הבחירות בלשכת עוה"ד: נדחתה חוות-הדעת שקבעה כי לאפי נוה אסור להצביע

(עדכון) - ב-9:00 בבוקר נפתחה הקלפי לבחירת מחליפו הזמני של עו"ד אפי נוה כראש לשכת עורכי הדין • למרות חוות-דעת שהוגשה לה, ועדת הבחירות של הלשכה הכריעה כי אפי נוה יכול להצביע בבחירות - ונוה הגיע בסביבות השעה 12:15, הצביע ועזב את בית הפרקליט במהירות

עו"ד אפי נוה / צילום: ראובן קסטרו
עו"ד אפי נוה / צילום: ראובן קסטרו

הקלפי לבחירת מחליפו הזמני של עו"ד אפי נוה כראש לשכת עורכי הדין נפתחה הבוקר (ג'), ועמה התעוררה גם דרמה בחדרי-חדרים בלשכה. הבוקר הוגשה לוועדת הבחירות של לשכת עורכי הדין חוות-דעת משפטית הקובעת כי עו"ד אפי נוה מנוע מלהצביע היום על מינוי ממלא-מקומו הזמני עד לבחירות שיתקיימו ביוני השנה.

למרות חוות-הדעת, ועדת הבחירות של לשכת עורכי הדין הכריעה כי אפי נוה יכול להצביע בבחירות - ונוה הגיע בסביבות השעה 12:15, הצביע ועזב את בית הפרקליט במהירות.

נוה, כך נראה, לא התרגש במיוחד מחוות-הדעת שקבעה כי הוא לא יוכל להצביע, וכך גם חברי ועדת הבחירות, שקיבלו חוות-דעת משפטית הפוכה, ועל כן הודיעו כי אין שום מניעה כי נוה יצביע.

גורמים בלשכה אמרו ל"גלובס" כי להערכתם הבחירות הללו עלולות להיות מוכרעות בהפרש של קול בודד, ולכן המאבק של המועמדים על כל קול הוא דרמטי.

עוד על-פי ההערכות, אם עו"ד אורי קינן יפסיד בהפרש זעום, הוא יערער על תוצאות הבחירות, יבקש לפסול את התוצאה ויטען כי נעשתה כאן הצבעה כפולה.

אפי נוה מגיע להצביע בבחירות בלשכת עורכי הדין / צילום: שלומי יוסף
 אפי נוה מגיע להצביע בבחירות בלשכת עורכי הדין / צילום: שלומי יוסף

את חוות-הדעת המשפטית שהוגשה הבוקר לוועדת הבחירות הזמינו אנשיו של עו"ד אורי קינן, אחד משני המועמדים המתמודדים על תפקיד ראש הלשכה הזמני היום. על-פי חוות-הדעת שכתבה עו"ד גליה שמילוביץ, "עם התפטרותו של אפי נוה מראשות לשכת עורכי הדין הסתיימה חברותו במועצה הארצית מתוקף תפקידו כראש לשכת עורכי הדין. את תפקידו במועצה ממלא מר אורי קינן, בהיותו ממלא-מקומו עד שתבחר המועצה מחליף זמני מבין חבריה. מכאן שאפי נוה אינו רשאי להצביע בבחירות למחליפו הזמני ואינו חבר המועצה הארצית".

על-פי חוק לשכת עורכי הדין, עו"ד נוה יכול להצביע בבחירות בכובע של "ראש לשכת עורכי הדין לשעבר"; ואולם עם פתיחת הקלפי התייצב בלשכה עו"ד דורון ברזילי, שהשתמש בדיוק באותה משבצת של "ראש לשכה לשעבר" כדי לממש את זכותו לבחור את מחליפו של נוה - ובכך לכאורה נסגרה האפשרות של נוה להצביע.

יו"ר ועדת הבחירות הזמין כעת את היועץ המשפטי של הלשכה כדי לחוות-את דעתו בנוגע לשאלה האם עו"ד נוה יכול להצביע או לא.

היום בין השעות 9:00 ל-16:00 עתידים 48 חברי המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין להגיע לבית הפרקליט בתל-אביב לשם בחירת מחליפו הזמני של עו"ד אפי נוה בראשות הלשכה. 

משרת ראש לשכת עורכי הדין התפנתה במפתיע לאחרונה על רקע החקירה הפלילית שנפתחה נגד עו"ד אפי נוה בפרשה המכונה "פרשת המין והמינויים". נוה חשוד בעבירות על טוהר המידות, ובין היתר בקידום שופטים בתמורה לשוחד מיני.

