - פתיחת שוקי יצוא - או כמטרה בפני עצמה, של הגנה על שווקים אמריקאיים מפני יבוא. הוא השיב על כך תשובות שונות בהזדמנויות שונות, ולפי שעה היעדים שלו סותרים זה את זה.

האיום במכסים על יבוא כלי רכב בשנה שעברה הביא את היפנים ואת האירופים אל שולחן המו"מ על עסקאות סחר חדשות. שניהם אומרים שהם ינטשו את השולחן הזה אם טראמפ יממש את איומו.

שאלה נוספת היא כמה גבוה הוא הרף שבו מתכוון טראמפ להכריז על ניצחון בכל דיון סחר. ארה"ב והנציגים הסינים, למשל, נשארו עם פערים גדולים על דרישות עיקריות של ארה"ב לשינויים יסודיים במעורבות המדינה בסין בכלכלה.

טראמפ רמז לעתים שהוא יהיה מוכן לטייח מקרים של חוסר הסכמה כדי להכריז על הסכמים שיציתו את הגאות שהוא אוהב לחגוג בשוקי ההון.

גם חסידי מסחר חופשי שמתחו ביקורת על האסטרטגיה של טראמפ עד כה חוששים שהוא יסיר את הלחץ מעל סין לפני שיסחט ממנה רפורמות מבניות. "אנחנו מצפים לעסקה מקיפה ובת-קיימא, לא לפלסטר על הפצע הזה", אמר מיירון בריליאנט, ראש המחלקה הבינלאומית של לשכת המסחר האמריקאית.

מגבלות חדשות

כאשר הממשל יישם את אג'נדת הסחר הרחבה שלו במהלך 2018 - מכסים על מחצית מהיבוא הסיני, מכסים על יבוא מתכות, פאנלים סולריים ומכונות כביסה, דיוני סחר עם דרום קוריאה וצפון אמריקה - הוא עשה זאת במידה רבה של חופש. עוזריו של טראמפ חשפו סמכויות נשיאותיות עלומות והפעילו אותן באופן חסר תקדים.

ב-2019, לבית הלבן יש מגבלות חדשות. לנציג הסחר האמריקאי (במעמד שר) רוברט לייתייזר יש אמנם סמכות לדון בשינויים בהסכם נאפט"א בעצמו, אך הוא זקוק כעת לאישור הקונגרס כדי שהאמנה האמריקאית-מקסיקאית-קנדית תקבל תוקף.

זו הפעם הראשונה מאז כניסתו של טראמפ לנשיאות שעליו לבקש מן המחוקקים לתמוך בפעולות הסחר שלו, ורבים מהם אומרים שהם מתכוונים להשיג ויתורים מהממשל בתחום הזה. מחוקקים משתי המפלגות מעוניינים לאלץ את הנשיא לצמצם את מכסי הפלדה והאלומיניום שהוא הטיל לפני שנה.

הם מכירים בכך שהמכסים הללו עזרו לשכנע את קנדה ואת מקסיקו להסכים לאמנה החדשה, אך טוענים שהיישום המתמשך של המכסים שוחק את יתרונות הליבה של ההסכם הצפון-אמריקאי - בכך שהוא פוגע ברשתות האספקה חוצות הגבולות, ומפחית את רווחי היצוא הגדולים שהחקלאים נהנו מהם זמן רב במסגרת נאפט"א, אחרי שקנדה ומקסיקו הטילו מכסי גומלין.

בפגישותיו האחרונות עם ועדות הסחר של בית הנבחרים והקונגרס, לייתייזר למד מפי רפובליקאים ודמוקרטים שהוא לא צפוי לקבל אישור לאמנה הצפון-אמריקאית החדשה אם המכסים על המתכות לא יבוטלו. טראמפ סירב לכך עד כה, בטענה שהם חיוניים להמשיך לתמוך בתעשיית הפלדה בארה"ב.

גם יועצי הסחר האגרסיביים ביותר של טראמפ מכירים בכך שהם מגיעים לקצה גבול יכולתם להמשיך את המכסים במסגרת החקיקה הנוכחית. זו הסיבה לכך שיועץ הסחר בבית הלבן, פיטר נבארו, עובד השנה בצמידות עם קבוצה קטנה של מחוקקים רפובליקאים על חקיקה שתעניק לנשיא סמכויות רחבות חדשות.

אך החקיקה הזו לא צפויה לעבור, מאחר שהיא לא מקבלת שום תמיכה דמוקרטית, ונתקלת בהתנגדות רפובליקאית ניכרת. קואליציה דו-מפלגתית מתחזקת בשני בתי הקונגרס תומכת בחקיקה שתעשה את ההיפך - תגביל את יכולתו של טראמפ להטיל מכסים במסגרת החוקים הקיימים.

"הקונגרס צריך לחזור למשחק הזה", אמר הנציג הדמוקרטי רון קיינד מוויסקונסין, שהצטרף לשני רפובליקאים שמובילים את היוזמה הזו בבית הנבחרים. מכסים על יבוא רכב, הוא אומר, יציתו "עלייה מדהימה בהתעניינות ביוזמה הזו".

"בשנתיים הראשונות בתפקיד, טראמפ קיבל מעבר חופשי בנושא המסחרי", אמרה וונדי קטלר, נציגת סחר ותיקה בממשלים רפובליקאים ודמוקרטים, והיום סגנית נשיא מכון המדיניות החברתית באסיה. "ב-2019, יש יותר מגבלות על היכולת של הממשל לחתור למימוש האג'נדה שלו".