עסקה מלאכותית? "חמותי אינה קרובת משפחה שלי"

חם או חמות אינם נחשבים קרובי משפחה לצורך העברת דירה כמתנה, אבל חתן דווקא כן

משפחה / צילום: shutterstock
משפחה / צילום: shutterstock

תקנה 20 לתקנות מס רכישה מעניקה הקלה במס רכישה במכירת זכות במקרקעין ללא תמורה מיחיד לקרובו.

השאלה האם "חם" (אביה של בת הזוג) הוא "קרוב" לעניין מס רכישה, נדונה לאחרונה בפסק דין יעקובוביץ' על-ידי ועדת הערר בבית המשפט המחוזי בבאר-שבע.

נסיבות המקרה עסקו בבני זוג שבבעלותם דירה בבאר-שבע ואשר רכשו דירה נוספת בתל-אביב. על-מנת לזכות במדרגות מס רכישה של דירה יחידה, העבירו בני הזוג את זכויותיהם בדירה בבאר-שבע לאביה של בת הזוג ודיווחו על העברה זו כהעברה ללא תמורה מיחיד לקרובו לפי תקנה 20 לעיל.

רשות המסים קבעה כי הורי בת הזוג אינם קרובים אל החתן, וסיווגה את העסקה כעסקה דו-שלבית: בשלב הראשון העברת מחצית הדירה מבן הזוג לבת זוגו (בחיוב 1/3 מס רכישה); ובשלב השני העברת מלוא הזכויות בדירה מבת הזוג לאביה (בחיוב 1/3 מס רכישה).

ועדת הערר בבאר-שבע אישרה את עמדת רשות המסים וקבעה כי הגדרת "קרוב" לעניין תקנה 20 אינה כוללת הורה של בן זוג. נציין כי ההפך, היינו "חתן", נחשב כקרוב לחמו.

לפסק דין זה יש חשיבות רבה, שכן רשות המסים ואף ועדת הערר לא העלו טענה כי העברת הזכויות ללא תמורה כדי לזכות בהקלה במס רכישה היא עסקה מלאכותית - ולכן יש פתח לתכנון מס בעניין.

זאת ועוד, אף לא הועלתה טענה כי העברת מחצית הדירה מבן הזוג לבת הזוג ובהמשך מבת הזוג לאביה היא מלאכותית, נהפוך הוא - רשות המסים היא זו שסיווגה את העסקה כדו-שלבית.

חשוב לציין כי יוזמת רשות המסים לסווג את העסקה כדו-שלבית, על אף שלא כך הוגש הדיווח, כמו גם העמדה לפיה מתנה לקרוב (כדי להיכלל בהגדרת "דירה יחידה") היא תכנון לגיטימי, הן עמדות מבורכות ורצוי לאמצן כנוהל מחייב את כל משרדי מיסוי מקרקעין בארץ.