בשלב זה לא ברור כיצד תסתיים החקירה, אולם היא כבר הובילה לסיום הפרק הפוליטי-ציבורי של נוה כראש הלשכה - ונוה כאמור התפטר עם פרוץ החקירה.

בנוסף, מתמודד נוה בימים אלה עם כתב אישום שהוגש נגדו בפרשת "ביקורת הגבולות", במסגרתה הוא מואשם כי סייע לבת זוגו לעבור במעבר הגבול מבלי להחתים את דרכונה.

על-פי חוק לשכת עורכי הדין, אם התפטר ראש הלשכה, ועברו 3 שנים ממועד הבחירות הקודמות למוסדות הלשכה (שנערכו בחודש יוני 2015), על המועצה הארצית לבחור בבחירות חשאיות את חבר המועצה הארצית שיעמוד זמנית בראש הלשכה עד למועד הבחירות הכלליות. וכך, מחר, יקבל ציבור עורכי הדין מחליף זמני לראש הלשכה, שיכהן מספר חודשים בודדים.

על תפקיד יו"ר הלשכה הזמני מתמודדים היום ראש בראש עו"ד אורי קינן, ממלא-מקום ראש לשכת עורכי הדין, המכהן בתפקיד מאז שנוה התפטר; ועו"ד אבי חימי, הממונה על ועד מחוז מרכז של לשכת עורכי הדין שנמצא בהקמה בימים אלה. שניהם נחשבים לחברי הקואליציה של נוה, שניהם נחשבים למקורביו. ואולם, כפי שנחשף ב"גלובס", לדברי גורמים שונים בלשכה, עו"ד נוה בחר לקדם דווקא את חימי.

קינן בחר עד כה שלא להגיב לדברים אלה, אך הבוקר פתח במלחמה גלויה נגד כוונתו של נוה לקדם את חימי, כאשר הזמין את חוות-הדעת לפיה נאסר על נוה להצביע בבחירות. 

עו"ד אבי חימי, המתמודד מול עו"ד אורי קינן בבחירות, מסר: "צר לי שבמקום לעסוק באיחוד השורות ובכיבוד ההליך הדמוקרטי, בוחרים גורמים שונים מטעמו של עו"ד קינן לעסוק בניסיון לקושש קולות של חברי המועצה ולהלך אימים. זו אינה דרכי. חוות-דעתו של היועץ המשפטי של לשכת עורכי הדין קבעה באופן חד-משמעי כי לעו"ד נוה זכות הצבעה, ובלי כל קשר לחוות-הדעת, במועצה חברים 48 עורכי דין מהשורה הראשונה, ואין לי כל ספק כי יפעלו לפי הבנתם את טובת הלשכה". 

כשנוה התפטר, הסתיימה חברותו במועצה

בחוות-הדעת שסיפקה עו"ד גליה שמילוביץ לעו"ד אורי קינן - שכותרתה "חוות-דעת בשאלה האם ראש לשכת עורכי הדין אשר התפטר מתפקידו כראש הלשכה עדיין מכהן כחבר במועצה הארצית" - צוין כי על-פי חוק לשכת עורכי הדין, מכהנים במועצה הארצית של הלשכה "ראש הלשכה וראש הלשכה שקדם לו". לפי חוות-הדעת, ראש לשכת עורכי הדין מכהן כחבר במועצה הארצית מתוקף היותו ראש הלשכה, ולא מתוקף בחירתו למועצה, שכן למרות שבמסגרת לבחירות ללשכה נבחר ראש הלשכה גם חבר במועצה הארצית, הוא אינו מכהן כחבר במועצה על תקן כפול אלא אך ורק כראש לשכת עורכי הדין.

עוד צוין כי ממלא-מקום ראש הלשכה - במקרה זה עו"ד אורי קינן" - נכנס לנעליו של ראש הלשכה כאשר זה מתפטר. "המחוקק ביקש לקבע בחקיקה ראשית את סמכותו של ממלא-המקום של ראש לשכת עורכי הדין למלא את תפקידו של ראש לשכת עורכי הדין שהתפטר או נפטר חלילה. ממלא-המקום נכנס בנעליו של ראש הלשכה הנבצר או המתפטר, והוא מקבל גם את תפקידו של ראש הלשכה כחבר במועצה הארצית", כותבת שמילוביץ'.

