מתקשה להתנתק: אפי נוה בוחש בקלחת ההחלטה על מחליפו

היום ייבחר מחליפו הזמני של עו"ד אפי נוה לראשות לשכת עוה"ד • לדברי גורמים בלשכה, נוה התקשר למקורביו במועצה הארצית של הלשכה, כדי שיצביעו לעו"ד אבי חימי ולא לעו"ד אורי קינן, שנתפס כמי שעשה כמה פעולות נגד נוה לאחרונה • מקורבי נוה: טענות מופרכות, הוא לא מעורב בשום דרך

עו"ד אפי נוה / צילום: אמיר מאירי
עו"ד אפי נוה / צילום: אמיר מאירי

48 חברי "המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין" אמורים להגיע היום (ג') בשעות 9:00-16:00 לבית הפרקליט ברחוב דניאל פריש בתל-אביב, לשם בחירת מחליפו הזמני של עו"ד אפי נוה לראשות הלשכה. הדרמה שמתחוללת סביב הבחירות הללו מתנהלת הפעם מאחורי הקלעים, בחדרי-חדרים, ללא הד ציבורי משמעותי. זאת, בין היתר, משום שמדובר בבחירת מחליף זמני בלבד, שיכהן כראש הלשכה עד לעריכת הבחירות הכלליות בלשכת עורכי הדין ביוני השנה. אולם ההליך לא חף מלחצים, ויש לומר גם "תככים", כיאה לכל הליך בחירות ש"מכבד את עצמו".

תפקיד ראש לשכת עורכי הדין התפנה במפתיע לאחרונה על רקע החקירה הפלילית שנפתחה נגד עו"ד אפי נוה בפרשה המכונה "פרשת המין והמינויים". נוה חשוד בעבירות של טוהר המידות, ובין היתר בקידום שופטים בתמורה לשוחד מיני. בשלב זה לא ברור כיצד תסתיים החקירה, אולם היא כבר הובילה לסיום הפרק הפוליטי-ציבורי של נוה כראש הלשכה - ונוה התפטר עם פרוץ החקירה.

בנוסף, מתמודד נוה בימים אלה עם כתב אישום שהוגש נגדו בפרשת "ביקורת הגבולות", שבה הוא מואשם כי סייע לבת זוגו לעבור במעבר הגבול בלי להחתים את דרכונה.

מקדם את חימי

על-פי חוק לשכת עורכי הדין, אם ראש הלשכה התפטר, ועברו 3 שנים ממועד הבחירות הקודמות למוסדות הלשכה (שנערכו בחודש יוני 2015), על המועצה הארצית לבחור בבחירות חשאיות את חבר המועצה הארצית, שיעמוד זמנית בראש הלשכה - עד למועד הבחירות הכלליות; וכך ציבור חברי המועצה הזמנית של לשכת עורכי הדין יבחר ויקבל מחליף זמני לראש הלשכה, שיכהן מספר חודשים בודדים.

עם זאת, המילה "זמני" עלולה להיות מתעתעת בהקשר של בחירות לראשות לשכת עורכי הדין. מדובר בתפקיד עם הרבה כוח והרבה השפעה על כלל הציבור, ולא רק על ציבור עורכי הדין (כפי שהוכיח עו"ד נוה שהפך להיות דמות ציבורית מוכרת מאוד).

על הרקע הזה, המערכה הזמנית שתתקיים היום עשויה להשפיע דרמטית על הבחירות שיתקיימו ביוני. זאת, בין היתר, היות שהמועמד שיזכה יוכל לנצל את התקופה הקרובה לטובת יצירת מוניטין, כמי ששיקם את הלשכה לאחר הטלטלות האחרונות שעברה בעקבות החקירה הפלילית המתנהלת נגד עו"ד נוה והתפטרותו מתפקידו.

