הקמפיין החדש של הבורסה קורא לציבור "לא לפחד מהשקעות", אבל לדאגה יש סיבות טובות

הבורסה השיקה קמפיין בכיכובה של הקומיקאית עדי אשכנזי, שמנסה להסיר את החששות מפני השקעה בניירות ערך • ואולם כשבוחנים את השנים האחרונות בבורסת ת"א, בעוד מניותיהן של כמה מ"אבני-היסוד" בבורסה משייטות בתחתית, ולאחר שהלקח מ"תספורות" הענק לא נלמד, נראה כי לציבור יש סיבות טובות לחשוש • כל עוד המס על רווחי הון לא יירד - הקמפיין מיותר • פרשנות

עדי אשכנזי בקמפיין של בורסת ת"א
עדי אשכנזי בקמפיין של בורסת ת"א

הבורסה לניירות ערך בתל-אביב השיקה היום (ב') קמפיין פרסומי בכיכובה של הקומיקאית עדי אשכנזי, שקורא לציבור "לא לפחד מהשקעות", ושמטרתו "להסיר את מחסום הפחד של הציבור מהשקעה ישירה בבורסה".

"בפעם הראשונה הבורסה מתמודדת עם הפחד של הציבור הרחב מהשקעה בשל מחסום הפחד שמשתק את הציבור ומרחיקו מהבורסה", נכתב בהודעה שמגובה במחקר פרי הבורסה, שלפיו "חששות, תחושת אי-ודאות וחוסר הבנה הם החסמים המובילים לכניסת הציבור הרחב להשקעה בבורסה". 

בקמפיין נשאל: "האם השקעה לטווח ארוך במדדים המובילים הנסחרים בבורסה בתל-אביב משתלמת?", וגם מתקבלת תשובה חד-משמעית: "כן!" והבורסה מתהדרת בעליות שרשמו המדדים בטווחים של 25 שנה. ואולם אם נסתכל על השנים האחרונות בבורסה בתל-אביב, נראה כי תחושת הפחד של הציבור מבוססת היטב.

מלבד הפארסה של חברות הנדל"ן האמריקאיות, שיכולות להתברג בראש רשימת החברות שגרמו לכספי המשקיעים להתאייד במהירות הגבוהה ביותר, נזכיר כמה מאבני-היסוד בבורסה, שרשמו נפילה של עשרות אחוזים - החברות המובילות במשק, שמניותיהן נכללו בכל תיק השקעות ככלל ברזל, וכיום מממשות את חלום הבלהות של מנהלי ההשקעות. 

כך למשל, מניית בזק  שאיבדה 55% מערכה בשלוש השנים האחרונות, במהלך ירידות מתמשך שהתחיל עם פיצוץ פרשת שאול אלוביץ. אלוביץ, שרכש עם הון מינימלי את השליטה באחת מהחברות הענק הטובות במשק מידי קבוצת אייפקס-סבן-ארקין תמורת 6.5 מיליארד שקל, מככב בפרשת תיק 4000 בחשד למתן סיקור אוהד לראש הממשלה, בנימין נתניהו, באתר וואלה! תמורת קידום האינטרסים של בזק במשרד התקשורת. עוד קודם לכן, פרקליטות המדינה הגישה המלצות לכתב אישום בחשד למניפולציה חשבונאית בדוחותיה של חברת yes. נפילתו של אלוביץ גררה אחריה את נפילת בזק, שבימים אלה גם צפויה לפטר 800 עובדים מהקבוצה כחלק ממהלך ארגוני מקיף, לא לפני שהמשקיעים איבדו אמון בהנהלה לאחר מחיקת ערך אגרסיבית שעדיין לא הגיעה לסיום.