באשר לזהותו של "ראש לשכה קודם", בחוות-הדעת צוין כי "ראש לשכה קודם" מוכרז רשמית רק כאשר נבחר ראש לשכה חדש - ועל כן מי שמכהן כיום בכובע זה הוא עדיין עו"ד דורון ברזילי. "ראש לשכה קודם הוא תפקיד שמבטא את בחירתו של ציבור עורכי הדין בבחירות קודמות, ועל כן כל עוד לא התקיימו בחירות כלליות חדשות, ממשיך לכהן במועצה הארצית ראש הלשכה הקודם שנבחר בבחירות 2011", כותבת שמילוביץ'.

על-פי חוות-הדעת, בחוק נקבע במפורש כי התפטרות של ראש לשכה קודם מפנה דרך לראש לשכה שקדם לו. בהקשר זה מבקשת עו"ד שמילוביץ' להדגיש כי "הסעיף מחדד ברחל בתך הקטנה כי התפטרות של ראש לשכה מכהן איננה מדיחה את ראש הלשכה הקודם מחברותו במועצה. ראש לשכה קודם מוחלף בקודמו לתפקיד רק כאשר הוא מתפטר מהמועצה, או נבצר ממנו למלא את תפקידו, ולא בגלל נבצרות או התפטרות של ראש לשכה נבחר בקדנציה הנוכחית".

עוד מציינת עו"ד שמילוביץ' כי ראש הלשכה מתפטר ביום שנבחר מכל תפקיד שנבחר אליו לפי כללים אלה. "היינו, ראש לשכת עורכי הדין נכון להיום יכול להיות רק ראש הלשכה ואיננו יכול להיות גם ראש לשכה וגם חבר במועצה הארצית", נכתב בחוות-הדעת.

לסיכום, בחוות-הדעת נכתב כי "כאמור בסעיף 8א. לחוק, ראש לשכה שהתפטר אינו משמש ראש לשכה בפועל. את תפקידו תופס ממלא-מקומו שנבחר על-ידי המועצה עת שהתקיימו הבחירות. כוונת המחוקק לגבי היקף סמכותו של ממלא-מקום ראש הלשכה ברורה, ומכאן שממלא המקום 'תופס' את מקומו של ראש הלשכה בהרכב המועצה; ראש לשכה מתפטר אינו חבר במועצה הארצית במקום ראש הלשכה שקדם לו, שכן ראש לשכה קודם יכול להיות מוחלף רק אם התפטר או שנבצר ממנו למלא את תפקידו, והוא מוחלף רקק על-ידי מי שקדם לו מבחינת זמנים, ולא על-ידי מי שבא אחריו והתפטר; ראש לשכת עורכי הדין אינו חבר במועצה הארצית, שכן על-פי כללי לשכת עורכי הדין הוא מתפטר מתפקידו הנבחר במועצה עם היבחרו; ראש לשכת עורכי הדין חבר במועצה הארצית אך ורק כל עוד הוא מכהן כראש לשכת עורכי הדין".

ההליך יוכרע על חודו של קול?

ספציפית בעניינו של נוה, נכתב בחוות-הדעת, "עם התפטרותו של אפי נוה מראשות לשכת עורכי הדין הסתיימה חברותו במועצה הארצית מתוקף תפקידו כראש לשכת עורכי הדין. את תפקידו במועצה ממלא מר אורי קינן בהיותו ממלא-מקומו עד שתבחר המועצה מחליף זמני מבין חבריה. מכאן שאפי נוה, אינו רשאי להצביע בבחירות למחליפו הזמני ואינו חבר המועצה הארצית".

חוות-הדעת התבקשה על-ידי עו"ד קינן לאחר שהמועצה הארצית וועדת הבחירות בלשכת עורכי הדין דחו את טענותיו כי עו"ד נוה אינו יכול להצביע. כעת, ממתינים חברי המועצה לחוות-דעת משפטית שביקשה ועדת הבחירות, שככל הנראה תספק תשובה אחרת לשאלה האם נוה יכול להצביע - ותאשר את הצבעתו.

עם זאת, יצוין כי נוה הנו אחד מבין 48 חברי המועצה הארצית שעתידים לבחור את מחליפו, ולכן לא ברורה המלחמה העיקשת נגד או בעד הצבעתו. השאלה המתבקשת בהקשר זה הנה האם המועמדים בבחירות סבורים כי ההליך יוכרע על חודו של קול.

*** חזקת החפות: אפי נוה ובת זוגו הם בגדר נאשמים בפרשת "ביקורת הגבולות". הם לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות. באשר לפרשת "השוחד המיני" לכאורה - כל החשודים בפרשה, ובהם גם אפי נוה, הם בגדר חשודים בלבד במעשים האמורים. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי. החשודים לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.