המכה של קבוצות הכדורגל - "ימי מחלה" במאות מיליוני אירו

קבאני וניימאר לא עלו לדשא באולד טראפורד בגלל פציעות, וגם יונייטד איבדה שני שחקנים בשלב מוקדם של המשחק מול סן ז'רמן • הנתונים מראים כי הפציעות הופכות לצרה המרכזית של המועדונים: קבוצות הפרמיירליג שילמה בעונה שעברה 277 מיליון ליש"ט בשכר לשחקנים שלא שיחקו בגלל פציעות

אדיסון קבאני, כוכב פריז סן ז'רמן./  / צילום: רויטרס Gonzalo Fuentes ,
אדיסון קבאני, כוכב פריז סן ז'רמן./ / צילום: רויטרס Gonzalo Fuentes ,

בשיחות הכדורגל בפינת הקפה המשפט שעלה בחודש האחרון היה ש"אם יש לפריז שכל הם ישמרו את ניימאר, קבאני ואמבפה בצמר גפן". כלומר יתנו להם כמה שפחות לשחק כדי שהקבוצה תגיע למשחק הקריטי בשמינית גמר האלופות מול יונייטד עם סגל מלא. זה כמובן לא קרה. ביום רביעי עלתה פריז סן ז'רמן לדשא במנצ'סטר בלי ניימאר ואדיסון קבאני הפצועים. במהלך המשחק עבר המזל הרע למנצ'סטר יונייטד שאיבדה תוך כמה דקות במחצית הראשונה את החלוצים ג'סי לינגארד ואנטוני מרסיאל שנפצעו. מהסגל של טוטנהאם ששיחקה ביום חמישי בשמינית גמר ליגת האלופות נעדרו חמישה שחקנים מההרכב הפותח בגלל פציעות.

קבוצות כדורגל מחזיקות מעבדות רפואיות, רוכשות ציוד מיוחד ויקר להתאוששות ועובדות עם מומחים לניטור עומסים - אבל בסופו של דבר הנתונים מראים כי מספר "ימי העבודה" של שחקנים שנזרקים לפח בגלל פציעות הולך ועולה.

דוח של ברוקר הביטוח JLT שבחן את הפציעות של שחקנים בפרמיירליג בעונת 2017/18 מצא שבסך הכל נרשמו 663 פציעות. פציעה אחת, חשוב לומר, נחשבת גם כזאת שההיעדרות ממנה נמשכת חצי שנה. ארסנל לבדה סבלה מ-54 פציעות של שחקנים במהלך העונה. מנצ'סטר סיטי שזכתה באליפות ספגה 24 פציעות בלבד - הנתון השני הכי נמוך בליגה, ורמז לכך שקבוצות שירוצו לאליפות יהיו גם אלו שיצליחו לחמוק כמה שיותר מפציעות.

האפקט הכלכלי הוא עצום. במהלך עונת 2017/18 זרקו קבוצות הפרמיירליג לפח שכר שחקנים בשווי כולל של 277 מיליון ליש"ט בשל "היעדרות מהעבודה" בגין אי כשירות פיזית - כלומר שחקנים שלא עמדו לרשות המאמן בגלל פציעות.

מדוע קבוצות כמו פריז סן ז'רמן או יובנטוס שמובילות את הליגה בפער עצום לא מושיבות כוכבים על הספסל כדי לשמור אותם למשחקים הגדולים? קודם כל כי אף קבוצה לא רוכשת שחקן ב-222 מיליון אירו (ניימאר), 188 מיליון (אמפבה) או 105 מיליון (רונאלדו) כדי להושיב אותו על הספסל. הכסף שמשולם חייב להיות על המגרש - עבור הספונסרים, עבור האוהדים, אפילו עבור בעלי המניות של קבוצות שנסחרות בבורסה. וזה נמשך גם בנבחרות: ההתאחדות הארגנטינית למשל מקבלת בונוס שמן כאשר ליונל מסי על המגרש ולא על הספסל במשחק ידידות לא חשוב, אז איך תושיב אותו על הספסל גם במחיר של פציעה.

עומסים ופציעות
 עומסים ופציעות

1,200 ימי מחלה בעונה

הבעיה העיקרית עם פציעות הוא זמן ההתאוששות. לפי המחקר של JLT בעונת 2017/18 הזמן הממוצע של שחקן שנפצע עד שחזר למגרש עמד על 35.2 ימים. עבור קבוצה שמשחקת במפעלים אירופיים, בעונת השיא זה אומר 6-7 משחקים בחוץ. בסך הכל הפסידו קבוצות הפרמיירליג קצת למעלה מ-23 אלף "ימי עבודה" של שחקנים בעונה - ממוצע של כמעט 1,200 ימי עבודה בעונה לקבוצה בגלל פציעות.

עכשיו קחו לרגע חברה שמעסיקה כ-30 עובדים. כמה ימי עבודה הולכים אצלה בשנה על ימי מחלה - 150? 200 גג? 

