לשכת עוה"ד: נחשפה מתכונת בחינת ההסמכה המיוחדת לנבחנים שנכשלו

לפי הודעת הוועדה הבוחנת של לשכת עוה"ד, כל אחד מהנבחנים שקיבל ציון בטווח שבין 50-59 בשלושת המועדים האחרונים, יידרש לבחור מראש בין אחת משתי מתכונות בחינה שיוצעו לנבחנים: הראשונה תכלול שתי מטלות כתיבה; והשנייה תכלול מטלת כתיבה, פרק דין דיוני ופרק דין מהותי

נבחנים בבחינת לשכת עורכי הדין / צילום אילוסטרציה: ליאור מזרחי. למצולמים אין קשר לכתבה
נבחנים בבחינת לשכת עורכי הדין / צילום אילוסטרציה: ליאור מזרחי. למצולמים אין קשר לכתבה

הוועדה הבוחנת של לשכת עורכי הדין פרסמה אתמול (ד') את הנחיותיה בכל הנוגע לבחינת ההסמכה במועד מיוחד. במועד זה זכאים להיבחן מי שנבחנו באחת (או יותר) מבחינות ההסמכה בשלושת המועדים האחרונים, נכשלו בהן וקיבלו ציון שבין 50%-59% מהציון הכולל באחת מהבחינות שביצעו.

לפי הודעת הוועדה הבוחנת, הבחינה צפויה להתקיים בתאריך 17.4.19 בשעה 11:00 בירושלים, כאשר תאריך זה איננו סופי, והוא כפוף לאישור שרת המשפטים ופרסומו ברשויות.

על-פי החלטת הוועדה הבוחנת, כל נבחן חייב לבחור מראש, במסגרת הליך ההרשמה לבחינה, בין אחת משתי מתכונות בחינה שיוצעו לנבחנים:

  1. מטלות כתיבה בלבד - בחינה זו תורכב מ-2 מטלות כתיבה אותן יהיה על הנבחן לבצע, כאשר לא תינתן לו בחירה. משך בחינה זו יהיה 90 דקות (לא כולל תוספות זמן לבעלי התאמות), ומשקלה של כל אחת ממטלות הכתיבה יעמוד על 50%. 
  2. בחינת 3 חלקים מקוצרת - בחינה זו תכלול חלק ראשון, בו יידרשו הנבחנים לבצע מטלת כתיבה אחת מבין אחת יותר שבשאלון הבחינה. משך החלק הראשון - 45 דקות (לא כולל תוספת זמן), ומשקלו בציון הסופי - 20%. החלק השני בבחינה זו יהיה חלק הדין הדיוני, במסגרתו יידרשו הנבחנים לענות על 20 שאלות באחדים מבין הנושאים שפירטה הוועדה בהודעתה. לחלק זה יינתנו 50 דקות, ומשקלו הכולל בבחינה יעמוד על 40%. בחלק השלישי של הבחינה, חלק הדין המהותי, יידרשו הנבחנים להשיב על 20 שאלות באחדים מבין הנושאים שפורטו בהודעת הוועדה. משך הזמן למענה על חלק זה הוא 80 דקות, ומשקלו הכולל בבחינה יעמוד על 40%. בחלק זה יחולק לנבחנים קובץ דברי חקיקה שבהם עוסקות השאלות

נזכיר כי הסיכום אודות מועד הבחינה המיוחד היה מעין פשרה בין שרת המשפטים חאיילת שקד לבין ח"כ מיקי זוהר, שהובילה להורדתו מסדר היום של חוק הפקטור השנוי במחלוקת, במסגרתו ביקשו מספר רב של חברי כנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית להוביל להורדת ציון המעבר בשלושת הבחינות ההסמכה האחרונות ל-50.

במסגרת אותה פשרה סוכם כי ציון המעבר של בחינות ההסמכה ללשכת עורכי הדין יורד ל-60 (במקום 65) ויחול רטרואקטיבית על שלושת מועדי הבחינה האחרונים. עוד סוכם כי יינתן מועד בחינה מיוחד לנבחנים שנכשלו באחד משלושת מועדי הבחינה האחרונים וקיבלו ציון בטווח שבין 50-59. כעת, כאמור, פורסמה מתכונת הבחינה המיוחדת, המאפשרת לנבחנים שנכשלו לבחור באחת מבין שתי מתכונות בחינה אפשריות.

הרקע ל"חוק הפקטור" הוא תלונות של מתמחים שנכשלו במבחני ההסמכה על הכוונות של לשכת עורכי הדין והוועדה הבוחנת להכשיל אותם, על-מנת לצמצם את העוסקים במקצוע עריכת הדין. לטענתם, המבחנים לא נועדו לבחון ידע או יכולת אלא לסגור את שערי המקצוע, השאלות היו בעייתיות ועוד שלל טענות. כראיה לכך הציגו המתמחים את אחוזי המעבר הנמוכים מאוד בשלושת המועדים האחרונים בכלל והאחרון בפרט (כ-42% לאחר הקלות, עררים ופסילת שאלות).

לינק להודעת הוועדה הבוחנת: http://www.israelbar.org.il/UpLoadFiles/bar_exam_april_2019_examinatory_comittee_notice.pdf