הסיפור המוזר על טיסת אל על מאנטבה לתל-אביב - בשבת

אזרח שהבחין במטוס עם לוגו החברה על מסכי אפליקציה תהה איך זה שמטוס אל על טס בשבת, ואיך זה שהטיסה מתבצעת ללא ציון נקודת המוצא המפורשת • אל על בתגובה: "הטיסה בוצעה ע"י סאן דור"

אז אל על טסה בשבת או לא? תלוי באילו נסיבות. אתמול (שבת) המריא מטוס של אל על מאנטבה לתל-אביב. המטוס היה חכור כטיסת סאן דור, שהיא כידוע חברה-בת של אל על (שאף לא מדווחת באופן נפרד בדוחות רשות שדות התעופה).

אזרח שהבחין במטוס עם לוגו החברה - דגל ישראל ומגן הדוד שאל על מתגאה בו - משייט מעל שמי ראשון-לציון, עורר שיח באתר rotter.net, מגובה בצילום מסך של אפליקציית flightradar המאפשרת לעקוב אחר מטוסים, לרבות היעד, סוג המטוס ומספר הטיסה.

השיחה שעורר אותו תושב, ש"משהו לא הסתדר לו" עם המראה שבו נתקל בשמיים, זלגה לשני כיוונים: ראשית, העובדה שמטוס אל על נצפה כשהוא טס בשבת; ושנית, לאור העובדה שבאפליקציה לא צוין מסלול הטיסה, כלומר מאיפה המריא המטוס שצפוי לנחות בתל-אביב.

הרבה סימני שאלה עורר השיח הזה, כולל ספקולציות על מסלול הטיסה בכיוון אפריקה מבלי לפרט את היעד במפורש. לתוהים נענה שמדובר בטיסה שעשתה את המסלול אנטבה-תל-אביב.

צילום מסך של הטיסה מאנטבה לתל אביב
 צילום מסך של הטיסה מאנטבה לתל אביב

מוקדם יותר, בשבוע שעבר, הוציאה דוברות אל על הודעה לעיתונות שזעקה ל"היסטוריה ישראלית באוגנדה!!! לראשונה מאז מבצע אנטבה נחת מטוס אל על בטיסה מסחרית בשדה התעופה בו התקיים מבצע אנטבה", כך בישרה ההודעה.

באותיות היותר קטנות צוין כי מדובר בטיסה מיוחדת שביצעה חברת סאן דור מקבוצת אל על. דובר על טיסה חכורה עבור חברת ספיריט לטובת לקוח שלה, משרד עורכי דין מרמת-גן שהוציא את העובדים שלו ואת בני ובנות זוגם לחופשה באוגנדה. לא מדובר בטיסה מסחרית רגילה, היות שלא נמכרו כרטיסים לטיסה זו שבוצעה במטוס בואינג 777. הצוות שהטיס את המטוס היה של אל על, ולהודעה שהופצה השבוע אף צורפה תמונה שבה צולמו אנשי הצוות על רקע מגדל הטרמינל באנטבה.

סוד גלוי וידוע הוא שאל על מבצעת בעקיפין טיסות בשבת על-ידי חברת-הבת סאן דור. מטוס הקרגו של אל על, שלא מוטבע עליו לוגו החברה, גם הוא טס בשבת, אבל אל על - מתוך רצון לשמור על לקוחותיה שומרי השבת  לא מפעילה באופן רשמי טיסות בשבת. כלומר למטוס, לצוות הדיילים ולטייסים מותר לטוס בשבת, אבל לנוסעים - לא. רק כאשר זה נעשה "בתחפושת" כמו מטוס אל על שהוחכר לחברה אחרת, ואז גם משתמשים ב"גוי של שבת", כלומר המותג סאן דור. ההבדל הוא שקוד הטיסה אמנם מתחיל באותיות של אל על, LY, אבל במקום קוד של 3 ספרות, מופיע קוד של 4 ספרות.

אז האם תכל'ס אל על טסה או לא בשבת? תחליטו אתם.

מאל על נמסר בתגובה: "הטיסה בוצעה על-ידי סאן דור".