הקפאת מחיר הגז ממאגר "תמר": תעריף החשמל עשוי לרדת בעד 1.5%

לפי תיקון הסכם הגז מ-2012 עם חברת החשמל, יוקפא מחיר הגז שהחברה רוכשת ממאגר "תמר" למשך קצת יותר משנתיים • זאת, ללא קשר למועד העדכון הראשון במחיר הגז, שנקבע ליולי 2021, ובמסגרתו ניתן יהיה להפחית את המחיר המקורי בהסכם בעד 25%

אסדת הגז תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת הגז תמר / צילום: בן יוסטר

תעריף בחשמל עשוי להיות מופחת בכ-1% עד 1.5% כתוצאה מהקפאת ההתייקרות הצפויה במחיר הגז הטבעי ממאגר "תמר". לפי ההסכם יוקפא מחיר הגז שחברת החשמל רוכשת מ"תמר" מכוח ההסכם מ-2012 למשך קצת יותר משנתיים (עד יולי 2021). ההנחה היא שההסכם ייחתם בסביבות חודש מארס לאחר שיתקבלו אישורי הרגולטורים רשות החשמל ורשות החברות הממשלתיות להסכם.

שותפות דלק קידוחים, ישראמקו ואלון חיפושי גז דיווחו הבוקר לבורסה על גיבוש הסכמות בדבר תיקון הסכם הגז מ-2012 עם חברת החשמל.

טיוטת הסכם אושרה ביום חמישי האחרון על-ידי דירקטוריון חברת החשמל ועל-ידי השותפויות ב"תמר". חברת החשמל פנתה בימים האחרונים לרשות החשמל ולרשות החברות הממשלתיות לקבל את אישורן להתקשרות למרות שההערכה הפנימית בחברת החשמל היא כי קבלת האישורים לא צפויה לעורר קשיים מאחר וההסכם מיטיב עם חברת החשמל.

המו"מ עם חברת חשמל מתנהל למעלה משנה במטרה למצוא הסדר שיהיה נוח לשני הצדדים, וזאת ללא קשר למועד העדכון הראשון במחיר הגז שנקבע ליולי 2021, ובמסגרתו ניתן יהיה להפחית את המחיר המקורי בהסכם בעד 25%. המשא ומתן בין הצדדים העלה הילוך בחודש האחרון ועבר למו"מ ישיר בין מנכ"ל חברת חשמל עופר בלוך והיועצת המשפטית של החברה עו"ד יעל נבו לבין מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו, שייצג את השותפים ב"תמר".

בעקבות ההסכם שצפוי להיחתם בין חברת החשמל לשותפים במאגר "תמר" צפוי מחיר הגז שתרכוש חברת החשמל השנה להישאר 6.1 דולר ליחידת חום, כשתעריף החשמל נבנה על-סמך תחזית למחיר של 6.3 דולר. החיסכון בעלויות לחברת החשמל כתוצאה מהקפאת המחיר צפוי לעמוד על 350 מיליון שקל בשנים 2019-2020.

בתמורה תיתן חברת החשמל התחייבות להפחית את הקיבולת המובטחת לה בצינור מ"תמר" ל-5 BCM במקום 6.75 BCM לפי ההסכם הנוכחי. הפחתה הקיבולת המשוריינת לחברת החשמל תאפשר ל"תמר" להקשיח את החוזים שחתמה עם לקוחות אחרים במשק שרכשו עד היום כמויות גז על בסיס מזדמן, כמו דוראד, בזן ותחנת הכוח OPC וזאת עד לתחילת ההזרמה מ"כריש" ו"תנין". במקביל תוכל תמר להפנות 1.75 מיליארד BCM לטובת הסכם הגז עם חברת דולפינוס המצרית.

להסכם יש גם משמעות משפטית מעניינת מבחינת התביעה הייצוגית המתנהלת נגד השותפויות ב"תמר" בבית המשפט המחוזי בתל-אביב. משמעות ההסכם כפולה: ראשית כיון שהוא מהווה מעין אשרור להסכמה המקורית של חברת החשמל מ-2012, שניתנה, לטענת העותרים, תחת לחץ מונופוליסטי של תמר, ושנית, מכיון שהוא משקף כי מחיר הגז בהסכם מבטא גם מחיר לתשתית ולא רק לדלק. מחיר הגז ה"נקי" כלומר המחיר בניכוי הרכיב ששילמה חברת החשמל עבור הקיבולת המובטחת לה בצינור, משתווה למחירים שהשיגו מ"תמר" יצרני החשמל הפרטיים במסגרת החוזים שנחתמו בעקבות הסכם חברת החשמל.