פריימריז במרצ בפעם הראשונה, ואילן גילאון הוא המנצח הגדול

חוגגים: אילן גילאון, מיכל רוזין ועיסאווי פריג' • מאוכזבים: אבי בוסקילה במקום השמיני אף שקיווה למקום גבוה בהרבה, אחר כך גבי לסקי ואחרון בעשירייה אבי דבוש משדרות

רשימת מרצ: התוצאות על הלוח / צילום: דני זקן
רשימת מרצ: התוצאות על הלוח / צילום: דני זקן

הפריימריז במפלגת מרצ נחתמו היום (ה') בנצחון גדול לאילן גילאון, שהגיע למקום הראשון והשני ברשימה ולא במפתיע, שכן הוא מאחורי המחנה הגדול במפלגה ונהנה מתמיכת הממסד שלה. אחריו חברת הכנסת מיכל רוזין ושלישי חבר הכנסת עיסאווי פריג'. החמישי והמפתיע מאוד הוא עלי סלאלחה, מנהל בית הספר הדרוזי מבית ג'אן, שקיבל את קולות הדיל עם אילן גילאון וכן את חיבוק הממסד. הוא הוקפץ למקום הזה באמצעות השריון למועמד חדש. שישית, עוד הפתעה רבתי, מהרטה ברוך רון שגם היא הוקפצה באמצעות השריון לאשה שנייה בחמישייה. חבר הכנסת הרביעי מוסי רז רק במקום השביעי והלא ריאלי נכון לעכשיו. אחריו אבי בוסקילה שמיני שקיווה למקום גבוה בהרבה, אחר כך גבי לסקי ואחרון בעשיריה אבי דבוש משדרות.

חגיגת הדמוקרטיה של מרצ, המתקיימת לראשונה בתולדותיה פריימריז, התנהלה בצילה של אי הוודאות. גם במערכות בחירות קודמות כולל זו האחרונה מרצ התנדנדה. כעת נראה שהסחף לכיוון מפלגתו של בני גנץ וסיבות נוספות מקרבות את מרצ אל סף אחוז החסימה ולהיעדרות אפשרית מהכנסת של מפלגת השמאל הציוני הישראלי המובהקת האחרונה. במפלגה לא בטוחים אם מדובר במשבר זהות אצלם, כלומר שמצביעים מתרחקים כי פחות מאמינים במה שמרצ מתיימרת להציג, או שהקוניוקטורה הפוליטית היא זו שגורמת למצביעים שעמדותיהם של מרצ לבחור במפלגות אחרות. העמדה השניה היא זו הרווחת במפלגה, אך משמעה הוא כי מרצ מוגדרת כמפלגת נישה בלבד שיכולותיה קלושות להשפיע באמת.

ענת ניר והפעילים / צילום: דני זקן
 ענת ניר והפעילים / צילום: דני זקן

תוצאות ההצבעה הנרחבת הראשונה במפלגה, שבה לקולות הציבור, המצביעים העצמאיים היה כוח ניכר, העידו כי לצד הבחירה בחברי כנסת שהוכיחו את עצמם כמו אילן גילאון ועיסאווי פריג' עלו גם שמות חדשים מקהלים אחרים. ובמפלגה יהיו לראשונה שני מועמדים לא יהודים במקומות ריאלים. תמר זנדברג יו"ר המפלגה אמרה כי למרצ ממתין כעת המאבק בקרב על דמותה של מדינת ישראל. אזרחי ישראל יכריעו אם נלך לכיבוש קיפאון וגזענות או לכיוון חדש ומעורר תקווה. "הממשלה עסוקה בפגיעה בשומרי הסף ובמערכת החוק, אבל לנו יש תקווה והיא תלויה בכם. המדינה זקוקה לשמאל הזה של מרצ, שרק היא מגשימה אותו ומייצגת אותו." דברי זנדברג.

מהרטה ברוך אמרה לגלובס כי היא מקווה שהיותה במקום גבוה ברשימה תעודד את בני עדתה להצביע למרצ ולהצטרף לפעילות בה. הדור הצעיר של העדה התיופית חדור רצון להביא לשוויון ולהיאבק בגזענות, ואני אבצע בדיוק את זה בכנסת, דברי ברוך. עלי סללחה אומר כי היעד הראשון במעלה לדידו הוא ביטולו של חוק הלאום, לא שינוי, לא תוספות, אלא ביטול מוחלט ומחיקתו מספר החוקים של מדינת ישראל. לדבריו החוק יצר שבר עמוק בין הדרוזים לבין המפלגות שתמכו בחוק, ולכן בבחירות הבאות לדבריו יהיה מעבר של ממש בהצבעה הדרוזית מהימין למפלגות האחרות.

תוצאות ההצבעה מראות כי גם בפריימריז פתוחים, במרצ לזרמים המרכזיים עוצמה רבה, ומי שניסה לשנות וקרא לגישה אחרת נדחק לאחור. מועמדי הממסד, סללחה ומהרטה הם שקיבלו את קולות הרוב. ואולי דווקא היותם מקהלים אחרים, הדרוזים והעולים מאתיופיה תסייע למרצ לחצות את אחוז החסימה.