אפקט אמזון: הלם בקהילת הנדל"ן בניו-יורק סיטי

מאז 12 בנובמבר, כשנודע שאמזון בחרה להקים בלונג איילנד סיטי את המטה החדש שלה, 31 נכסים מסחריים נמכרו בעיירה הזו • כעת רבים עשויים להיפגע מגניזת התוכנית

אמזון/ צילום: Shutterstock :
אמזון/ צילום: Shutterstock :

הודעת אמזון על גניזת התוכניות לבניית מטה חדש בניו-יורק סיטי היממה את קהילת הנדל"ן, הקבלנים ומשרדי השכרת הנכסים שנהרו ללונג איילנד סיטי שלידה עמד לקום הקמפוס השני של החברה בארה"ב.

רק לפני שלושה חודשים, האפשרות שענקית הקמעונאות המקוונת תמקם את המטה השני שלה (אחרי סיאטל) בניו-יורק סיטי ותיצור 25,000 מקומות עבודה חדשים, הציתה קדחת נדל"ן שקווינס מעולם לא עברה.

תצוגות דירות לדוגמה בבתים משותפים בלונג איילנד נערכו חדשות לבקרים. סוכנים אמרו שלקוחות פרסמו הצעות קנייה במסרונים של טלפונים ניידים לדירות שהם אפילו לא טרחו לראות. קבלנים עם שטחי משרדים בלונג איילנד נערכו כדי למשוך את אלפי העובדים שהיו צפויים באזורים שלהם, ותושבים מקומיים חגגו את ההבטחה של מסעדות, בוטיקים וחנויות חדשות אחרות שעמדו להציף את הסביבה.

כעת, האופוריה מתנדפת. לחברת השקעות הנדל"ן סאבנה הייתה התחייבות מאמזון לחכור את רוב מגדל המשרדים בשטח 1.4 מיליון רגל רבועה בלוג איילנד סיטי. כעת, כאשר הדייר הנוכחי, סיטיגרופ, עומד לעזוב ב-2020, סאבנה תקועה עם שטח משרדי זה ללא דורש בינתיים.

הנסיגה של אמזון עלולה לפגוע גם בקבלנים שקנו קרקעות לפיתוח באזור, או הגישו תוכניות בנייה בחודשים האחרונים, בתקווה ש-25,000 עובדי אמזון החדשים יעלו את דמי השכירות ואת ערכי הנכסים בסביבה.

מאז 12 בנובמבר, כשנודע שאמזון בחרה בלונג איילנד סיטי, 31 נכסים מסחריים נמכרו בעיירה הזו, בסך כולל של 553 מיליון דולר, לפי חברת הנתונים Reonomy, אם כי ייתכן שכמה חוזים נחתמו לפני ההודעה.

חיפושי נכסים באזור העיירה באתר החברה, שבו משמשים בעיקר אנשי מקצוע בנדל"ן, עלו ב-35.5% בהשוואה שנתית, מסרה Reonomy.

גם שוק הדיור בקווינס רכב על אפקט אמזון מאז נובמבר. 135 חוזים נחתמו בלונג איילנד סיטי, מול 48 חוזים בתקופה המקבילה ב-2017, עלייה של 181%, אמר פטריק סמית, מתווך מהעיירה מסוכנות Stribling & Associates.