"טבע תתייצב ב-2020 ותחזור לצמוח ב-2021 בזכות מוצרי הדגל החדשים"

מניית טבע ספגה אתמול ירידה של כ-8% בנאסד"ק על רקע הדוחות ל-2018 והתחזית לשנה הנוכחית • אי.בי.אי: "בטווח הבינוני-ארוך לטבע קיימים שלושה מנועי צמיחה משמעותיים בתחום התרופות הייחודיות, אג'ובי, אוסטודו, וגרסאות ביוסימיולר לתרופות אונקולוגיות כמו ריטוקסון והרצפטין"

מניית חברת טבע   ספגה אתמול ירידה של כ-8% בנאסד"ק למחיר של 17.6 דולר, לאחר שהחברה פרסמה את תוצאותיה לרבעון הרביעי של 2018 ובמקביל חשפה את תחזית ההנהלה לביצועים הצפויים ב-2019. את עיקר הנפילה במניה ייחסו בשוק לתחזית 2019, שהייתה נמוכה משמעותית מהערכות האנליסטים שמסקרים את החברה.

טבע היא כיום חברה ללא מנועי צמיחה חזקים ומהותיים, ומשכך סובלת משחיקה עקבית בהכנסותיה. את 2018 סיימה החברה עם ירידה של 16% בהכנסות ל-18.9 מיליארד דולר ולפי תחזית ההנהלה תסתיים 2019 עם הכנסות של 17-17.4 מיליארד דולר בלבד, המשקפות שחיקה שנתית נוספת בשיעור של 8%-10%.

תחזיות האנליסטים נעו עד כה בטווח רחב יחסית של 16.8-18.6 מיליארד דולר, כאשר התחזית הממוצעת עמדה על כ-17.9 מיליארד דולר. בשיחת הוועידה ניסתה טבע להסביר את הפער הגבוה ביחס להערכות השוק, וציינה כי הוא עשוי לנבוע ממספר גורמים כגון הנחה אגרסיבית יותר לגבי קצב ההתייעלות שלה, צפי למכירות גבוהות יותר של התרופה קופקסון, הנחות עדינות מדי לגבי היקף השחיקה במכירות המשאפים והתרופות לסרטן, וכן השפעות חיצוניות כדוגמת היחלשות מטבעות מול הדולר ופגיעה כתוצאה מרפורמות ביפן.

התוצאות הכספיות של טבע
 התוצאות הכספיות של טבע

הרבה אתגרים, מעט מנועי צמיחה

לדברי סבינה לוי, אנליסטית הפארמה של לידר שוקי הון, התחזית הפושרת של טבע ל-2019 ממחישה את האתגרים הרבים מולם ניצבת החברה, כולל ריבוי איומים תחרותיים בשוק האמריקאי, סביבת מחירי גנריקה נמוכים והלחצים על עסקיה הבינלאומיים (מחוץ לצפון אמריקה ולאירופה, ע"כ). רמת המינוף של החברה מוסיפה להיות גבוהה, ומהווה מגבלה מהותית ליישום מהלכים לפיתוח עסקי וליצירת מנועי צמיחה חדשים בטווח הקרוב".

עוד ציינה סבינה לוי כי עיקר המיקוד ממשיך להיות סביב השחיקה במכירות הקופקסון, אל מול מאמצי ההחדרה לשוק של התרופות החדשות אג'ובי (Ajovy) לטיפול במיגרנה ואוסטדו (Austedo) לטיפול בהפרעות תנועה לא רצוניות. "השילוב של ריבוי האתגרים והיעדר מנועי צמיחה חדשים מפחית את רמת הביטחון שלנו בתחזיות ארוכות הטווח ומעלה את רמת הסיכון הגלומה בחברה", כתבה לוי.

טבע ספגה ב-2018 ירידה של 44% במכירות הקופקסון בארה"ב ל-1.7 מיליארד דולר, עקב התחזקות התחרות הגנרית למוצר ושחיקת המחירים שהיה הביאה עימה. בעולם כולו נמכרה הקופקסון ב-2018 ב-2.4 מיליארד דולר, ולהערכת טבע צפויה התחרות הגנרית להביא לשחיקה נוספת בשיעור של 37% במכירות הגלובליות ל-1.5 מיליארד דולר בלבד.

במקביל, מתמודדת טבע גם עם ירידה חדה במכירות המשאפים. מכירות ה-QVAR בארה"ב נשחקו ב-2018 ב-42% ל-182 מיליון דולר, כאשר ברבעון הרביעי הניבה שם התרופה מכירות של 9 מיליון דולר בלבד. במקביל, נשחקו השנה מכירות ה-ProAir בארה"ב ב-21% ל-397 מיליון דולר בגלל תחרות גנרית, ובחברה העריכו אתמול כי ב-2019 תביא התחרות לשחיקה משמעותית במכירות המוצר.

