המדינה לא שיתפה פעולה, חלק מהפולנים – כן

בוויכוח עם הפולנים צריך להביט בעובדות בעיניים פקוחות, והן לעתים לא נוחות לכולם

מטאוש מורבייצקי, ראש ממשלת פולין / צילום: Reuters
מטאוש מורבייצקי, ראש ממשלת פולין / צילום: Reuters

יחסי ישראל-פולין עלו בימי האחרונים על שרטון לאחר שורת התבטאויות של בכירים ישראלים ובראשם ראש הממשלה בנימין נתניהו, על תפקידם של הפולנים בשואה. על רקע ההתבטאויות ביטל ראש מממשלת פולין את ביקורו בישראל במסגרת פסגת מדינות וישגראד והשתתפות פולין בפסגה מוטלת בספק.

לפני שקובעים עמדה בנוגה לסוגיה, בואו נעשה קצת סדר עובדתי בהאשמות שמוטחות בפולנים וביהודים.

"הפולנים" לא שיתפו פעולה. כלומר, היו פולנים ששיתפו פעולה, אבל לא היה שיתוף-פעולה ממוסד מלמעלה של הפולנים. למעשה הצבא הפולני נלחם במשך 4 שבועות עד שנפל, והממשלה הגולה התנגדה משך כל המלחמה (בכוחה הדל) לנאצים. במלחמת העולם השנייה נהרגו ונרצחו 7 מיליון פולנים: כמחצית מהם היו יהודים. מרד ורשה, למשל, לקראת סוף המלחמה גבה את חייהם של מאות אלפי פולנים. המחתרות הגדולות ביותר נגד הנאצים באירופה היו של הפולנים (עשרות אלפי אנשים). מתוך כ-27 אלף חסידי אומות עולם - 7,000 הם פולנים.

צריך לזכור שהעם הפולני היה עם כבוש. מצבם היה טוב משל היהודים, אבל עדיין - עם כבוש. בהחלט היו המון פולנים ששיתפו פעולה והשתתפו במערכת הגירוש וההשמדה. שיתוף-הפעולה נעשה לפעמים בגלל בצע כסף ולעתים בגלל אנטישמיות. במלחמה - וגם לאחריה, היו אירועי אנטישמיות, כולל רציחות מצד הפולנים, ללא קשר לנאצים.

כיום יש ממשלה פולנית לאומנית, שמנסה לגמד את שיתוף-הפעולה של פולנים בשואה. זה אנטי-היסטורי, ולא יחזיק מים בעתיד. אבל זה חלק מרוח מפלגות ותנועות ימין בכל העולם. הלאומנות, לעד כנראה, תנסה לקדש את העם ומעשיו ולטאטא מתחת לשטיח אירועים פחות נוחים בהיסטוריה. יש גם תנועות שמאל שעושות דברים דומים.

ועכשיו לסוגיה המורכבת מכולן: שיתוף-הפעולה של היהודים עם הנאצים. אם רוצים לפרק את עניין שיתוף-הפעולה עם הנאצים בצורה כנה, לחתור לאמת, צריך להסתכל גם פנימה ולא רק החוצה. באומץ. כן, באומץ.

זה פרק שלא אוהבים לדבר עליו בישראל, כי "אסור לשפוט" (כי לא היינו במקומם), אבל היו לא מעט משתפי פעולה יהודים עם הנאצים. חלקם בתפקידים רשמיים - יודנראטים, קאפואים, שוטרים יהודים, ו"סתם" יהודים. כן, שיתפו פעולה. הסגירו יהודים, הלשינו על יהודים, התאכזרו ליהודים, הביאו למותם של יהודים. זה פרק לא נעים בהיסטוריה שלנו, אבל הוא קרה ושום דבר לא ישנה את זה.

אגב, בשנים שאחרי קום המדינה היו לא מעט מקרים של אלימות בישראל, כאשר ניצולים זיהו משתפי פעולה ברחוב. היו משפטים, דיונים בכנסת וחקיקת חוק לעשיית דין בנאצים ובעוזריהם . כוונת המחוקק ב"עוזריהם" הייתה בעיקר ליהודים. היו עשרות משפטים נגד יהודים בישראל. באחד מהם הקאפו (יחזקאל אינגסטר) קיבל עונש מוות, שהפך אח"כ למאסר. בניגוד לגישה השלטת היום, לפי אין לשפוט את הפעולות של אנשים בתקופת השואה, דווקא אנשי התקופה היו הרבה פחות עדינים ולא היססו לומר דברים נכוחים על מעשיהם.

חשוב להדגיש שלא כל היודנראט, הקאפו והמשטרה היהודית היו אכזריים, אבל אי אפשר להתעלם מאלה שכן, ומכך שאלו היו תפקידים (לעתים קרובות מרצון) בשירות המנגנון הנאצי. 

חזרה לאמירות של נתניהו ושל השר ישראל כ"ץ. אז כן, בהחלט היו פולנים ששיתפו פעולה, וכן, הממשלה הפולנית עושה עוול עם הנספים והנרדפים כשהיא מכחישה את העבר. אבל, היא לא היחידה. ההכחשה, הגזענות, השנאה לזר, החשדנות כלפי המיעוטים, רדיפת הזרים, התנכלות לדתות-מיעוט היא גם מנת חלקנו. אז והיום.