קבוצה נוספת שמהווה סיבה לפחד של המשקיעים מהבורסה היא אי.די.בי , קבוצת ההחזקות הגדולה בישראל שקרסה. מינוף גבוה וניהול כושל הביאו את הקבוצה לסחרור, שהתחיל עם נפילת ההשקעה בבנק השווייצי קרדיט סוויס, המשיך עם אי-תשלום חובותיה למחזיקי האג"ח, והגיע לשיא בפרשת הרצת המניות של היו"ר נוחי דנדנר. דנקנר לא רק איבד את השליטה בקונצרן הגדול בישראל, אלא נותר עם חובות כבדים. עוד לפני הרשעתו בהרצת מניות, מחקו הבנקים לדנקנר חובות של 400 מיליון שקל. 

ירידה של כ-40% במספר המשקיעים בעשור האחרון 

סיבה נוספת שמביאה את הציבור לחשוש מהשקעה בשוק המקומי היא אפריקה ישראל , למשל, שהגיעה בשיאה לשווי חברה של 28 מיליארד דולר במאי 2007, ונפלה עד לשווי של 30 מיליון שקל, לאחר שרשמה שני הסדרי חוב שנגררים עד היום בבתי המשפט. נזכיר גם את דלק נדל"ן של יצחק תשובה, שרשמה מחיקת ערך עם הסדר חוב ענק של יותר ממיליארד שקל; אלביט הדמיה  של מוטי זיסר, שנכנסה לסחרור בשל מינוף גבוה וניהול מסוכן; וגם החברות של אילן בן דב ואליעזר פישמן, שמחקו מיליונים לציבור מאותן סיבות של מינוף גבוה וניהול כושל בגדר ההימור.

והרשימה לא נגמרת כאן. בשבוע שעבר קיבלנו תזכורת נוספת לנפילת טבע , או "מניית העם" לשעבר, שביצעה רכישה כושלת של החטיבה הגנרית של אקטביס, דווקא לקראת שקיעתו של התחום הגנרי בארה"ב. קאר שולץ, מנכ"ל החברה, שמתמודדת כיום עם חובות של מיליארדים בשל הרכישה הכושלת ומחיקה של יותר מ-70% מערכה מאז 2015, צופה כי נקודת השפל של החברה תגיע השנה, כך שלאחריה ניתן רק לעלות - בדיוק כמו מצב הבורסה המקומית.

בבורסה מציינים כי בעשור האחרון נרשמה ירידה דרמטית של קרוב ל-40% במספר המשקיעים באופן ישיר בשוק המניות - מרבע מיליון משקי בית שהשקיעו באופן ישיר בבורסה ב-2010, לכ-150 אלף בלבד ב-2018. נוסף על כך, מנתונים שאספה הבורסה, נמצא כי רק כ-6% מהציבור מושקע באופן ישיר בבורסה. מצב הבורסה מורגש היטב במחזורי המסחר הנמוכים, ואת המחזורים הגבוהים בבורסה תופסות כיום מניותיהן של חברות הקנאביס - חברות שעדיין לא דיווחו על הכנסות מהתחום, ושאת שוויין עדיין קשה לקבוע. 

בבורסה מכוונים כעת לכספי הציבור, שמחזיק כטריליון שקלים בחשבונות עו"ש ופיקדונות בבנק, שאינם מניבים תשואה - וכמובן עוד כספים רבים המושקעים באפיקי השקעה שונים, ובראשם נדל"ן. אך נראה כי תהיה זו משימה קשה להחזיר את הציבור. כל עוד המס על רווחי הון גבוה יותר מהמס על הנדל"ן אין תמריץ למשקיעים להסיט כספים.

מילא, אם הבחירות לממשלה הקרובות היו מבוססות על אידאולוגיה היה אפשר לנסות דבר על הורדת המס על הבורסה, אך נראה כי זה לא המצב והנושא כלל לא עולה לדיון כך שהדרך נראית ארוכה מתמיד. בשורה התחתונה, הפוליטיקאי שיחתום על הורדת המס על הבורסה לא נראה באופק, מהחשש כי המהלך יתבטא כצעד שנוטה לאוכלוסייה העשירה וכנגד אלו חסרי האמצעים, כך שנראה כי הקמפיין של הבורסה נחמד ולא יותר.