טראמפ: נשחרר לוחמי דאעש אם האירופים לא יעמידו אותם לדין

נשיא ארה"ב: "הח'ליפות על סף קריסה; החלופה הלא טובה היא שאנו ניאלץ לשחררם" • מאיים: "ארה"ב אינה לראות כיצד לוחמי דאעש אלה יסתננו לאירופה, ולשם הם מצופים להגיע" • קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל: טראמפ מחזק את רוסיה ואיראן בתוכניתו לנסיגה חפוזה מסוריה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

בציוץ יוצא דופן, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מאיים על בעלות בריתה של ארה"ב באירופה, כי ממשלו ישחרר מאות לוחמי דאעש שנשבו בסוריה אם האירופים לא יחזירו לוחמים אלה למדינותיהם ויעמידו אותם שם לדין.

האיום צפוי להחריף עוד יותר את הקרע בין ארה"ב למדינות נאט"ו, על רקע ביקורת חריפה מאוד שהטיחה אתמול (שבת) קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, בממשל טראמפ. היא האשימה אותו, בין היתר, בחיזוקן של רוסיה ואיראן בגין תוכניתו לנסיגה חפוזה מסוריה.

"ארה"ב מבקשת מבריטניה, צרפת ובעלות ברית אחרות באירופה ליטול לחזקתן יותר מ-800 לוחמי דאעש שלכדנו בסוריה ולהעמיד אותם לדין", צייץ טראמפ. "הח'ליפות נמצא על סף קריסה. החלופה הלא טובה (להחזרת לוחמי דאעש לאירופה) היא, שאנו ניאלץ לשחרר אותם".

ובאיום לגמרי לא מרומז מה צפוי למדינות אירופה אם הן יסרבו להעביר לחזקתן את הטרוריסטים, כתב טראמפ: "ארה"ב אינה רוצה לראות כיצד לוחמי דאעש אלה יסתננו לאירופה והרי לשם הם מצופים להגיע".

הוא הוסיף: "אנו עושים כל-כך הרבה, ומוציאים כסף כה רב, והגיע הזמן שאחרים יצטרפו למאמצים וימלאו את התפקיד שיש להם יכולת כה רבה לבצעו. או נסוגים אחרי ניצחון של 100% על הח'ליפות!"

מדובר בכ-800 טרוריסטים שמוחזקים בשבי הכורדים, בשטח הנתון בשליטתם בצפון סוריה. על פי משרד ההגנה האמריקאי, הם הגיעו לסוריה מ-40 מדינות ברחבי תבל, אך רבים מהם באו ממדינות באירופה. הכורדים מתקשים לשאת במטלת כליאתם של לוחמים רבים כל-כך. יתר על כן, לא ברור מה יקרה אם טורקיה תתקוף, כצפוי, את הכורדים אחרי הנסיגה האמריקאית.

על רקע זה דורש טראמפ ממדינות אירופה להחזיר לשטחן את אזרחיהן שנשבו בידי הכורדים. הבעיה היא, שהאירופים אינם להוטים לעשות זאת, על פי פרסומים מערביים. החשש העיקרי של מדינות אלה הוא, שהתביעות המשפטיות נגד הטרוריסטים צפויות להיתקל במכשולים בבתי המשפט שלהן בגלל הקושי להשיג ראיות קבילות על מעורבות החשודים בלוחמה של דאעש.

שר הפנים של בריטניה, סאג'יד ג'אוויד, אמר ל"טיימס" של לונדון, שהוא "לא יהסס למנוע שובם של בריטים, שתמכו בארגוני טרור בחו"ל".

במקרה או שלא במקרה, בחר טראמפ לתת פומבי לאיום נגד האירופים בדיוק ביום שבון כונסה הוועידה לביטחון אירופה, שנערכת כל שנה במינכן. על פי דיווח ב"וושינגטון פוסט" אופיינה הוועידה במתקפה חזיתית מלאה נגד מדיניות החוץ של ממשל טראמפ.

במרכז הוועידה עמד נאומה של הקנצלרית מרקל. היא מתחה ביקורת לא רק כוונת טראמפ לסגת מסוריה, מהלך שיחזק לדבריה את רוסיה ואיראן, אלא גם על העובדה ש"הסדר הגלובלי בהנהגת ארה"ב קרס והתנפץ לרסיסים קטנים". היא הביעה תדהמה מהעובדה, שממשל טראמפ מגדיר מפעל ב.מ.וו בקרוליינה הדרומית כאיום של הביטחון הלאומי של ארה"ב.

איאן ברמר, מייסד אירואסיה גרופ, חברת יעוץ לסיכונים פוליטיים גלובליים, אמר ל"פוסט", כי בניגוד לכנס הקודם של ועידת מינכן, יש עתה "נכונות רבה יותר להפגין כעס על משטר טראמפ בגלל העובדה שהיחסים בין ארה"ב למערב אירופה נופצו".

"ממשל טראמפ לא מבין שיחסים אינם בנויים רק על כמה כסף אנשים משלמים, אלא על יחסים, אמון, כיצד מתנהלת ההידברות, ערכים משותפים. לכל אלה יש חשיבות".

נאום של מייק פנס, סגן נשיא ארה"ב, שבו הוא הכריז כי "דונלד טראמפ הוא מנהיג העולם החופשי" לא תרם לשיפור האווירה. (סוף)