פורשת? ח"כ ציפי לבני תמסור היום הודעה לתקשורת ב-13:30

עפ"י הערכות, לבני צפויה להודיע על פרישה לאחר שלא השיגה חיבורים חדשים

ח"כ ציפי לבני / צילום: איל יצהר
ח"כ ציפי לבני / צילום: איל יצהר

ח"כ ציפי לבני תמסור היום (ב') הודעה לתקשורת בשעה 13:30 בתל-אביב. ההערכה היא שח"כ לבני, שעד לאחרונה הייתה יו"ר האופוזיציה, תודיע על פרישה.

בשבוע האחרון הקמפיין שלה נפסק כמעט לגמרי (למעט וידאו אחד). לבני שהתה במהלך סוף השבוע במינכן בכנס הביטחון וקיימה פגישות עם שר החוץ של עומאן יוסוף בן עלוואי ועם מנהיגת מפלגת השלטון הגרמנית ומי שעשויה להחליף את אנגלה מרקל כקנצלרית הבאה, אנגרט קרמפ-קרנבאואר.

המפגשים הללו, שהתקיימו רק לפני יומיים, מדגישים את הפער הגדול שבין יכולותיה המדיניות של לבני, ומספר הרב של האישים המכבדים אותה וממשיכים להיפגש איתה מחוץ למדינה לבין חוסר ההצלחה שלה לממש את התוכניות שלה למנדטים.

בשבוע האחרון, נדמה היה שהיא נמצאת לקראת קבלת החלטה לעצור את המהלך הפוליטי במסגרת מפלגת התנועה, לאור כך שלא השיגה חיבורים חדשים.

ההחלטה של לבני מגיעה בין השאר מתוך מסקנה שהתמודדות שלה תגזול קולות משמעותיים עבור מפלגות השמאל מרכז. כך למשל, במפלגת מרצ אמרו ל"גלובס" לפני מספר ימים, שבסקרים הפנימיים שלהם מופיעים נתונים המראים שעם פרישה של התנועה מהתמודדות, המספרים של מרצ עולים במעט. לא מדובר בעלייה במנדט שלם, אך במספר קולות העשוי להשפיע על כ-75% מנדט.

במערכת הפוליטית החלו לזרום תגובות לפרישתה הצפויה של לבני מן המערכה. במפלגת העבודה פרסמו מספר ח"כיות הודעות. יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ', שיחסיה עם לבני היו קרירים יחסית לאורך השנים אמרה: "לבני עשתה צעד אמיץ והגון והפוליטיקה הישראלית מאבדת אדם ראוי ומשמעותי. אף שהיו לי חילוקי דעות אידיאולוגיים עמה בתחום הכלכלי, ולמרות נסיבות פרוק המחנ"צ, ראיתי בה שותפה חשובה בחתירה לשלום ובשמירה על הדמוקרטיה. אני בטוחה שלבני תוסיף לשרת את המדינה גם מחוץ לכנסת ומאחלת לה הצלחה".

ח"כ סתיו שפיר אמרה: "אני מאד מקווה שלבני לא תפרוש מהפוליטיקה. כל מי ששייך למחנה הדמוקרטי צריך לקוות כמוני, וכך גם כל מי שמבין שהאינטרס העליון של הימין המשיחי זה לחסל נשים אמיצות כמוה, ששוב ושוב מפוצצת את הבלון השקרי שהם ניפחו. מי שנאבקים על ישראל יהודית ודמוקרטית שייכים למחנה אחד, רק כשנפעל כך - ננצח".

חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין מסרה בעקבות הודעתה של יו"ר התנועה ח״כ ציפי לבני כי "החלטתה של ציפי לבני לפרוש מהחיים הפוליטיים היא החלטה אמיצה של אחת הפוליטיקאיות המשפיעות והחשובות בישראל. הזירה הפוליטית תחסר את נסיונה, אומץ ליבה ודבקותה בעקרונות על פני כסאות. אין מנהיגות ללא אגו בכלל, אבל לבני היא מהבודדים שהייתה נכונה לויתורים אישיים לטובת המחנה והמכנה המשותף הרחב יותר. אהבו לדוש בחסרונותיה וכמו כל אדם, ודאי פוליטיקאים, היא לא הייתה חסרה אותם או חפה מטעויות, אבל היא נשפטה ביתר חומרה בשל היותה אישה ובשל התעקשותה לומר תמיד את אשר חשבה, כך סביב סוגיית החיבורים הקריטית במחנה השמאל-מרכז. ברמה האישית למדתי ממנה רבות ואני מקווה מאוד שהיא תישא בעתיד בתפקיד ציבורי הראוי למידותיה. ישראל עדיין זקוקה ליכולותיה".

גם בליכוד הגיבו בחשש מן הפרישה של לבני, אשר למעשה תעצור את הפיצולים הרבים של הקולות בשמאל. "בשעה שציפי לבני פורשת מהפוליטיקה כדי לא לבזבז קולות ולפגוע בגוש השמאל, וגנץ פועל לאיחוד עם אורלי לוי כדי לא להפסיד אף קול בשמאל - 'הבית היהודי' ו'האיחוד הלאומי' חייבים לגלות אחריות ולפעול ללא דיחוי לאחד את כל הכוחות מימין, אחרת גוש השמאל ינצח, גנץ יקים ממשלת שמאל וזו תהיה בכייה לדורות" הם אמרו.

כזכור, לפני כחודשיים, הודיע יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי כי הוא מבטל את השותפות של המחנה הציוני, ההסכם בין מפלגת העבודה לתנועה של לבני, הסכם אשר השיא לשתי המפלגות 24 מנדטים בכנסת ה-20. הודעתו של גבאי נעשתה תוך שידור חי ומבלי ליידע את לבני, כאשר היא יושבת לצידו של גבאי ומקבלת את ההודעה בתדהמה. המהלך הפוליטי הזה היה פוגעני ביותר מבחינת לבני ובשבועות שחלפו במהלך ינואר, ניכר היה שגם מפלגת העבודה עומדת לשלם על כך מחיר יקר בקלפיות.

לבני שירתה כשרת המשפטים בין 2013 ל-2015 ובזמן ממשלתו של אולמרט בין 2006 ל-2009 הייתה שרת החוץ. עזיבתה את הזירה הפוליטית היא דרמטית כיוון שהיתה מבין הדמויות הפוליטיות המשפיעות ביותר בעשרים השנים האחרונות.