תקועים משנת 2011: פרויקט תמ"א 38 באשדוד ללא צפי לסיום

החצר מלאה גרוטאות, המעברים זמניים: 64 דירות אמורות היו לקבל תוספת של 40 דירות וחיזוק מפני רעידת אדמה, אבל הפרויקט ברחוב הפלמ"ח 3 נתקע

הפלמ"ח 3 אשדוד / צילום: ג'וזף
הפלמ"ח 3 אשדוד / צילום: ג'וזף

סיפור בעלי הדירות:

מדובר בבניין רכבת בן 4 קומות, עם 8 כניסות, 8 דירות בכל כניסה, סה"כ 64 דירות. "הפרויקט הוא אחד מהפרויקטים הראשונים של תמ"א 38 שאושרו בעיר אשדוד", מספר דייר בבניין, "לפני קצת יותר מ-10 שנים חתמנו עם חברה יזמית בשם א.י פרידמן חברה ליזמות והשקעות בע"מ, על הסכם תמ"א 38. בהסכם נקבע בין השאר כי לצורך ביצוע הפרויקט על הדיירים לשלם ליזם 40 אלף שקל כל אחד.

"החברה היזמית התחילה ב-2011 את העבודות וסיימה את שלב השלד. בשלב זה נתקלה החברה בקשיים תזרימים וביקשה מרוכשי הדירות החדשות להעביר את הכספים עבורן. מנגד ביקשו הרוכשים להעביר את הכסף לפי קצב התקדמות הבנייה כקבוע בחוק המכר.

בניין באשדוד תקוע בתמ"א 38 כבר 8 שנים. צפו

"מה שקרה בפועל זה שהחברה היזמית לא התקדמה בבנייה, משום שלא קיבלה כסף ולכן הפרויקט נעצר. באמצעות עו"ד הצלחנו להוציא את הפרויקט מידי אותה חברה וחתמנו בחודש ינואר 2017 על הסכם לביצוע עבודות בנייה עם הקבלן ע.י. כח יזמות בע"מ. אולם, גם הקבלן החדש מסיבות כאלה ואחרות לא הצליח לסיים את הפרויקט".

סכסוכים בין הצדדים:

סיפור הפרויקט הוא בהחלט חריג בנוף, ונובע ככל הנראה ובין השאר, מראשוניותו של הפרויקט - בין פרויקטי תמ"א 38 הראשונים שאושרו באשדוד - ומכך שכבר שאושר כנראה הייתה לו היתכנות כלכלית גבולית, מה שהוביל לעצירת הפרויקט לגמרי.

בשיחה עם "גלובס" מסרו גורמים בחברה היזמית כי "יש בבניינים הרבה אנשים שסובלים שלא באשמתם". לדבריהם, "חלק מהדיירים העבירו את התשלום או את חלקו ליזם הקודם ונכון להיום עדיין לא הושלם הפרויקט. דיירי הבניין סובלים בגלל שהיזם המקורי ורוכשי הדירות החדשות הפרו את ההסכם. אולם הם מזכירים כי התשלום שנדרש מהדיירים המקוריים לשלם הוא סמלי.

"אנחנו התחייבנו להשלים כמה שלבים בפרויקט. עשינו טיח, עשינו איטום, שתי כניסות בבניין כמעט השלמנו. השקענו הרבה מאוד כסף, וכל הזכויות שלנו פתאום באוויר. אנחנו מופסדים שם בהרבה מאוד כסף. כל נושא הגבייה היה פשוט בלתי נסבל, אנשים פשוט לא משלמים ויש כאלה שאיבדו אמון בפרויקט".

ל"גלובס" נודע כי בימים אלה נעשה ניסיון מצד ועד הבית להחתים את הדיירים על ייפוי-כוח שיאפשר לבקש מבית המשפט למנות כונס נכסים בהסכמה שיביא להשלמת הפרויקט. כמו כן, בישיבה שהתקיימה לאחרונה במשרדי העירייה, הביעו גורמים בעירייה ובהם מהנדס העיר את התחייבותם להביא לסיום הפרויקט.

התמורה ליזם:

היזם הוסיף 2.5 קומות לבניין וצפויות היו להתווסף לו 40 דירות חדשות, בעיקר דירות 4 חדרים ומעט פנטהאוזים. בתחילת הפרויקט דובר כי היזם יקבל בנוסף לדירות התמ"א גם מגרש ריק הצמוד לבניין הרכבת, ובו תוקם כניסה נוספת לבניין שתקנה ליזם יחידות דיור נוספות או אפשרות למכור את המגרש ליזם אחר.

התמורה לבעלי הדירות:

תוספת של ממ"ד, מרפסת, מעלית וחלק מהדיירים החדשים יקבלו גם חניה.

לו"ז:

היתר בנייה ניתן, אך תוקפו פג בחודש שעבר. אין צפי לסיום.