רק שלהבדיל מחברות מסחריות שאנחנו מכירים, בשל השכר הגבוה המשולם לשחקני כדורגל המשמעות הכלכלית של כל היעדרות כזאת היא עצומה - כל פציעה של שחקן עולה למועדון 323 אלף ליש"ט בממוצע. למועדון עצמו, לא לביטוח לאומי שמשלם את השכר המופסד במקרה של חברה "רגילה".

חלק מהקבוצות משתמשות בשירותים של חברות ביטוח כדי למנוע אובדן כספי של שכר במקרה של פציעות. אבל הפרמיות הן די גבוהות לאור העובדה שאין כמעט אף שחקן בסגל שמסיים עונה ללא פציעה כזאת או אחרת. ובכל מקרה, ברוב המקרים הביטוח כולל פציעות קשות של היעדרות ארוכה מאוד מפעילות.

ניתוח נתוני הפציעות מבחין בין 8 סוגי פציעות של שחקני כדורגל - ברך, גב, רגל, קרסול, שריר ירך אחורי (המסטרינג), ירך קדמי, מפשעה, שוק, ומחלה של שחקן. הפציעה היקרה ביותר היא פציעת ברך. לפי המחקר של JLT פציעה כזאת שווה לקבוצת פרמיירליג אובדן שכר (תשלום שכר לשחקן שלא משחק) בסך 613 אלף ליש"ט, בעיקר בגלל הזמן הארוך שדורשת החלמה מפציעה כזאת - כ-70 ימים. הבעיה השנייה עם פציעות ברך היא גם השכיחות שלה: כ-15% מכלל הפציעות של שחקנים הפרמיירליג הן פציעות ברך.

הפציעות השכיחות ביותר הן פציעות בשריר הירך האחורי (המסטרינג) שמשקפות לרוב פציעות בגין עומס, ומהוות כ-18% מכלל הפציעות של שחקני בפרמיירליג, וגם ההתאוששות מהן היא יחסית ארוכה ונמשכת בממוצע 32 ימים.

הנתון הזה לא מיוחד רק לפרמיירליג. במחקר מקיף שנערך בשתי הליגות הבכירות בספרד נמצא כי שחקנים מחמיצים 16% מהעונה בגלל פציעות. במלים אחרות, הקבוצה מתנהלת באופן קבע ב-84% כשירות של הסגל. במקרים מסוימים שבהן קבוצות נקלעות למכת פציעות בשיא העונה, בגלל עומס וחוסר יכולת לחלק עומסים בין השחקנים, המצב מידרדר במהירות. סנדרלנד רשמה בעונת 2016/17 את הנתון הגרוע ביותר מבין הקבוצות בפרמיירליג: בכל רגע נתון היה למאמן הקבוצה 7.37 שחקנים לא כשירים בגלל פציעות. במקרה או שלא במקרה, הקבוצה גם סיימה את העונה במקום האחרון בליגה ונשרה לליגת המשנה.

שיחקת במונדיאל בקיץ? תתכונן לפציעה בחורף

שאלת מיליון האירו היא, כמובן, האם ניתן לדעת מתי עומדת להתרחש פציעה. מחקר מקיף בנושא נערך בשיתוף המחלקות למדעי הרפואה ומדעי המחשב באוניברסיטאות של מילאנו ופיזה ובשיתוף מערך הרפואה של קבוצתה כדורגל ברצלונה. הממצא המרכזי: 42% מהפציעות ללא-מגע (פציעות שלא כתוצאה ממפגש בין שני שחקנים) מתרחשות אצל שחקנים שחזרו מפציעות לאימונים רגילים - כלומר, שחקנים שחזרו, בין היתר בלחץ המועדון, לפעילות מוקדמת מדי כשהם עדיין לא לגמרי כשירים לפעילות.

העונה הנוכחית אם נדמה לכם ששיעור הפציעות עולה על שנים קודמות - זו לא טעות. הסיבה המרכזית לעלייה מוסברת במונדיאל ששוחק בקיץ האחרון ברוסיה וגרר שחקנים לפגרה קצרה מאוד, לעתים של כמה ימים בלבד.

נתוני אמצע העונה (עד 22 בינואר) מראים כי שחקני פרמיירליג ששיחקו במונדיאל בקיץ האחרון נפצעו עד כה 112 פעמים, עלייה של 44% בפציעות של אותם שחקנים לעומת עונת 2017/18 שבה לא התקיים מונדיאל. מנצ'סטר סיטי ששלחה 16 שחקנים למונדיאל (יותר מכל מועדון אחר) גם שילמה את המחיר הגבוה ביותר - 27 פציעות בינתיים שהובילו בסך הכל ל-617 ימים מחוץ למגרש של שחקנים שהופיעו במונדיאל. ליברפול שרצה בצמרת עושה זאת בעיקר בזכות העובדה שהצליחה עד עכשיו ליהנות מסגל כמעט מלא - רק 12 פציעות של שחקנים ששיחקו במונדיאל ספגה הקבוצה עד לקו אמצע העונה, ובסך הכל היעדרות של 128 ימי עבודה של השחקנים האלו בגלל פציעות העונה. אבל אם לוקחים את העומס המצטבר, אפשר להניח בעניין הזה שהרע עוד לפניה.