בזק | בלעדי

מנסה להדביק פערים: משרד התקשורת הקים צוות לקידום הפריסה של הסיבים האופטיים בישראל

בראש הצוות הבינמשרדי יעמוד עופר רז–דרוד, סמנכ”ל כלכלה במשרד התקשורת, וישתתפו בו נציגים ממשרד האוצר ומרשות התחרות • הסוגיה המרכזית בדיוני הצוות: כיצד לקדם את הפריסה של הסיבים האופטיים גם באזורים בהם הקמת התשתיות אינה משתלמת כלכלית

נתי כהן מנכל משרד התקשורת / צילום: איל יצהר
נתי כהן מנכל משרד התקשורת / צילום: איל יצהר

מנכ"ל משרד התקשורת נתי כהן הקים צוות בין-משרדי במטרה לגבש מודל כלכלי ותחרותי לפרישת סיבים אופטיים, כך נודע ל"גלובס". מדובר בצוות שיכלול את אגף התקציבים במשרד האוצר ואת רשות הגבלים עסקיים, ובראשו יעמוד סמנכ"ל כלכלה במשרד התקשורת עופר רז-דרור. עבודת הצוות תגובה במחקר שיתנהל על ידי קרן וקסלר תחת רז-דרור.

מוקד עבודת הצוות הבינ-משרדי יהיה למפות את האזורים בישראל שבהם תהיה הפרישה כדאית מבחינה כלכלית ותחרותית, האזורים שבהם הפרישה תהיה כלכלית אך לא תחרותית, והאזורים שבהם הפרישה לא תהיה כלכלית כלל.

אחת הבעיות המרכזיות בסוגיה נוגעת לפרישה באזורים בהם הבנייה נמוכה. פרטנר וסלקום פורשות סיבים רק בריכוזי בניינים גבוהים בערים, בהיעדר כדאיות כלכלית לפרישת סיבים באזורי בנייה נמוכה. הסיבה לכך היא שבבניינים רבי דירות יש סיכוי גבוה יותר לחבר יותר דירות בכל בניין, ובכך גם להחזיר את ההשקעה בהקמת התשתיות. בבניינים נמוכים עלות הפרישה גבוהה יותר, מכיוון שצריך לחבר יותר בניינים כדי להגיע למסה של לקוחות. פרישה בבתים צמודי קרקע היא בעיה כבדת משקל עוד יותר, שיידרשו לה פתרונות ביניים, מכיוון שעלות חיבור בית צמוד קרקע אל סיב אופטי מוערכת באלפי שקלים.

הבעיה מחריפה עוד יותר מכיוון שפרטנר וסלקום לא פורשות סיבים בפריפריה, אבל בזק מחויבת לעשות זאת. מדיניותה של הוט בנושא עדיין לא ידועה, אך בכל מקרה היא לא תחויב בפרישה אוניברסלית.

המשמעות היא שיכולה להיווצר תחרות מחירים באזורי הביקוש שפרטנר, סלקום והוט יפרשו בהם סיבים, תוך כדי יכולת להוריד מחיר לצרכנים, אבל בזק - בשל העובדה שהיא היחידה שמחויבת לפרוש סיבים בפריסה אוניברסלית - לא תוכל להוריד מחיר, וכך לא יהיה לה כדאי כלכלית לפרוש סיבים בפריפריה.

בהקשר הזה במשרד התקשורת מנסים לבחון מודלים שונים כדי להתגבר על הקושי לפרוש באזורים שאין בהם כדאיות כלכלית. אזור כזה הוא לאו דווקא פריפראלי ברמת הגאוגרפיה, אלא יכול להיות גם אזור במרכז הארץ, כמו סביון, שבו יש ריכוז של מאות בתי קרקע.

אחת הסוגיות הרגישות שהצוות יידרש להן היא מתי ובאיזה מצב צריכה המדינה להשתתף בפרויקט כזה ולעזור למפעילים לפרוש. במשרד התקשורת יודעים שמדובר בסוגיה רגישה במשרד האוצר שמסרב בעקשנות לשנות את דפוס המחשבה שלו בנושא סיוע לחברות התקשורת, ולכן נמנעים מלדרוש אותה אף שיש הסבורים שבדיוק כאן המקום של המדינה להתערב.

בחוק התקשורת קיימים מנגנונים שאמורים לפתור את הבעיה הזו על ידי הקמה של קרן אוניברסלית, שהמפעילים שאינם פורשים בפריפריה משלמים לה סכומים שהמשרד קובע. הכסף שנצבר בקרן אמור להגיע לחברה שתפרוש את הסיבים, שבמקרה זה תהיה ככל הנראה בזק בהיעדר חברה אחרת שיש לה חובת פרישה אוניברסלית וגם מסוגלות הנדסית לעשות זאת.