להפסיק עם האשליות - שדה דב ייסגר

לאחר כל-כך הרבה החלטות ופסיקות, אי-אפשר להמשיך עם הדחיות. העיר חייבת לחשוב על תושביה

שדה דב / איל פישר
שדה דב / איל פישר

התאריך 1 ביולי מתקרב, ולאחר שנים של דיונים, הארכות ודחיות, מגיע מועד פינויו הסופי של שדה דב בתל-אביב. זה הזמן והמקום לתת לעובדות לדבר ולהזכיר לציבור דברים שחובה עליו לדעת, בהיותו הנהנה העיקרי מפינוי השדה.

ייאמר תחילה - שדה דב בנוי על קרקע שבבעלות אלפי אזרחים פרטיים מכל שדרות הציבור, שאינם טייקונים ואף אינם אילי הון. אזרחים אשר רואים בעיניים כלות כיצד במשך עשרות שנים עושות חברות התעופה המסחריות עסקים, וזאת ללא ששולמה להם ולו אגורה על השימוש ברכושם. בתי המשפט ואף הממשלה הכירו בכך, והקביעה כי יושם קץ לפארסה זו נקבעה הן בפסקי דין והן בהחלטות ממשלה סדורות. אלא שבמטרה להבטחת המשך שגשוג עסקיהן של חברות התעופה והסדרת חניה למטוסיהם הפרטיים של קומץ אזרחים, מתחבאים אלה אחר גבם של תושבי אילת ומהלכים על הציבור אימים כאילו יביא הדבר לקריסת העיר.

ישנה אירוניה לא מעטה בטרוניות ראש העיר אילת על הקושי שייגרם לתושביו מהעברת הטיסות לנתב"ג ובאיום להוציאם להפגנות ענק, כאשר הוא עצמו הוציא את השדה מתוך העיר לטובת הקמת מיזמי נדל"ן בה. בעוד שבאילת התארכה הדרך מהעיר לשדה התעופה, והתייקר מאוד התשלום הכרוך בכך - בגוש דן נערכו הגופים כולם, בהנחיית ראש הממשלה, להתאמת נתב"ג ליצירת מסלול ירוק ידידותי ומהיר לתושבי אילת ומבקריה ולהקמת מערך שאטלים זמין ויעיל מהטרמינל לתחנת הרכבת. מנתב"ג קיים קו רכבת בעל תדירות גבוהה המשרת יישובים רבים בארץ, ואשר משך הנסיעה בו לתל-אביב הוא 15 דקות בלבד. בכל אלה יהיה כדי לתת פתרון ראוי לתושבי אילת.

פינוי שדה דב יאפשר הוצאתה לפועל של תוכנית בנייה שמקדמים עיריית תל-אביב, רשות מקרקעי ישראל והמנהלים שמונו על-ידי בית המשפט כנציגי אלפי בעלי הקרקע. מתחם זה, אשר כ-80% ממנו מיועדים לשטחי ציבור, כולל את הפארק החופי הגדול בישראל ,שדרות רחבות, רובע מגורים הכולל 16,000 יחידות דיור, שטחי מסחר ותעסוקה ואלפי חדרי מלון. תוכנית לשכונה חיה ומגוונת בה אמור להינתן פתרון דיור לכל שדרות הציבור ולא לעשירים בלבד, כפי שיש המנסים להציג.

במסגרת תוכנית זו מתוכננות כ-2,160 יחידות דיור בר-השגה כמטרה ציבורית, ועוד כ-4,500 יחידות דיור מיוחד במחירים מופחתים. זוהי בשורה של ממש לעיר תל-אביב ולתושביה, והסיכוי הממשי שלה לאפשר לאוכלוסייה מגוונת שאינה בעלת הון מגורים במחיר סביר.

הסכמתנו להשתתף בתוכנית זו אינה מובנת מאליה, שכן היא משקפת הבנה לצורכי החברה והסביבה על חשבון מקסום רווחים. בעלי הקרקע אינם מצפים לתשואות על כך, אך בוודאי אינם ראויים לדמגוגיה שבהצגתם כתאבי-בצע.

בניסיון לזרות חול בעיני הציבור ומקבלי ההחלטות, מוצגת לאחרונה - בחוסר מקצועיות - חלופה שתאפשר כביכול את הותרת השדה האזרחי בצד בניית כ-8,000 יחידות דיור שישמשו כפיצוי לבעלים הפרטיים. חלופה זו חסרת כל ישימות תכנונית, מסבה נזק מהותי לתל-אביב ולתושביה, והיא חסרת היתכנות מההיבט המשפטי. כל מטרתה הוא ביצירת תקוות-שווא כאילו ישנו פתרון הנותן מענה לשני הצדדים וניסיון למשוך זמן עד שיתברר כי החלופה היא עורבא פרח.

הניסיונות החוזרים והנשנים להפחת תקוות-שווא להמשך פעילות השדה הם שמנעו בעבר ומונעים עתה התרכזות בהקמת שדה חדש, בנגב או בגליל, כמנוף לפיתוח וצמיחה. רק השלמה עם העובדה שב-1 ביולי יחדל שדה דב לשמש כשדה תעופה, תאפשר התמודדות אמיתית וכנה עם צורכי המשק.

והמלצה לסיום: צאו בזמנכם החופשי מנמל תל-אביב ולכו צפונה לאורכו של שדה התעופה. היווכחו במו-עיניכם במרווח בין גדר שדה התעופה לחול הים, שאינו עולה על מטרים ספורים. שערו בנפשכם כיצד יכולה העיר להיפתח אל הים. מיליוני התושבים במרכז הארץ זכאים למאות דונמים של פארק חוף פתוח, לאיכות חיים אורבנית ולאוויר נקי.

הכותבת היא ממנהלי הגוש הגדול ומייצגת את בעלי הקרקע הפרטיים באזור