לכלכתם על פייסבוק? נכנסתם ל"רשימה שחורה" של משתמשים בעייתיים

האבטחה של הרשת החברתית כוללת גם מעקב אחרי מיקום "המסומנים" •

מארק צוקרברג, גרסת 2019 / צילום: Shutterstock
מארק צוקרברג, גרסת 2019 / צילום: Shutterstock

בתחילת שנת 2018, משתמש בפייסבוק איים על ממשרדי החברה הרשת החברתית באירופה. פייסבוק ניטרה את האיום, ליקטה את נתוני המשתמש והצליחה לראות שהוא נמצא במדינה שבה נמצא המשרד שעליו איים. החברה הודיעה לרשויות על האיום והפנתה את השוטרים לתצפית על מיקומו המדויק של המשתמש. "הוא איים ש'מחר כולם ישלמו' או משהו כזה", אמר עובד אבטחה של פייסבוק לשעבר לאתר CNBC.

האירוע הבודד הזה מייצג את הצעדים שפייסבוק עושה כדי לשמור על המשרדים, המנהלים והעובדים שלה מוגנים. כך לפי עדויות תשעה עובדים לשעבר בפייסבוק שדיברו עם CNBC. החברה מנטרת את פעילות המשתמשים ברשת החברתית וחושפת הערות מאיימות, ובמקרים מסוימים משתמשת במוצריה כדי לעקוב אחר המיקום של משתמשים שלדעתה עשויים להיות איום מוחשי.

כמה מהעובדים לשעבר מפקפקים באתיקה של אסטרטגיות האבטחה של פייסבוק, ואחד מהם כינה את הטקטיקה "אח גדול מאוד". עובדים לשעבר אחרים טוענים כי אמצעי אבטחה אלה מוצדקים לגמרי. לחברה יש 2.7 מיליארד משתמשים בכל השירותים, וגם אם רק 0.01 אחוזים מהמשתמשים מאיימים, פייסבוק עדיין צריכה להתמודד עם 270,000 סיכוני אבטחה פוטנציאליים.

"צוות האבטחה הפיזי שלנו קיים כדי לשמור על בטיחות עובדי פייסבוק", הצהיר דובר פייסבוק. "הם משתמשים באמצעים סטנדרטיים בתעשייה כדי להעריך ולטפל באיומי אלימות מוחשיים נגד העובדים שלנו ונגד החברה, ומפנים את האיומים האלה לרשויות אכיפת החוק בעת הצורך. יש לנו תהליכים קפדניים שנועדו להגן על הפרטיות של אנשים ולעמוד בכל חוקי הפרטיות של הנתונים ותנאי השירות. כל טענה שצוות האבטחה הפיזית שלנו חוצה את גבולות הפרטיות - שקרית לחלוטין".

אחד הכלים המשמשים את פייסבוק כדי לפקח על איומים היא רשימה המתעדכנת פעם בשבוע. הרשימה נוצרה בשנת 2008, כך לטענת עובד לשעבר בקבוצת האבטחה הפיזית של פייסבוק. בקבוצה הזו מועסקים כיום מאות אנשים, כך לדברי ארבעה אנשי אבטחה לשעבר בפייסבוק.

פייסבוק מודיעה לאנשי האבטחה שלה בכל פעם שמישהו חדש נוסף לרשימה, ושולחת דוח הכולל מידע על המשתמש: שם, תמונה, מיקום כללי ותיאור קצר של סיבת הוספתם לרשימה. בשנים האחרונות, לצוות האבטחה היה אפילו היה צג גדול שעליו שודרו פניהם של משתמשים המופיעים ברשימה. 

גם אם לחברות אחרות יש רשימות דומות של איומים ושל מאיימים, פייסבוק ייחודית משום שהיא יכולה להשתמש במוצרים שלה-עצמה כדי לזהות את האיומים האלה ולעקוב אחר מיקומם של משתמשים ש"זכו" להיכלל ברשימה.