יצוין כי לא כל המועמדים שהודיעו על כוונתם להתמודד בבחירות ביוני, מתמודדים בבחירות היום. עד כה הודיעו 5 מועמדים כי בכוונתם להתמודד על תפקיד ראש לשכת עורכי הדין: עו"ד ציון אמיר, מבכירי הסנגורים בארץ; עו"ד אילן בומבך, לשעבר יו"ר ועד מחוז תל-אביב בלשכה ומבכירי הליטיגטורים; עו"ד אביחי ורדי, מהמובילים בתחום חדלות פירעון בישראל; עו"ד אורי קינן, ממלא-מקום ראש לשכת עורכי הדין, המכהן בתפקיד מאז שנוה התפטר בשל החקירה המתנהלת נגדו בפרשת המינויים לשפיטה; וכן עו"ד אבי חימי, הממונה על ועד מחוז מרכז של לשכת עורכי הדין שנמצא בהקמה.

בבחירות מתמודדים רק שניים מהחמישה - עו"ד קינן ועו"ד חימי. שניהם נחשבים לחברי הקואליציה של נוה ולמקורביו. אולם לדברי גורמים שונים בלשכה, עו"ד אפי נוה בחר לקדם דווקא את חימי.

חלק מחברי המועצה ששוחחו עם "גלובס" אומרים כי עו"ד נוה מעורב מאחורי הקלעים בבחירות ובין היתר התקשר להשפיע על מקורביו במועצה, כדי שיצביעו לעו"ד חימי ולא לעו"ד קינן, שלכאורה נתפס כמי שעשה כמה פעולות נגד נוה לאחרונה, במסגרת תפקידו (של קינן) בלשכת עורכי הדין. נזכיר כי קינן אמר לאחרונה בראיון ל"גלובס" כי הוא אינו נוטש את נוה, שעשה דברים רבים לטובת הלשכה. כך שלפחות קינן סבור עדיין שהוא מהמקורבים לנוה.

לשמר את השליטה

עוד טוענים גורמים שונים בלשכה כי אפי נוה עדיין מאוד דומיננטי מאחורי הקלעים בלשכה ומנסה להשפיע על התוצאה של הבחירות ולשמר את הקואליציה שהייתה לו ואת השליטה בלשכה, זאת גם נוכח כל האירועים הסובבים אותו בימים אלה.

עו"ד אפי נוה בחר שלא להגיב לידיעה, אולם גורמים המקורבים אליו טוענים כי מדובר בטענות מופרכות ובניסיון לפגוע בעו"ד חימי. לטענתם, נוה לא מעורב בשום דרך בבחירות.

נוה עצמו עדיין מכהן כחבר במועצה הארצית של לשכת עורכי הדין, ועל-פי הנטען מסביבתו הוא מתלבט אם להגיע או לא להגיע לממש את זכות ההצבעה שלו.

עו"ד קינן בחר שלא להגיב לידיעה.

עו"ד חימי מסר: "ההליך שיתקיים הוא בחירת ממלא-מקום זמני לראש הלשכה היוצא. הבחירה היא בחירה חשאית ודמוקרטית, והניסיון לצמצם את הקונצזוס הרחב לו אני זוכה בקרב חברי המועצה ועורכי הדין מכל המגזרים והמגדרים, לתמיכתו של אדם אחד, משפיע ככל שיהיה, הוא ניסיון אבסורדי בעיניי. לפני מספר שבועות נקראתי על-ידי חברי המועצה להתייצב בשעה מאתגרת זו לאחד את השורות, על סמך ניסיוני רב-השנים הן כממונה מחוז מרכז והן כעורך דין בעל ניסיון עתיר. בתקופה זו, בה הלשכה סופגת מתקפות רבות מחוץ ומבית כאחד על-ידי גורמים בעלי אינטרסים שונים, אמשיך לפעול למען חברי לשכת עורכי הדין ואוביל יחד עם חבריי את הלשכה למקום בו הייתה מאז ומתמיד - לשכה חזקה אשר פועלת למען כלל האזרחים".

 *** חזקת החפות: אפי נוה ובת זוגו הם בגדר נאשמים בפרשת "ביקורת הגבולות". הם לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות. באשר לפרשת "השוחד המיני" לכאורה - כל החשודים בפרשה, ובהם גם אפי נוה, הם בגדר חשודים בלבד במעשים האמורים. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי. החשודים לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.