אפילו בפעילות הגנרית בארה"ב המשיכה טבע להציג ב-2018 שחיקה חדה של 22% בהכנסות ל-4.1 מיליארד דולר, וזאת למרות השקעת ענק של כ-38 מיליארד דולר שעשתה לפני כשלוש שנים לחיזוק פעילות זו, באמצעות הרכישה הכושלת של אקטביס ג'נריקס. גם בפעילות זו צופה טבע המשך ירידה ב-2019 עקב לחצי מחירים וירידה בכמויות הנמכרות, אולם השקות של תרופות חדשות צפויות להפוך ירידה זו לקלה בלבד.

אל מול אלו ניצבים כאמור, שני מוצרי המקור הייחודיים והחדישים יותר, שהצמיחה במכירותיהם עדיין אינה יכולה לחפות על הנפילה במכירות המוצרים האחרים. האוסטדו לטיפול בהפרעות תנועה רשמה ב-2018 מכירות של 204 מיליון דולר, ולהערכת טבע יצמחו מכירות המוצר ל-350 מיליון דולר ב-2019.

יתרון לטבע עם מוצר האג'ובי

לדברי סטיבן טפר, אנליסט הפארמה והביומד של אי.בי.אי בית השקעות, מגיעות מכירות האוסטדו, הן מחולי הונטיגטון והן מחולי דיסקניזיה מאוחרת (הדורש יותר חינוך שוק). "נתון זה מחזק את הערכות שלנו, שלמוצר יש פוטנציאל לעבור את המיליארד דולר במכירות תוך מספר שנים. החברה חשפה שהיא בוחנת כניסה עם המוצר לשווקים גיאוגרפיים נוספים", כתב טפר למשקיעים.

טפר ציין עוד כי טבע מרוצה מקצב הגידול במרשמים של מוצר הדגל למיגרנה אג'ובי, שקיבל אישור FDA בספטמבר, כאשר מעל 10% מהמרשים מיועדים להזרקה רבעונית. "נתח השוק של טבע מגיע לכ-30%. שלוש המתחרות בשוק משווקות מוצר דומה להזרקה פעם בחודש, אך טבע היא החברה היחידה שמשווקת את המוצר גם להזרקה רבעונית. כמו כן, המוצר של טבע לא גורם לבעיות במערכת העיכול כמו המוצר המוביל של חברת אמג'ן".

"לגבי השיפוי הביטוחי החברה שידרה ביטחון, שהיא תמשיך להגדיל את היקף השיפוי שעומד כיום על כ-60% מהיקף הביטוחים המסחריים. למרות שהחברה מצפה להכנסות בשנת 2019 של 150 מיליון דולר בלבד (לעומת 3 מיליון דולר ב-2018, ע"כ), אנו מעריכים שהיקף המרשמים צפוי לייצג כ-250 מיליון דולר, שכן לחלק מהחולים אין עדיין כיסוי ביטוחי והם למעשה יקבלו את התרופה בחינם. בחודשים הקרובים צפוי גם אישור לתרופה באירופה, אך תהליך ההשקה ייקח זמן ותלוי בקצב ההכנסה של התרופה לסלי השיפוי ברמה המדינתית" הוסיף טפר.

טפר מציין כי טבע רואה התייצבות בשנת 2020, שבה יגיע האיזון בין הצמיחה במוצרים החדשים והשחיקה במוצרים הישנים שנחשפים לתחרות גנרית. כך שבשנת 2021 היא כבר צופה צמיחה והשפעה זניחה של השחיקה בקופקסון. "בטווח הבינוני-ארוך לטבע קיימים שלושה מנועי צמיחה משמעותיים בתחום התרופות הייחודיות, אג'ובי, אוסטודו, וגרסות ביוסימיולר לתרופות אונקולוגיות כמו ריטוקסון והרצפטין. עיקר ההשפעה תגיע החל משנת 2021-2020, לאחר שלב החדירה הראשוני וכניסה לצמיחה של מוצר הדגל למיגרנה אג'ובי, התמתנות בשחיקה המואצת בקופקסון והפיכתו למוצר הרבה פחות דומיננטי, התרחבות סלקטיבית בתחום הביוסימיולרס, השלמת תוכנית ההתייעלות ומיקוד תיק המוצרים הגנרי תוך התייצבות בשוק הגנריקה בארה"ב", הוא מציין.